Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve virtuálním světě Rubikonu školáci příšery nehoní. Učí se v něm etice

  17:30aktualizováno  17:30
Ladislav Groh z Chotče na Jičínsku Jičína vymyslel počítačový systém, jehož prostřednictvím školáci obchodují, volí starostu či přijímají zákony pro svůj svět avatarů. Virtuální svět pojmenoval Rubikon a bude sloužit jako pomůcka pro vyučování etické a občanské výchovy na základních školách.

Virtuální svět Rubikon slouží jako pomůcka při vyučování etické a občanské výchovy na základních školách. | foto: Rubikon

Rubikon spočívá v propojení školního prostředí a počítačové simulace světa, v němž má každý žák svou postavičku - takzvaného avatara - a domek na ostrově třídy.

Avatar má jeden život. Musí si ho chránit. Stejně jako v reálném životě musí jíst a spát, může se ale i bavit. Proto si ve světě Rubikonu buduje zázemí, nakupuje a prodává.

Za dobré známky mají žáci v Rubikonu víc peněz

Na situacích, do nichž se postavičky ve hře dostanou, pak učitel vysvětluje principy fungování a uspořádání společnosti, zákonů či byznysu. Prostředky na život v Rubikonu získávají žáci od svých učitelů za plnění školních úkolů a povinností.

O věcech týkajících se všech obyvatel Rubikonu, třeba o názvu obce, rozhodují žáci společně a hlasují o nich. Peníze na společné projekty pak skládají na radnici.

"Učitelé pak hodnotí chování žáků jak ve virtuálním světě, tak ve škole. Pomocí Rubikonu se tak děti učí spolupráci s kolegy, ohleduplnosti, pomoci druhým, převzetí odpovědnosti nebo domlouvání obecných pravidel a zákonů," představuje projekt Groh.

"Každý žák může v programu žít život na zkoušku. V krátkém časovém období prožije různé situace i etická dilemata a zjistí důsledky svých rozhodnutí," líčí Groh a dodává, že ve hře lze simulovat i velmi dramatické situace, například povodeň.

Žáci pak musí zvážit, jak jednat. "Už se stalo, že někdo chtěl víc chránit majetek než sebe. Jeho postavička ve hře přišla o život, protože kvůli zachraňování majetku z ohroženého příbytku nestihla odejít do bezpečí," říká Groh.

V programu nejsou příšery a násilí se v něm nevyplácí

Systém Rubikon vede školáky k zodpovědnému jednání. "Učí je, co vede člověka k úspěchu a spokojenosti, ale také, že špatné chování a nemorální rozhodování s sebou přinášejí důsledky, které znepříjemní život nejen jim, ale mohou negativně ovlivnit i vývoj v celém okolí," sděluje tvůrce projektu.

Systém Rubikon podle něj využívá toho, že dnešní děti jsou jako doma na internetu, často používají počítače a hrají počítačové hry: "My se zájem dětí o počítače a internet snažíme vložit do rukou učitele jako nástroj výchovy."

Projekt může trvat i několik let a končí předáním prstenů rytířů Rubikonu. "V Rubikonu by měli žáci jednat a učit se ve smyslu ctností, mezi něž patří čest, pravda a soucit. Dnes už si málokdo uvědomuje, že rytířem se v minulosti mohl stát pouze ten, kdo se podle rytířských zásad také choval," říká Groh.

Upozorňuje ale, že Rubikon není obvyklá počítačová hra. "Nikdo v ní nepostřílí desítky nepřátel za hodinu, na nikoho tam nevyskočí žádné nereálné příšery. Vše, co tam člověk udělá a prožije, může prožít nebo zcela jistě prožije stejně jako v životě skutečném."

Systém Rubikon testovali autoři v letech 2009 až 2010. Testování se zúčastnilo 991 žáků ve 47 třídách z 19 škol. Někteří učitelé prý zpočátku pozorovali, že se virtuální postavičky v Rubikonu na potkání mlátily a vzájemně soupeřily. Až po dvou hodinách vysvětlování se prý žáci začali k sobě chovat ohleduplněji.

Žáci si vytvářejí zákony virtuálních obcí včetně sankcí, jimiž trestají útoky na zdraví virtuálních postav. "Ovšem našel se jedinec, který nelenil a postavičky, které spaly na volném prostranství, naházel do vody. Aby zakryl svůj čin, spáchal pak virtuální sebevraždu. Vyřadil se však ze třídy nejen virtuálně, ale i skutečně. Ostatní žáci na něj hledí s nepochopením a odsuzují ho," hodnotí projekt jeden z učitelů.

Žáky baví potopa, místo rabování si pomáhají

Žáky baví i simulace potopy, ač někteří reptají, že je při ní málo vody a nepostihne všechny. Některým vadí, že jim způsobí příliš velké škody, které nezvládají odstranit, i finanční problémy.

Učitelům se naopak líbí, že se nikdo nepokouší okrádat postižené a mnozí si pomáhají. Někteří učitelé uvedli, že díky Rubikonu se chování žáků velmi zlepšilo. Soudí tak podle menšího počtu kázeňských přestupků.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jeden ze studentských návrhů dopravního terminálu ve Dvoře Králové nad Labem.
Dvůr Králové už má vize dopravního terminálu, navrhli je studenti

Dvorská radnice se pomalu blíží ke splnění ambiciózního cíle – stavbě nového terminálu pro vlakovou a autobusovou dopravu. Jak by mohl vypadat, navrhli...  celý článek

Jiří Hlavatý, šéf textilky Juta, která byla loni jedniškou na trhu. Dosáhla...
Kroužky vynesly šéfa Juty Hlavatého do Sněmovny, mandát senátora tím končí

Senátor za ANO Jiří Hlavatý se díky preferenčním hlasům stane poslancem. Poskočil z nevolitelného místa kandidátky na druhé. Zvolením do Sněmovny mu končí...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.