Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Slavík

U Trutnova vznikne až 60 kilometrů singletracků pro horská kola

  • 4
V Podkrkonoší budují trutnovští cyklonadšenci nový turistický magnet - síť čítající desítky kilometrů terénních stezek pro vyznavače horské cyklistiky.

Pokud se sdružení Trutnov Trails podaří ambiciózní projekt dokončit, vznikne ráj bikerů, kterému mohou konkurovat snad jen populární Rychlebské stezky v Jeseníkách.

Takzvané singletracky, tedy jednosměrné terénní stezky pro horská kola, začali příznivci sdružení svépomocí budovat letos v únoru. Prvních 12 kilometrů vzniklo v okolí skalních útvarů Čížkovy kameny nad trutnovskou částí Bohuslavice. Příští rok by mělo přibýt dalších zhruba osm kilometrů.

Vznikne až 60 kilometrů stezek

Cílem projektu je vytvořit síť až 60 kilometrů terénních stezek různých obtížností, které kromě Bohuslavic cyklisty zavedou do Jestřebích a Vraních hor.

Příští rok chce sdružení Trutnov Trails dokončit zatím nejdelší trasu, pětikilometrový Kozí trail, propojit Čížkovy kameny s dalším turisticky atraktivním místem - rozhlednou na Markoušovickém hřebeni ve Slavětíně - vylepšit značení a instalovat informační panely s mapami.

Vzniknout má také provizorní základna s půjčovnou kol. Ta bude srdcem vznikajícího bikeresortu, součástí by v budoucnu mělo být informační centrum, servis a ubytování. Místo, kde základna bude, je ještě v jednání. Vstupné do resortu bude dobrovolné, výtěžek spolek hodlá investovat do údržby tratí.

„Ze začátku na nás lidi koukali jako na blázny, teď už ale věřím, že se nám to povede uskutečnit. Je to obrovská šance pro Trutnov i celý region. Potenciál okolních kopců se spoustou skalních útvarů je famózní. Všude, kde podobné bikeresorty fungují, výrazně přispívají k ekonomickému rozvoji regionu. Profitují na tom nejen restaurace a provozovatelé ubytovacích zařízení,“ říká duchovní otec projektu Jan Rejl.

O projekt se zajímají Lesy ČR

Za vzor si bere Rychlebské stezky a právě s jejich tvůrcem Pavlem Horníkem trutnovské sdružení úzce spolupracuje. Optimismus dává Rejlovi také poslední vývoj. O projekt se začínají zajímat rovněž Lesy České republiky, které by mohly pomoct s financováním části stezek.

Do investičního plánu na příští rok chtějí zahrnout vybudování zhruba tří kilometrů tras na státních pozemcích pod Čížkovými kameny.

„Zatím je to ve fázi příprav, definitivní rozhodnutí padne v březnu, kdy bude Ministerstvo zemědělství schvalovat rozpočet,“ uvádí Daniel Vlkanova, krajský ředitel Lesů ČR v Hradci Králové. Vstřícně se však k projektu staví i správce ostatních pozemků - společnost Lesy a parky Trutnov.

Projekt se zamlouvá kraji i městu

Právě na financích bude záležet tempo dalšího rozvoje. Trutnov Trails chce získat dotace z Evropských fondů, první větší příspěvek 220 tisíc korun na nákup stavebního materiálu, nářadí a značení má přislíbený od Královéhradeckého kraje. Zastupitelé o dotaci rozhodnou v pondělí.

Důležitý bude také přístup trutnovských zastupitelů. Radnice se k projektu staví také pozitivně. Už letos věnovala sdružení spíš symbolickou částku, podle místostarosty Tomáše Hendrycha by se však finanční i marketingová podpora měla v příštím roce dál rozvíjet.

„Z hlediska cestovního ruchu se jedná o velice zajímavou záležitost. Singletracky jsou v současné době populární a do Trutnova by mohly přilákat novou skupinu sportovně založených návštěvníků,“ naznačuje místostarosta.

Nadšenci dosud využívali brigádníky

Až dosud spolek všechno financoval ze svého. Trutnovským cyklonadšencům výrazně pomáhají dobrovolníci, v Bohuslavicích se uskutečnilo už dvacet brigád.

„Začínal jsem s několika kamarády, teď se nás schází pravidelně okolo dvaceti. Jezdí nám pomáhat lidé z Prahy i Pardubic, mladí kluci i senioři. Nejstaršímu účastníkovi bylo přes šedesát let,“ poznamenává Rejl.

Ke stavbě singletracků trutnovští nadšenci využívají stávající lesní pěšiny, staré lovecké chodníky a cesty ve vlastnictví státu nebo obcí. Čistí je, zpevňují a doplňují o klopené překážky, skoky nebo lávky.

„Vyhýbáme se turistickým cestám, aby nedocházelo ke střetům bikerů s turisty. Snažíme se minimálně zasahovat do přírody a hodně využívat stávající terén tak, aby stezky nepůsobily uměle a nenarušovaly okolní krajinu,“ vysvětluje Rejl.

Singletracky by kromě českých bikerů měly přitáhnout také cyklisty z Německa a hlavně Polska. „Vzhledem ke klimatickým podmínkám v regionu mohou být singletracky v provozu klidně deset měsíců v roce,“ dodává Rejl.

Už teď jsou cyklisté u Čížkových kamenů, kolem kterých vedou nepříliš využívané turistické trasy, nejčastějšími návštěvníky. Neoficiálního otevření tratí se letos zúčastnilo 200 lidí. Že se partě trutnovských nadšenců podařilo rozpoutat bikovou horečku, dokládá také počet příznivců na facebookovém profilu sdružení. V současnosti jich mají téměř 1 500.

V jiných regionech je velká poptávka

Zkušenosti z jiných regionů ukazují, že je po těchto aktivitách velká poptávka. Například singletracky v Rychlebských horách letos přilákaly kolem 40 tisíc zájemců (více najdete zde). Tyto stezky v kopcích nad Černou Vodou vznikly před pěti lety, počet návštěvníků areálu se každoročně zvyšuje.

Zhruba třicet procent tvoří v jesenickém výběžku cyklisté z nedalekého Polska. Během pěti let bikeři do regionu odhadem přinesli téměř 40 milionů korun. Ze skomírající vesnice se stalo pulzující turistické centrum a ubytovací kapacita narostla z původní stovky míst na dnešních 500.

Podle autora Rychlebských stezek Pavla Horníka je velmi pravděpodobné, že obdobný efekt budou mít trasy pro MTB cyklistiku také v Podkrkonoší. A to nejen kvůli srovnatelné poloze a blízkosti polských hranic.

„Trutnovsko má obrovský potenciál. Zdejší terén je velice členitý a atraktivní, v kombinaci s krásnou přírodou tvoří něco, co je nepřenositelné a nikde jinde v Čechách není,“ myslí si Horník. Do karet Trutnovu hraje také relativně dobrá dostupnost z Prahy.