Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky místo zrychlení brzdí, na trati do Pardubic jsou zastávky natěsno

  9:30aktualizováno  9:30
Obnova stanice Opatovice-Pohřebačka způsobila kuriózní železniční problém na nové dvoukolejce. Namísto zrychlení vlaků nastal na trati z Hradce Králové do Pardubic opačný efekt. Osobní spoje mezi stanicemi jen popojíždějí.

Čím dál hlasitěji zní kritika první etapy zdvoukolejnění trati mezi Hradcem a Pardubicemi za téměř 800 milionů korun. Největším přínosem mělo být zrychlení železnice. Jenže druhá kolej mezi Opatovicemi a Stéblovou způsobila pravý opak - doprava se zpomalila.

Na vině je obnova stanice Opatovice-Pohřebačka, která je jen několik stovek metrů od úplně nové opatovické zastávky.

Druhá kolej na trati Hradec - Pardubice

  • Správa železnični dopravní cesty začala se zdvoukolejňováním trati mezi Hradcem a Pardubicemi v roce 2014 první etapou mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem.
  • Etapa blíže Hradci začne v roce 2019 a měla by stát zhruba 3,8 miliardy korun
  • Třetí etapa mezi Pardubicemi a Stéblovou se uskuteční v letech následujících a bude stát 1,6 miliardy.
  • Součástí stavby budou částečná rekonstrukce hradeckého hlavního nádraží, a také zřízení nové zastávky Březhrad.

„Když dvě zastávky dělí jen kolem 700 metrů, vlak se mezi nimi nerozjede ani šedesátkou. Je to vyloženě nešťastné řešení, které navíc bylo hodně drahé. Přitom technické normy pro správce železniční cesty jsou obdobné jako na silnici či dálnici, kde rovněž neumožní po několika stovkách metrů sjezd a napojení silnice nižší třídy. Zastávky by od sebe měly mít nějakou normovou vzdálenost,“ stěžuje si radní pro dopravu Pardubického kraje Jaromír Dušek (SPO).

Stanici Opatovice-Pohřebačka si po loňském zrušení dokázali znovu prosadit obyvatelé Březhradu, protože k nejbližší opatovické zastávce to měli příliš daleko. Místní si stěžovali na hradecký magistrát a zapůsobili rovněž na obě hejtmanství (více čtěte zde).

„Kdybychom byli ticho, jsem přesvědčená o tom, že zastávku bychom si nevydupali,“ kvituje tlak na úřady jedna z obyvatelek Březhradu.

„Vzhledem k tomu, jak silně byla zastávka Opatovice-Pohřebačka občany Březhradu požadována, si myslím, že bude i velmi využívána,“ říká náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich (TOP 09).

Přestože kritizovaná stanice bude sloužit pouze dočasně, cestující si na ni musí zvyknout až do roku 2020, kdy by měla být hotová i druhá kolej z Opatovic do Hradce a své vlastní zastávky se konečně dočkají i v Březhradě.

„Ke zřízení nové zastávky Březhrad dojde v navazující etapě zdvoukolejnění, kterou bychom rádi zahájili v roce 2019,“ potvrzuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

„Vlak je luxus, čtvrť má MHD i linkové autobusy“

Zbytečně zhuštěné zastávky se nelíbí ani starostovi Opatovic Pavlu Kohoutovi.

„Aby vlaky mohly na dvoukolejce jezdit slibovaných 160 kilometrů v hodině, zastávky je nutné mít tam, kde mají být a nikoli tak blízko od sebe. Nechci se dotknout obyvatel Březhradu, ale oni mají MHD směrem na Hradec i autobusovou dopravu na Pardubice. Chápu, že vlak jede do Hradce i Pardubic mnohem kratší dobu, ale je to městská část, která má tři napojení. Například sousední Hrobice nemají o víkendu s krajským městem žádné spojení,“ poukazuje Kohout.

Podle radního Duška je však druhá opatovická stanice jen menším problémem dvoukolejky. Tím hlavním je prý nelogická etapizace stavby.

Fotogalerie

„Jako vždy se začíná na nejméně problémovém úseku, na kterém se dá co nejvíce vydělat a který má pro objednatele i cestující minimální přínos. Zásadní bude až poslední úsek, tedy hrdlo Pardubice-Rosice. Kdyby se postupovalo opačně, byly by vlaky daleko rychlejší, menší čekací doby a cestující by to okamžitě poznali,“ domnívá se Dušek.

„Já myslím, že stavba dopadla celkem dobře a dvoukolejka bude sloužit svému účelu. Ale až bude dokončená v celé délce,“ navazuje Kohout.

Kritika dvoukolejky se objevila ještě před začátkem budování. Byly slyšet názory o předraženosti, nekoncepčnosti, vadily i opakované odklady. Odhaduje se, že obě města budou druhou kolejí spojená za čtyři roky.

„Zahájení druhé etapy je plánováno nejdříve na druhou polovinu roku 2018 s dokončením do roku 2020 a odhadované celkové investiční náklady budou kolem 3,5 miliardy korun,“ řekla Jitka Hubatková ze SŽDC.



Nejčtenější

Policie uzavřela příjezdy do Adršpachu, pod náporem Poláků kolabuje doprava

Do skalních měst v Adršpachu a Teplicích nad Metují přijely tisíce návštěvníků...

Kvůli dopravnímu kolapsu v Adršpachu na Náchodsku policisté uzavřeli dvě ze tří příjezdových komunikací do obce....

Padesát let bydlí v jednom domě. Čtvrtá rekonstrukce stála 10 milionů

Dům prošel postupně několika rekonstrukcemi. Za poslední čtvrtou proměnou stojí...

Miloš Drapač se v malém dělnickém domku na Náchodsku narodil a dosud v něm žije. Dům prošel postupně třemi...



Chaos na D11. Řidiči se otáčeli a couvali, nechtěli čekat v koloně

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Neuvěřitelný hazard téměř tří desítek řidičů zaznamenaly kamery na dálnici D11 u Chlumce nad Cidlinou. Auta tam krátce...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Turista při toulkách v Krkonoších natočil horkem vyschlý pramen Labe

V Krkonoších vyschlo koryto u pramene Labe (8.8.2018).

Turista Luděk Bouška z Jilemnice natočil při svých toulkách Krkonošemi vyschlý pramen Labe. Video na jeho facebookovém...

Další z rubriky

Ryby mají nádrž ve Vrchlabí zbavit motolic, nasadí je na podzim

Z dálky viditelnou dominantou rybníka je rybářský domek.

Do rybníku Kačák ve vrchlabské části Vejsplachy, který město nechalo odbahnit a vylovit, se vrátí ryby. Radnice tak...

Sahal mi mezi nohy a hrozil uškrcením, řekla soudu dívka o svém dědovi

Krajský soud v Hradci Králové.

Krajský soud v Hradci Králové dál projednává případ seniora M. U., který je obžalovaný ze znásilnění a zneužívání tří...

Megaskluzavka přilákala stovky návštěvníků, 300 metrů po zadku zkusila i redaktorka

Stovky návštěvníků se svezly na tři sta metrů dlouhé megaskluzavce v Hradci...

Tři sta metrů dlouhé svezení na vodní megaskluzavce si v neděli nenechalo ujít v Hradci Kálové několik stovek...

Najdete na iDNES.cz