Obyvatelé Náchoda bojují za nový obchvat, pod městem nakonec možná vyroste tunel.

Obyvatelé Náchoda bojují za nový obchvat, pod městem nakonec možná vyroste tunel. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Myšlenka na tunel pod Náchodem znovu ožívá, kvůli sporům o obchvat

  • 14
Tahanice kolem budoucího obchvatu Náchoda vezmou možná jiný směr. Pokud jej odpůrci znovu skácí, radnice vsadí na tunel. Povede pod Dobrošovem a možná vyřeší Náchodu svízelnou situaci.

Ač bude stavba dražší, není úplně z říše snů. Radnice ji vážně připravuje jako variantu pro případ, že zamýšlený obchvat znovu přijde o klíčové razítko pod územním rozhodnutím. Zcela vážně už o tunelu uvažují i politici.

"Ptám se, jestli není čas praštit do stolu a požadovat ještě radikálnější a z dlouhodobého pohledu lepší řešení, než je obchvat. Tunel pod Vyhlídkou by byl trošku dražší, ale cenově srovnatelný. Dnes nejde jen o peníze, ale i o to mít stavbu připravenou," řekl senátor Petr Pakosta (nezávislý) na předvolební debatě o dopravě, kterou svolalo sdružení Obchvat Náchoda.

Pakostova rivalka v senátních volbách Zdeňka Horníková se nechala slyšet, že tunel může být další varianta. "V jiných zemích taky jsou tunely, i pod Náchodem může vést. Mluvilo se už o severní trase, jižní trase, všechno tu už bylo a nevím, co dalšího vymyslet," prohlásila poslankyně Horníková (ODS).

Dvě varianty obchvatu Náchoda

Severní obchvat Náchoda

  • povede v délce 6,4 km od Vysokova přes Kramolnu, Babí, Dolní Radechovou do Bělovsi
  • náklady se odhadují na 2,6 mld. korun bez daně

Jižní trasa s tunelem

  • byla by dlouhá 11,5 km, z toho dvoupruhový tunel by měřil 5,5 km
  • silnice by začínala u přádelny Bartoň, ústí tunelu se předpokládá pod sídlištěm SUN, vyústil by na polské straně mezi Kudowou Zdrój a Brzozowie
  • náklady zatím nelze přesně vyčíslit, studie uvádí 300 mil. eur

Zda na tunel někdy dojde, záleží na tom, jak nyní dopadne vlastní stavba obchvatu Náchoda. Stavební úřad vydal v srpnu už druhé územní rozhodnutí, ale patnáct osob či spolků se proti němu odvolalo.

Krajský úřad může dokument potvrdit nebo jej vrátit. Případně se dají čekat i žaloby odpůrců a další zdržení stavby. 

"Počkám si, jak rozhodne krajský úřad. Když kladně, budeme se dál zabývat variantou obchvatu, ale jinak je načase říci dost. Pak by přišel na řadu tunel," řekl starosta Náchoda Jan Birke (ČSSD).

Tunel bude pro město výhodný

Vedení radnice dospělo k nápadu s tunelem poté, co vloni krajský úřad přerušil řízení o obchvatu a vše začalo vypadat dost beznadějně. Probrali několik dalších řešení, často futuristických, a skončili u tunelu.

Kraj nechal dopravní odborníky, aby tunel posoudili a zařadili ho do studie Brána k sousedům. Tunel v délce 5,5 kilometru by obešel Náchod a vyústil v Polsku. Vyřešil by Náchodu i polským lázním Kudowa problém s kamiony.

Tunel pod Dobrošovem by měl podle odborníků oproti obchvatu výhodu, že by nezasáhl tolik do krajiny a odpadly by náročné výkupy pozemků. Celá věc však je teprve na začátku. Zakreslené jsou dvě varianty, jednou tunel ústí pod Vyhlídkou, podruhé už před Vysokovem. 

Další chystaná dopravní opatření v Náchodě

Na hlavním tahu, kudy míří doprava i na hraniční přechod do Polska, se chystá několik staveb. Ředitelství silnic a dálnic chce budovat nový kruhový objezd u Kauflandu a generální opravou mají projít i tři další kruhy uvnitř města, u Slávie, Čedoku a později i u Itálie. Ministr dopravy Pavel Dobeš na ně vloni slíbil 38 milionů korun. Ministerstvo dopravy uvažuje ještě o opravě povrchu na Pražské ulici. Odhaduje se, že by do úprav hlavního tahu stát mohl vložit 300 milionů korun. První stavební práce začnou už na podzim.

Studie však připouští, že stavba tunelu se musí vypořádat především s tím, aby nenarušila zásoby kvalitní minerální vody, které se nacházejí v Bělovsi i v sousedních polských lázních.

Podle starosty Birkeho má však tunel už podporu na polské straně a debatuje se o něm i mezi hejtmanem a maršálkem. Tunel by se prý dal postavit rychleji než obchvat.

Teď se čeká, jak obchvat dopadne. Připravuje se patnáct let, a ač je to věc státu, ten se o něj zrovna nestará. Mohl by stát za deset let, ale čekají se potíže s výkupy. Odpůrci obchvatu znovu zpochybnili třeba posudek vlivu na životní prostředí, sjezd do Kramolny a další okolnosti.

Náchodem denně projede dvacet tisíc aut, z toho asi dva tisíce kamionů směrem do Polska. Když radnice vloni otočila dopravu v několika jednosměrkách, průjezd městem se o hodně zlepšil. Ve špičkách se však stejně tvoří kolony. Vidět to bylo i před čtvrteční debatou s politiky, když někteří z nich kvůli jedné nehodě uvízli v zácpě.

Podle starosty Birkeho se odvolali hlavně spolky a lidé z Vysokova, kam přitom Náchod poslal před lety peněžní dar či půjčku za vstřícnost. Radnice chce zveřejnit jména odpůrců obchvatu, podle starosty jsou totiž některá odvolání účelová.

Sdružení Obchvat Náchoda se znovu připomene na podzim další blokádou. "Co třeba udělat blokádu pod Vysokovem, aby si tamní obyvatelé uvědomili, jak se tam jezdilo za starých časů přes vesnici?" zval politiky k účasti Jiří Žoček (KSČM) ze sdružení.