První závody šlapacích vozítek se jely před třiceti lety ve Francii, odkud se tato netradiční zábava postupně rozšířila i do dalších evropských zemí.
"Francie v oblibě vozítek s pedály jasně vede. Tam se od května do září jede každý víkend nějaký závod. Hodně se jezdí i v Itálii a Rakousku. Ve východní Evropě jsme zatím jediní, kdo se této zábavě věnuje," uvedl hlavní pořadatel akce Evžen Vyčichlo z České federace klubu vozítek s pedály.
Podle pravidel je maximální délka vozítka tři metry, šířka jeden metr a kola mohou mít průměr nejvýš 50 centimetrů. K jejich stavbě mohou závodníci použít nejrůznější materiály. Záleží jen na jejich invenci.
"Většinou se používají kovové trubky a součástky z jízdních kol. Každé vozítko musí mít originální vzhled a po vyrobení dostává své evidenční číslo. Celkem je nyní v Evropě registrováno kolem pěti tisíc strojů," sdělil Vyčichlo.
Vlastní závody mají velmi přísná pravidla. Při zhruba devadesátiminutovém klání se ve vozítku mohou střídat až čtyři piloti, kteří nesmějí bránit v jízdě rychleji jedoucím strojům. Stejnou váhu jako umístění v závodě má estetický dojem, kterým závodní týmy zapůsobí na porotu.
"Ta rovněž hodnotí výzdobu depa a originalitu představení celého týmu před startem. Vystoupení před desítkami diváků často provází hudba a další zvukové efekty," popsal Vyčichlo.
Hradeckého evropského šampionátu se v sobotu odpoledne zúčastnilo celkem dvacet posádek z Francie, Rakouska a Česka. Českou republiku zastupovala vozítka v podobě lva a vodníka. Původně měl české barvy hájit i šlapací Rumcajs, ale nevydržel páteční večerní prolog na dlažbě Valdštejnova náměstí v Jičíně.
Trasa závodu vedla po Eliščině nábřeží, přes Pražský most do Švehlovy ulice, odtud na Masarykovo náměstí a Havlíčkovou ulicí přes Tyršův most zpět před Muzeum východních Čech, kde byl start i cíl.
"I když mě těší, že se náš hradecký závod lidem líbí, jsme stále na začátku. Mým snem je, aby se i u nás přes léto závodilo po celé republice podobně jako ve Francii. Snad se nám to jednou podaří," řekl Vyčichlo.