Cyklodům u hradeckého Futura (24. 7. 2016) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Město nás obešlo, cyklodomu posílá tisíce oklikou, říká opozice v Hradci

  • 1
Navzdory tomu, že hradečtí zastupitelé nepodpořili provoz parkovacího domu soukromé firmy, město jí posílá část požadovaných peněz přes své organizace, které si tam platí reklamu. Podle opozice je to obcházení rozhodnutí zastupitelů.

Když letos v lednu zastupitelé rozhodovali o žádosti soukromé firmy Aspira Invest o pravidelnou dotaci na provoz parkovacího domu pro kola u hradeckého Futura, zastupitelé třicetitisícovou měsíční dotaci po dobu pěti let odmítli. Společnost přesto téměř 30 tisíc korun měsíčně od města dostává, a to přes jím vlastněné organizace, které si na cyklověži platí reklamy.

Podle části hradecké opozice tím vedení města obešlo zastupitele. „Mám potvrzeno, že nejvyšší vedení města poslalo úředníky, aby na městských organizacích a společnostech vyškemrali zadání reklamy, a tím podpořilo ztrátové hospodaření zjevně spřátelené firmy,“ říká opoziční zastupitel Martin Hanousek (SZ). Nechce však konkrétní úředníky jmenovat: „Myslím, že jim samotným to bylo trapné.“

Podle Romany Liškové (HDK), náměstkyně primátora pro městské organizace, však není pravda, že by někdo úředníky takto úkoloval. „Takovou informaci nemám. Firmy se určitě dozvěděly o možnosti na tom místě inzerovat, tak toho využily,“ tvrdí náměstkyně. O tom, proč se tak rozhodly skoro všechny městské firmy najednou, nechtěla spekulovat.

„Reklamní poutač jsme v souladu s naší marketingovou strategií využili na podporu měkké ekologické dopravy. Využíváme především své reklamní nosiče, u soukromých subjektů máme reklamu v minimální míře, zejména tam, kde je to vhodné a účelné,“ říká ředitel Dopravního podniku Miloslav Kulich. Dopravní podnik za reklamní poutač na cyklověži platí měsíčně 5 833 korun bez započtení DPH.

33 z 35 přítomných se vyslovilo pro neposkytnutí dotace

Výhodná se reklama na věži zdála i Hradeckým službám, které se starají o odpadové hospodářství a jsou městem spoluvlastněné. „Nabídka na inzerci na jednom z hlavních tahů do města na tak zajímavém reklamním poutači přímo směrovaná na přijíždějící vozidla a za cenu, která nám byla nabídnuta, se těžko odmítá,“ vysvětluje ředitel společnosti Radek Sokol. Firma platí 3 333 korun měsíčně.

Hradecká radnice inzerci vlastních firem nijak legislativně neupravuje. „Každá společnost se rozhoduje podle svého uvážení a s ohledem na potřebu propagace či viditelnost místa, na němž má reklama být. Z tohoto pohledu je kolárna poměrně atraktivní,“ vysvětluje mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková.

Městské firmy Městské lesy, Správa nemovitostí, Tepelné hospodářství, Dopravní podnik a Hradecké služby, které jako jediné nejsou městem vlastněné stoprocentně, uzavřely přes prostřednickou firmu smlouvy na reklamu od 1. července do konce roku. Všechny tři dohromady platí měsíčně bez DPH 23 333 korun, což téměř odpovídá částce, kterou firma po zastupitelích vyžadovala jako dotaci.

Zastupitelé o dotaci hlasovali 26. ledna letošního roku a 33 z 35 přítomných se vyslovilo pro její neposkytnutí. „Doporučujeme firmě nevyhovět a k žádosti se vrátit až v roce 2017, kdy firma dodá konkrétnější podklady,“ odůvodnil rozhodnutí náměstek primátora pro rozvoj města Jindřich Vedlich (TOP 09).

Smlouvy na inzerci za více než 23 tisíc korun měsíčně

Podle důvodové zprávy, kterou tehdy zastupitelé dostali, by nebylo možné po dobu pěti let poskytovat dotaci v režimu „de minimis“. Tato podpora malého rozsahu má limit 200 tisíc eur ve třech po sobě jdoucích účetních obdobích, což požadavek 360 tisíc korun ročně po dobu pěti let nenaplňuje. Důvodová zpráva se rovněž dotkla zmíněné inzerce.

„Žadatel se zmiňuje pouze o výnosech ve výši zhruba 19 tisíc korun měsíčně, avšak nepočítá s předpokládanými výnosy asi 30 tisíc korun, což je odhad žadatele, z reklamy, neboť nemá uzavřené smlouvy. Při naplnění výše tohoto příjmu by žadatel obdržel částku, která je totožná s výší dotace, kterou na provoz žádá,“ stojí v lednové zprávě předložené zastupitelům.

Smlouvy na inzerci za více než 23 tisíc korun měsíčně nakonec provozovatel parkovací věže na kola uzavřel - s městskými společnostmi.

Firma požadovala příspěvek na pokrytí nákladů. Přitom když měl parkovací dům vzniknout v Přerově, v dokumentech předložených tamním zastupitelům stálo, že „výhodou tohoto systému je i pokrytí běžných provozních nákladů pouze z poplatků za parkování, které činí 5 Kč za maximálně 24 hodin parkování (tento propočet vychází ze zkušenosti s provozem parkovacího domu v Hradci Králové).“