Rekonstrukce prostoru před nádražím v Týništi nad Orlicí

Rekonstrukce prostoru před nádražím v Týništi nad Orlicí | foto: Pavel Bednář, MF DNES

Týniště nad Orlicí opravuje přednádraží, nové perony zatím nebudou

  • 2
Cestující na železničním nádraží v Týništi nad Orlicí už řadu let volají po pořádných peronech. Především starší či hendikepovaní mají problém nastoupit do vysokých vagonů. Jenže se jen tak nedočkají, nejdříve prý za tři roky. Přitom dělníci v minulém týdnu začali budovat nové prostranství před nádražím.

Zatímco rekonstrukce před nádražím je v režii města, úpravy nádraží a kolejiště závisí na jejich vlastnících, Českých drahách a Správě železniční dopravní cesty.

Týnišťský starosta Jaroslav Matička říká, že s rekonstrukcí prostranství před nádražím se původně ani příliš nepočítalo. Město se už před jedenácti lety snažilo jednat především o tom, aby na nástupištích vznikly perony. Ale kdy to bude, je podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavla Hally složité odpovědět.

"Teprve počátkem května jsme rozhodli, že je možno zahájit přípravu zvýšení kapacity trati Týniště nad Orlicí - Častolovice - Solnice s náklady asi 700 milionů korun. Nelze teď předvídat, zda bude přednostně řešena železniční stanice v Týništi nebo navazující traťový úsek, respektive obě části," uvedl Halla. Tvrdí, že zahájení stavby se předpokládá v roce 2013 a její ukončení o rok později.

Rekonstrukce prostoru před nádražím v Týništi nad Orlicí
Rekonstrukce prostoru před nádražím v Týništi nad Orlicí

Podle starosty však k rekonstrukci kolejiště a stavbě peronů hned tak nedojde: "Dráhy se sice připravují, ale nedokáží nám říct, kdy rekonstrukci budov spustí. Z hlediska návaznosti staveb to není nic šťastného. Stavba peronů, kterou jsme chtěli nejvíc, je v nedohlednu. Soukromě se pracovníci Českých drah vyjadřují, že před rokem 2015 nemáme počítat, že by se s tím mělo něco dít."

Město si pozemky pro stavbu přednádraží muselo pronajmout od drah

Matička dodává, že město se z počátku snažilo postup s drahami koordinovat, jednat s nimi a popohánět je.

"Došlo to tak daleko, že jsme měli hotový projekt a požádali jsme o dotaci na rekonstrukci prostoru před nádražím. Tu jsme dostali. Bohužel jsme narazili na to, že pozemky pod ulicí jsou Českých drah a museli jsem s nimi jednat a pronajmout si je od počátku stavby za 45 tisíc korun ročně. Chceme to vyřešit, a pokud budou rozumné podmínky, tak pozemky odkoupit," tvrdí starosta.

Dráhy jako vlastník nádražních budov prý chtějí zahájit jejich rekonstrukci ještě letos. Jenže není vůbec jisté, jestli na to budou mít peníze. "Musíme je vydělat svojí činností především v oblasti majetkového podnikání, pronájmy, prodejem zbytného majetku a tak podobně," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Předpokládaná cena rekonstrukce objektu pro cestující je téměř 30 milionů korun. Plánuje se třeba změna pokladny, sociálních zařízení, zateplení budov či zřízení bezbariérového přístupu. "Stavba by měla navázat na nyní zahájenou rekonstrukci přednádraží, poté by měla SŽDC ještě upravit kolejiště a zřídit nová nástupiště včetně podchodu," dodal Šťáhlavský.