Cyklisté podle horské služby často přeceňují své síly. Taková jízda pak často končí pádem a vážným úrazem. (Ilustrační snímek)

Cyklisté podle horské služby často přeceňují své síly. Taková jízda pak často končí pádem a vážným úrazem. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Bez přilby a hurá z kopce. V Krkonoších přibývá zraněných cyklistů

  • 4
Horští záchranáři mají letos v létě nejvíc práce za poslední roky. Na horách výrazně přibývá zraněných cyklistů a jen v Krkonoších a v Orlických horách už musela horská služba vyjíždět k více než šedesáti nehodám kolařů. Tato skutečnost přivedla horskou službu na nápad sestavit speciální desatero.

Bilance úrazů na kolech na českých horách čítá už víc než 320 úrazů. "A to jsme teprve v půlce léta. Když se podívám na statistiky, vidím 63 zlomenin dolních i horních končetin či 52 poranění kloubů," vypočítává náčelník krkonošské horské služby Adolf Klepš.

Desatero - bezpečný pohyb terénního cyklisty

1. Naplánuj si trasu Trasu zvol podle svých schopností, nebo podle nejslabšího ve skupině.

2. Informuj se Počasí na horách se rychle mění, zjisti, jak bude, a podle toho zvol trasu a vybavení.

3. Informuj Před odjezdem předej informace o zamýšlené trase a předpokládanou dobu návratu.

4. Jezdi pouze po povolených cestách Jestliže je cesta legálně označena jako zakázaná, nepoužívej ji. Nepohybuj se mimo značené cyklostezky.

5. Znej značení cest Sleduj značení a popřípadě kontroluj v mapě, předejdeš zbloudění.

6. Ovládej své kolo Jezdi tak, abys dokázal zastavit na viditelnou vzdálenost. Všude můžeš někoho nebo něco potkat. Nepřeceňuj svou technickou a fyzickou zdatnost.

7. Dávej přednost ostatním Upozorni ostatní, že kolem nich projíždíš. Při míjení dostatečně zpomal a je-li to z hlediska bezpečnosti nezbytné, zastav.

8. Jednej s rozmyslem Používej přilbu. Předvídej nebezpečné situace. Znej kontakty na Horskou službu, nebo na Zdravotní záchrannou službu. Měj vždy nabitý a zapnutý mobilní telefon.

9. Poskytni pomoc Měj s sebou lékárničku a v případě potřeby poskytni první pomoc.

10. Buď ohleduplný k přírodě, lidem a majetku.

Horská služba teď dokonce vytvořila speciální desatero, tedy deset pravidel, která by měli cyklisté na horách bezpodmínečně dodržovat.

"Převážná část úrazů cyklistů na horách je těžká. Lidé jsou v euforii, přecení své síly a schopnosti. Nejvíc problémů máme s cykloturisty, kteří nejsou tak fyzicky zdatní. Čím méně šikovní cyklisté, tím horší jsou potom pády. Od začátku léta musel dvakrát vzlétnout vrtulník a vždy to bylo kvůli cyklistovi," upozorňuje náčelník horské služby sídlící v Deštném nad Orlicí Josef Šifra.

"Nejhorší jsou frajeři"

Záchranáři doufají, že hrozivě stoupající trend zraněných na kole nová pravidla změní.

"V desítkách případů měla letos nehoda cyklisty v horách za následek bezvědomí a v jedné horské oblasti dokonce smrt. Dodržování bezpečnostních zásad vyžadujeme u lyžařů, a proto v letních měsících chceme, aby se nad sebou zamysleli i ti, kteří se pohybují v náročném terénu na horském kole," apeluje další z autorů desatera, náčelník Horské služby v Jizerských horách René Mašín.

Co umí přemotivovaní cyklisté bez respektu k terénu, ví i Zdeněk Pražan, dlouholetý lektor outdoorových aktivit a vedoucí provozu Yellow Point ve Špindlerově Mlýně.

"Nejhorší jsou frajeři, co nechtějí instruktora ani přilbu. Přecení své síly a potom neumějí zvládnout ostrou jízdu z kopce. Když chtějí závodit, měli by spíš vyhledat speciálně upravené sjezdové tratě, kam chodí jezdci i s chrániči a závodními přilbami. Často se také stává, že si rodina s dětmi naplánuje výlet, ale neodhadnou terén. Myslí si, že bude vše pěkně průjezdné, ale není to pravda a následují pády," popisuje Pražan častý problém.

Podle náčelníka Šifry je i přes velká horka a přívalové deště na horách stále víc cyklistů. A i z jejich množství pramení nehody. "Převládají zranění hlavy, nejčastěji to jsou otřesy mozku, často si zraní také ramena a ruce," říká Šifra.

Úrazy hlavy? Často po pádu přes řidítka

Špatně dopadají také jezdci, kteří se na výlet dostatečně nepřipraví. "Když už máte s sebou instruktora, většinou si vás pohlídá a přinutí vás vzít si i tu přilbu. Když si u nás někdo půjčí kolo, je to horší. Často si ani nevezmou přilbu. My jim radíme, kam se mohou vydat, co nepodcenit, na co mají a co už je obtížné sjet, ale oni si pak stejně často volí vlastní cestu," míní Zdeněk Pražan, který má na starost i půjčovnu kol.

Horští záchranáři, kteří jinak pracují hlavně v zimě, logicky porovnávají lyžaře s cyklisty. Zatímco dříve si stěžovali hlavně na nezodpovědné lyžaře a snowboardisty, nyní se situace pomalu obrací.

"Nejvíc nosí přilbu snowboardisté, také proto, že to teď patří k módě. Pokud jde o kolo, hlavu si naopak chrání málo žen. Mají pocit, že jim nesluší," uvažuje náčelník Šifra. Na rozdíl od lyžaře padajícího z menší výšky do sněhu bývají pády z kola mnohem drastičtější.

Další skupinou, která často pomíjí pravidla, jsou podle záchranářů starší lidé. "Na přilbu si těžko zvykají, navíc není povinná. Výsledek je často podobný, pád přes řidítka a úraz hlavy," popisuje mluvčí krajské záchranné služby Tomáš Ježek.

Vůbec největší šanci na zranění mají cyklisté při prudkém sjezdu za deště. "V Orlických horách máme pevné silnice, ale když zaprší, v zatáčkách je klouzavý povrch, na kterém se cyklisté lehce smeknou," dodává Josef Šifra.