Atmosféra ve vojenském areálu v Josefově připomínala po celý den podmínky slavné Rallye Dakar: úmorné vedro, ohlušující řev motorů, vířící mračna prachu. Zatímco armádní tanky trénují na vojenském polygonu běžně, terénní tatrovka tu zas tak často k vidění není.
Úspěšný český jezdec Václav Svoboda testoval se svým týmem podvozek závodního speciálu před srpnovým podnikem Středoevropské rally v Polsku.
„Testování je před každým závodem nezbytné, abychom byli připraveni stejně dobře jako ostatní týmy. Udělali jsme pár úprav na podvozku a zadní nápravě, při testovacích jízdách pak vidíme, jak to funguje,“ řekl Václav Svoboda.
V Čechách se „dakarské“ rally, na rozdíl třeba od sousedního Polska, nejezdí. Také možnosti pro trénink jsou velmi omezené. Vojenský areál v Josefově je jedním z mála míst, kde mohou Svoboda a další závodníci své vozy vyzkoušet.
„Je to ideální místo. Není zde co zničit, přitom tu je plno nerovností. Díky tomu zjistíme, jak auto reaguje,“ dodal závodník.
Téměř devítitunovým vozidlem s výkonem 930 koní se svezli také zájemci z řad veřejnosti. Za volantem se celý den kromě Svobody střídali navigátor Zdeněk Novák a mechanik Milan Drázda. Při závodech dokáže tatra vyvinout rychlost až 160 kilometrů v hodině, na polygonu uháněla maximálně stovkou.
„Není možné jet tempo, jaké se jede při závodech. Člověk musí být na takovou jízdu připravený a vědět, co auto udělá, když skočí za díru. V kabině je velké přetížení, je to nápor na krční svaly, záda i ruce,“ poznamenal Václav Svoboda.
I přesto byla svižná projížďka po rozbitých cestách pro většinu spolujezdců nezapomenutelným zážitkem.
„Byl to masakr. S klasickou jízdou po silnici se to nedá srovnávat. Jakmile to řidič trochu rozjel, cítil jsem tlak na celé tělo. Přetížení je tam obrovské,“ popsal své dojmy Richard Farbar.
V poněkud jiné roli se na páteční akci představil špičkový český pilot v seriálu cestovních vozů Michal Matějovský. Doma je na silnici, v Jaroměři si však vyzkoušel roli spolujezdce v bojovém vozidle BVP.
„Nikdy jsem v tanku nejel, překvapilo mě, jak zvládá nerovnosti terénu. Bylo to příjemné,“ uvedl borec, který má rád adrenalinové výzvy.
V květnu na královéhradeckém letišti vyhrál se svým závodním monopostem rychlostní souboj na jeden kilometr proti helikoptéře. Minulý týden na závodech ve Francii skočil z desetimetrové výšky do hasičské plachty.
„Překonal jsem trochu svou fobii z výšek,“ dodal Michal Matějovský.