Betonárka změnila náklaďák na „traktor“, do Polska tak smí jet i zákazem

  17:14aktualizováno  17:14
Vypadá jako nákladní auto, podle technického průkazu je to ale traktor. Náklaďáky přeměněné na „traktor“ měly pomoci zemědělcům. Mají ale spoustu legislativních výhod, a tak je využívá stále víc firem z jiných oborů. Například na Broumovsku s nimi firma provozující betonárky vozí do svých provozoven štěrk z polského lomu.

„Má to obrovské výhody. Technická kontrola jednou za čtyři roky, povinné ručení nižší, silniční daň se neplatí. Zákon to umožňuje,“ řekl České televizi jednatel společnosti Bezedos Radoš Holub. Vyjádření pro MF DNES nejprve slíbil, později už ale odmítl.

Firma provozuje jeden „traktor“ dodaný přímo výrobcem, druhé její auto bylo původně nákladní, ale firma ho nechala na traktor přestavět a úředně přeregistrovat.

Výrobci s těmito vozy původně cílili na zemědělce. Vyrábí je Man, Mercedes-Benz či Iveco. Před pěti lety s nimi přišel i tuzemský výrobce Tatra Trucks, jenž cítil zájem farmářů o úspornější vůz, který víc uveze a pojede rychleji než traktor.

Fotogalerie

Tahač zemědělských návěsů nazývaný pracovně „tatraktor“ je speciální verzí modelu Phoenix. Vedle ochranného rámu a omezovače rychlosti je v něm upravena převodovka a pohonný systém pro pohyb na poli a v terénu, třeba pro souběžnou jízdu se zemědělskou technikou. Firma s nimi má úspěch.

„Zatím bylo od roku 2013, kdy se tatraktor začal vyrábět, prodáno kolem 150 kusů vozidel, velká většina na českém a slovenském trhu. Jednotky kusů byly dodány i do Německa, Rakouska či Nizozemí. Tatra Trucks svá vozidla vyrábí a prodává v souladu s platnou legislativou. Nákladní vozidla jsou homologovaná podle technických předpisů kategorie T,“ řekl mluvčí Tatra Trucks Andrej Čírtek.

Mělo to zůstat jen po zemědělce, říká farmář

Jeden z farmářů na Náchodsku si koupil tento „traktor“ přímo v Tatře. Má z farmy na kopci horší přístup k silnici a vozit hnůj nebo senáže potřebuje i přes zimu.

„V cizině jsou tyhle tatraktory už delší dobu, ale dneska si můžete udělat traktor i z nákladního auta. Spíš to mělo zůstat pro zemědělce, a ne pro stavební firmy. Obávám se, že to pak stát může zrušit,“ řekl zemědělec, jenž si nepřál zveřejnit jméno.

Z náklaďáku je unikátní traktor. Tatra představila stroj pro zemědělce

Zemědělský tahač Tatra Phoenix 6x6

Libuje si, že s tímto „traktorem“ se dá ušetřit na pneumatikách, které stojí o několik tisíc korun méně než na traktor a že se s nimi dá jezdit dvakrát tak dlouho.

„Stačí na to řidičský průkaz jako na traktor. Nesmí se tam, kde je mýtné a zákaz traktorů, na silnici to jede 69 kilometrů za hodinu. Můžu s tím jet po silnicích až po Hradec Králové mimo nový obchvat České Skalice, ale takhle daleko jsme s tím ještě nebyli. Traktor také nemusí mít tachograf. Je tam tachoměr a traktor má omezovač rychlosti, jinak je to skoro stejné jako náklaďák,“ popsal zemědělec, který s čtyřnápravovým tatraktorem může převážet náklad kolem 20 tun.

Do kamenolomu navzdory dopravní značce

Výhoda těchto vozidel ale tkví i v tom, že zcela legálně projedou i tam, kudy náklaďáky nesmí.

Právě na silnici v pohraničních Otovicích na Broumovsku jsou osazeny značky Zákaz vjezdu nákladních automobilů s dodatkovou tabulkou 6 tun. Tatraktory přitom přes Otovice vozí na návěsu a vleku z polského kamenolomu asi třicetitunový náklad. Tamní starosta připouští, že firma tím zákaz neporušuje. Pouze náklaďáky obec omezila záměrně.

„Tehdy jsme uvažovali tak, že když si místní budou chtít dovézt něco náhodně z Polska, například uhlí nebo kupu písku, aby to bylo možné traktorem. Lidem by nevadilo, že tam zajedou zetorem, který jede 25 kilometrů v hodině a nevyplatí se s ním žádná autodoprava. Jenže pak podnikatelé přišli na to, že se dají koupit rychlé traktory, které jezdí třeba šedesátkou. Jsou to však zemědělské stroje, které se rychle opotřebují. K dokonalosti to dovedla až firma, která si nechala náklaďák přepsat na traktor,“ vypráví starosta Otovic Petr Novák.

I když jsou přestavby nákladních aut na traktory možné, úředníci se s nimi zatím často nesetkávají.

„Zatím neevidujeme zaregistrovanou žádost o schválení technické způsobilosti vozidla z nákladního vozidla kategorie N na kategorii T. Spíše to považujeme za výjimku, s kterou se můžeme setkat při schvalování technické způsobilosti vozidla,“ řekl Martin Petr z odboru dopravy a silničního hospodářství na Městském úřadu v Náchodě.

Traktory mají i nevýhody, tvrdí ministerstvo

Ministerstvo dopravy připomíná, že rychlé traktory jsou v Evropě už celkem běžné. Vizuální podoba ale není klíčová. Hlavní je, že tato vozidla musí splňovat nařízení Evropské unie o schvalování zemědělských a lesnických vozidel, například musí mít ochranný rám nad kapotou nebo za ní proti převrácení či kutálení vozidla. Ministerstvo dopravy schvaluje typ vozu, schvalování přestaveb mají na starosti obce s rozšířenou působností.

Podle ministerských úředníků ale tatraktory mají i řadu nevýhod. Není například možné s nimi vyjet na dálnici. Za traktory s rychlostí nad 40 kilometrů v hodině, třeba JCB Fastrac, je možné připojit přípojné vozidlo jen ve výši 1,5násobku hmotnosti, zatímco u pomalejších traktorů až 2,5násobku. Neplatí také, že by veškeré přestavěné traktory nemusely mít tachograf.

„Při jízdě nad sto kilometrů od místa firmy musí mít i takové vozidlo vždy tachograf a řidiči standardně musí dodržovat bezpečnostní přestávky,“ upozornil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Letos se u těchto „traktorů“ změní i rytmus technických kontrol.

„Od podzimu bude účinná novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, podle které se technická kontrola po čtyřech letech u těchto případů bude vztahovat pouze na nová vozidla. Každá další kontrola bude jako u osobních aut povinná už po dvou letech. Do budoucna nevylučujeme změnu u řidičského oprávnění na rychlé traktory nad 40 kilometrů v hodině ze 17 na 21 let, aktuálně legislativní úpravu v této věci nechystáme,“ doplnil mluvčí ministerstva dopravy.

Podle něj se obce mohou bránit průjezdu traktorů, když osadí zákazovou značku dodatkovou tabulkou vztahující se na traktory s rychlostí převyšující 40 kilometrů v hodině.



Nejčtenější

Za couvání na D11 dostali řidiči sedm bodů, pokutu a roční zákaz volantu

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Přestupková komise v Hradci Králové rozhodla o prvních trestech pro řidiče, kteří se v polovině srpna otáčeli a couvali...

Rozkoš už nemá ani třetinu zásob. Tak málo vody místní nepamatují

V přehradě Rozkoš chybí voda, od července jen odpouští (19. 10. 2018).

Letošní sucho citelně zasáhlo přehrady v Hradeckém kraji. Nádrž Rozkoš na Náchodsku, která využívá vodu z Úpy, je pod...



Exmanželé dostali doživotí za popravu sběratele a přípravu tří vražd

Exmanželé Jaroslav a Petra Janákovi obžalovaní z vraždy u Krajského soudu v...

Královéhradecký soud poslal na doživotí za mříže oba exmanžele Janákovy za tři plánované a jednu dokonanou vraždu....

Slon plný příběhů se vrátí, poutač u silnice bude mít vztyčený chobot

Slon v barvách mistrovské Slávie.

Příznivci oblíbeného poutače, který minulý týden po 48 letech zmizel od silnice mezi Trutnovem a Dvorem Králové, chtějí...

Když vnoučata spala, osahával je a svlékal. Za lítost dostal podmínku

Krajský soud v Hradci Králové.

S mimořádně nízký trestem odešel od Krajského soudu v Hradci Králové Volodymyr O., kterého obžaloba vinila ze...

Další z rubriky

Na Trutnovsku zasahuje policie, od Správy KRNAP si vyžádala dokumenty

policejní auto

Na Trutnovsku zasahuje policie, od Správy Krkonošského národního parku si vyžádala dokumenty. Podle státního zástupce...

Druhá železniční kolej by z Hradce Králové mohla vést i do Trutnova

Nádraží v Hradci Králové.

Stát začne příští rok budovat dvoukolejku z Prahy do Hradce Králové a uvažuje se i o dalším propojení od Hradce na...

K Děčínské boudě patří nejvýše položená mléčná farma v Česku

Děčínská bouda leží 700 metrů od mezistanice lanovky na Sněžku pod Růžovou...

Manželé Mlejnkovi před dvanácti lety navázali na tradici původních majitelů hostince na Růžohorkách. Obnovili horskou...

Do plavek s eMimino.cz: Zdravá budoucnost před námi
Do plavek s eMimino.cz: Zdravá budoucnost před námi

Všechno jednou končí... Nebo začíná? V posledním díle naší výzvy Do plavek s eMimino.cz jsme se našich výherkyň ptali, jaký mají celkový pocit z programu Světa zdraví a zda budou pokračovat ve své cestě za zdravým životním stylem i do budoucna.

Najdete na iDNES.cz