Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Plýtvání, nebo efektivní práce? Dvorské služby zaplatily milion za marketing

  • 4
Nové vedení Technických služeb ve Dvoře Králové nad Labem hodlá ukončit spolupráci s trutnovskou marketingovou agenturou. Za necelé tři roky jí vyplatily téměř milion korun. Ve srovnatelně velkých městech přitom příspěvkové organizace marketingový servis vůbec nepotřebují.

Kontrolu hospodaření a nakládání s veřejnými prostředky zadalo v létě vedení radnice. Technické služby uzavřely smlouvu s trutnovskou marketingovou agenturou Xantipa v únoru 2012. Od té doby pro ně firma spravuje webové stránky, zajišťuje služby v oblasti public relations, grafické služby, potisky, polepy nebo orientační systémy na sportovištích.

V roce 2012 dvorská příspěvková organizace za marketingový servis zaplatila 427 tisíc korun, loni téměř 325 tisíc a od začátku letošního roku do konce května zakázky činily téměř 120 tisíc korun.

Za necelé tři roky spolupráce tak Technické služby Xantipě poslaly více než 870 tisíc korun. Vzhledem k tomu, že spolupráce trvá dodnes, je částka s největší pravděpodobností ještě vyšší. Vyplývá to z výsledků interního auditu hospodaření, který má redakce MF DNES k dispozici.

Exředitel Miroslav Petrů, kterého radnice minulý týden odvolala, to pokládá za přiměřenou sumu. „Mnohokrát jsem to konzultoval s vedením města, které nikdy nemělo námitky. Šlo o zboží a služby, které byly nezbytné pro chod Technických služeb,“ sdělil odvolaný šéf.

V podobně velkých městech marketing nepotřebují

Další desetitisíce vyinkasovala dceřiná společnost Xantipy, firma Orange House, se kterou Technické služby spolupracují od roku 2013. Například za tvorbu a správu facebookových stránek dostala jen v loňském roce přes 67 tisíc korun. Dalších 142 tisíc vyfakturovala za dodání systému pro řízení firmy a komunikaci se zákazníky. Celkem si společnost za dva roky přišla na 241 tisíc korun.

V obcích, které jsou velikostí srovnatelné se Dvorem Králové, není taková spolupráce běžná. Bez servisu specializované firmy se obejdou městské služby v šestnáctitisícovém Jičíně, veškeré marketingové a PR aktivity tam má v kompetenci tisková mluvčí. Externí agenturu nevyužívají ani Služby města Vrchlabí.

Dvorský radní Pavel Kraus (Volba pro město), kterého rada do vypsání výběrového řízení pověřila vedením Technických služeb, nechá veškeré smlouvy prověřit. Dočasný ředitel pro MF DNES potvrdil, že bude usilovat o ukončení spolupráce s marketingovou agenturou.

„Je to nepřípustné“

„Je naprosto nepřípustné, aby městská příspěvková organizace na to vynakládala peníze. Pokud Technické služby usilují o zviditelnění, mělo by to pro ně dělat město,“ uvedl Pavel Kraus.

Už tento týden zahájí kontrolu hospodaření městské společnosti také radnice. Kromě prověrky finančních toků provede inventarizaci veškerého majetku. Starosta Jan Jarolím (ANO) označil marketingový servis, který si Technické služby objednávaly, za zarážející.

„Pokud měl pan ředitel mandát takovou smlouvu podepsat, není to sice protiprávní, ale nepokládám to za správné. Technické služby by takto hospodařit neměly,“ řekl starosta.

Městská rada odvolala Miroslava Petrů začátkem minulého týdne kvůli špatné komunikaci a podezření na nedostatky v hospodaření. Bývalý šéf Technických služeb s tím nesouhlasí. Podle svých slov za tři roky vytáhl hospodaření organizace z „katastrofálního stavu“ do černých čísel, hájí se také tím, že služby pod jeho vedením za pomoci moderních technologií výrazně zlepšily produktivitu práce.

„Odvolání považuji za nedůstojné, neoprávněné, nekompetentní a ve svém důsledku z veřejného zájmu škodlivé. Zvažuji obranu svého dobrého jména a poctivě odvedené práce,“ naznačil Petrů.