Noční pohled na náměstí 28. října v Hradci Králové.

Noční pohled na náměstí 28. října v Hradci Králové. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Hradec chce regulovat světelný smog, jenž znemožňuje pozorování hvězd

Zářící billboardy a mohutně nasvětlená obchodní centra zesilují světelný smog kolem Hradce Králové. Trpí tím nejen lidé, ale i zvířata a také kvalita pozorování na hvězdárně.

Když astronomové z hradecké hvězdárny před několika týdny pozvali zájemce na pozorování komety C/2012 K1, akce málem skončila fiaskem. Vinou světelného znečištění návštěvníci ani dalekohledem téměř nic neviděli.

"Obchodní domy na Hradubické zapnuly reflektory, které nasvětlují tamní parkoviště, reklamy a také ty své nákupní krabice, což nám hodně zhoršilo viditelnost. My jsme kometu nakonec i na hodně světlém pozadí našli, ale někteří lidé ji neviděli," říká Jan Veselý z hvězdárny.

Noční pohled na Riegrovo náměstí u železničního nádraží v Hradci Králové.

Obchodní centrum Futurum v Hradci Králové.

Situace s viditelností nebeských objektů se podle něj postupně zhoršovala s tím, jak kolem města rostla obchodní centra. "U měsíce nebo některých planet to naštěstí nevadí, ty jsou dobře viditelné i okem. Problémy ale máme například s mlhovinami, galaxiemi či kometami," vykládá Veselý.

Světelný smog, který komplikuje život nejen astronomům, ale také řidičům, zvířatům nebo chodcům, vytvářejí špatně nastavená světla.

"Halogeny u obchodních center tam svítí do nebe, a to i v době, kdy mají zavřeno. Na výboru pro životní prostředí proto teď budeme chtít prověřit možnosti, jak světelné znečištění regulovat třeba vyhláškou," říká městský zastupitel Martin Hanousek.

Vyhláška by obchodníkům mohla určit, jaké typy osvětlení by směli používat, nebo jim přikázat jejich úplné vypnutí v době, kdy mají zavřeno.

Nechte to svítit, chtějí strážníci

Kromě samotné reklamy jsou silným světelným znečišťovatelem také parkoviště u obchodních center, svítící rovněž přes noc, i když jsou obchody zavřené.

Jejich úplným zhasnutím by ale nebyli příliš nadšení strážníci. "Takovýto návrh bychom neuvítali. V případě, že by prošel, na těchto místech bychom očekávali nárůst různého protiprávního jednání," říká mluvčí městské policie Eva Čížková.

Světelný smog nad Hradcem Králové, pohled na Terminál hromadné dopravy.

Hradec Králové hodinu po půlnoci. Snímek z webkamery umístěné na vrcholu vodojemu na Novém Hradci Králové. (10. 3. 2014)

Důsledky zbytečného svícení na lidské zdraví jsou známy už mnoho let. Česká astronomická společnost, která se světelným smogem zabývá, je publikovala už před dvanácti lety.

"Například produkce spánkového hormonu melatoninu je závislá na absenci světla. Melatonin je přitom největším antioxidantem chránícím tělo před nádory," popsal ve své práci brněnský fyzik a člen společnosti Jan Hollan.

U žen, které pracují na noční směny a spí ve dne, vědci objevili hojnější výskyt rakoviny prsu.

Správné osvětlení nemá svítit směrem na oblohu

O eliminaci světelného smogu v Hradci Králové se zasazují i pracovníci hradeckých technických služeb. U všech stavebních projektů, které město financuje, nově prosazují vhodné osvětlení, které světelný smog mírní.

"Správné osvětlení jsme instalovali například už do opravených Šimkových sadů, kde jsou LED svítidla směřující světlo dolů. Stejně tak na všech nově budovaných přechodech pro chodce instalujeme lampy s rovným sklem, které už nesvítí do nebe," popisuje Jakub Dušek ze střediska veřejného osvětlení.

Velká obchodní centra nebo billboardy u silnic by podle odborníků mohly světelné znečištění snížit výběrem vhodných svítidel a jejich nasměrováním. Tímto problémem se už zabývá řada sdružení, například Česká astronomická společnost již několik let vydává letáčky popisující, jak světelné znečištění omezit.

"Nejde o to zhasnout světla, ale svítit tam, kam opravdu potřebujeme, a s intenzitou, jakou opravdu potřebujeme," vysvětlují odborníci. Obchodní centra a billboardy, ale i ulice by proto měly být nasvětleny shora dolů.

Světelný smog ovlivňuje život lidí i zvířat

Světelný smog netrápí jen hvězdáře, ale má vliv i na každodenní život ve městě. Například osvětlení Benešovy třídy v Hradci Králové je nasměrováno tak, že neosvětluje jen chodníky, ale částečně svítí i do očí chodcům, do okolních bytů a také na oblohu.

"Benešova třída se rekonstruuje na etapy (více o rekonstrukci čtěte zde). Budeme chtít, aby se tamní svítidla sjednotila. V jednom místě už jsou nová světla s plochým sklem a od pracovníků hvězdárny jsme dostali fotografii, na které je vidět, jak se kolem nich světelné znečištění snížilo," oceňuje efekt pracovník technických služeb Dušek.

Velká města však nejsou jedinými místy, kde přehnané svícení škodí. V zimě trápí osvětlování sjezdovek při nočním lyžování krkonošskou faunu, jak letos v březnu doložila i univerzitní studie.

Nepřirozené večerní světlo podle ní u živočichů ovlivňuje rozmnožování a produkci serotoninu a melatoninu, což má za následek větší výskyt rakoviny, zvířata jsou slabší a rodí méně mláďat. Přímo na sjezdovku totiž dopadá jen 15 procent světla. Zbytek jde do okolí (více najdete zde).