Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, vlak projíždějící...

Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, vlak projíždějící Opatovicemi nad Labem (24.7.2013). | foto: Michal Klíma, MAFRA

S novým řádem vyjede v hradeckém kraji méně spojů, ale víc panterů

  • 1
Od neděle platí i v Královéhradeckém kraji nový jízdní řád vlaků. Zatímco na trase mezi Broumovem a Starkočí spojů přibude, z Hradce do Pardubic jich naopak pojede méně. Cestující v kraji čekají výluky i nové soupravy zvané RegioPanter.

Mezi ty nejpříjemnější změny patří posílení počtu spojů na trase mezi Broumovem, Náchodem a Starkočí, kudy jezdí denně do práce a do škol tisíce lidí.

České dráhy jako by se na této trati snažily obrátit naruby Murphyho poučku, že "když máte na přestup jen pět minut, váš vlak přijede přesně se šestiminutovým zpožděním."

"Spěšné vlaky pojedou celý den v hodinovém intervalu a ve Starkoči budou vždy navazovat na rychlíky či spěšné vlaky z Trutnova do Hradce Králové a naopak," uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

"Docela to potěší, ze zkušenosti bych čekal spíš opačný trend," hodnotí Petr Švehla, který z Náchodska dojíždí do Hradce.

Z Hradce do Hronova bude trvat jízda hodinu a šest minut, až do Broumova hodinu a 54 minut.

Spojení z Meziměstí do Chocně a opačně zůstává s přestupem v Náchodě, ale vlaky s odjezdy z Chocně v 8:38 a 14:38 hodin na Náchod nově zastaví i v Čermné nad Orlicí.

Spokojený může být i cestující, který si zvykl na pantery - moderní elektrické vozy s wi-fi připojením, klimatizací, čalouněnými ergonomickými sedačkami a moderními WC.

"Na trase mezi Pardubicemi a Jaroměří nasadíme dvě nové soupravy řady 440 RegioPanter," pokračuje mluvčí.

Kraj a dráhy škrtnou 95 tisíc kilometrů

Jenže mnohem méně potěší výluky, kterých bude v následujícím roce požehnaně. Dráhy se chystají na velké rekonstrukce železniční infrastruktury z evropských peněz.

Novinky železničních jízdních řádů

  • Vlaky ujedou v kraji od nového jízdního řádu celkem 14 470 kilometrů denně. Oproti roku 2013 je to snížení o 1,8 procenta. Celkem České dráhy nabídnou 680 regionálních spojů. V pracovní den jich vyjede 606, v sobotu 451 a v neděli 431. Denně v kraji pojede 50 rychlíků.
  • Mezi hlavní novinky patří rozšíření provozu spěšných vlaků mezi Broumovem, Náchodem a Starkočí, nasazení dvou nových jednotek RegioPanter mezi Jaroměří a Pardubicemi i nutnost přesedat v Hradci Králové, pokud cestující jede z Trutnova do Pardubic či opačně.
  • Nový jízdní řád bude platit až do 13. prosince 2014.
  • Už v září nastaly změny v systému IREDO, a to díky zavedení krajské čipové karty.

Na řadu omezení se musí cestující připravit například v Týništi nad Orlicí, kde zahájí dlouho očekávanou přestavbu stanice, dělníci se pustí také do tratě v úseku z Týniště do Častolovic a Rychnova nad Kněžnou.

Na Náchodsku sice spoje přibudou, ale jinde tomu bude přesně opačně. Kraj spolu s Českými drahami v příštím roce sníží počet najetých kilometrů o více než 95 tisíc kilometrů a například na vytížené trati z Hradce do Pardubic z dosavadních třiačtyřiceti vlaků ubude denně pět.

"Ke snížení dojde v dopoledních a večerních hodinách," upozornil jednatel společnosti Oredo Václav Brůžek.

Nepříjemné změny se dotknou také lidí, kteří jezdí z Pardubic do Trutnova. Mezi oběma městy totiž zaniknou přímé spoje, a lidé tak budou muset v Hradci přestupovat.

Spíš menší změna, na kterou dráhy upozorňují, se týká osobního vlaku na trati Doudleby nad Orlicí - Rokytnice, který pojede ve 14.33, tedy o dvacet minut později než dosud.

"Důvodem je navázání přípoje od osobního vlaku z Týniště nad Orlicí," vysvětluje mluvčí.

Drobná změna bude také na turisticky často využívané trati do skalního Adršpachu u Teplic nad Metují. Nově už nepojedou osobní vlaky s odjezdy z Teplic ve 12:33 a z Trutnova ve 13:12 a naopak spoje jedoucí o dvě hodiny později pojedou v sezoně od konce dubna do konce srpna každý den.