Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budou nová nástupiště, ale vlaky mezi Broumovem a Týništěm nezrychlí

  9:00aktualizováno  9:00
Stát se chystá revitalizovat části železniční trati mezi Týništěm nad Orlicí a Broumovem. Na konci ledna podepsal smlouvu s vybraným sdružením firem, které vyhrály zakázku za 898 milionů korun bez započtení daně. Budou se rekonstruovat kolejiště a vzniknou nová nástupiště. Vlaky však zrychlí jen na papíře.

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

V únoru už firmy převzaly staveniště a do dvou let má být hotovo. Úplná výluka mezi Opočnem pod Orlickými horami a Náchodem nastane od září do prosince, na jaře příštího roku bude výluka mezi Náchodem a Hronovem.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) si od oprav slibuje, že vybrané části trati dostanou lepší zabezpečení a budou připraveny na to, aby dopravce mohl lépe nastavit jízdní doby. Obnoví se již zastaralá technologická zařízení a klesnou náklady za provoz železnice.

„V případě trati Týniště nad Orlicí – Broumov se úpravy soustředí na nejzatíženější část tratě v okolí Náchoda od Opočna pod Orlickými horami po Hronov. V tomto úseku dojde k modernizaci zabezpečovacích, sdělovacích a energetických zařízení a k jejich dálkovému ovládání,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

V některých úsecích se bude rekonstruovat železniční svršek i spodek, odstraní se propady traťových rychlostí, opravou projdou přejezdy a mosty. Kompletně se budou rekonstruovat kolejiště ve stanicích Nové Město nad Metují, Václavice a Hronov, v nichž vzniknou i nová nástupiště. Kolejiště se budou upravovat i v Bohuslavicích nad Metují a Náchodě. Pět zastávek dostane nástupiště s bezbariérovým přístupem a všechna nová nástupiště budou vybavena přístřeškem i orientačním a informačním systémem pro cestující. Ve stanicích bude instalován kamerový dohled z dopravní kanceláře v Náchodě.

„Trať je rychlá, stačí udělat jen lepší jízdní řád“

Fandové železnice však soudí, že státní firma jen zbytečně utratí peníze a že úpravy místní trať zabetonují v současném stavu.

Správce trati SŽDC ve zjišťovacím řízení o vlivu stavby na životní prostředí uvedl, že neplánuje výrazné zvýšení traťové rychlosti. V médiích se však SŽDC dala slyšet, že při nasazení novějších souprav by se doba jízdy mohla zkrátit o 16 minut. To by se přitom dalo zařídit už nyní. Na revitalizované trati mezi Hradcem Králové a Trutnovem se však doba cestování nezkrátila.

„Když vezmu pro příklad osobní vlak z Týniště do Náchoda, ve třech stanicích prostojí celkem 14 minut. Trať je rychlá, stačí udělat jen lepší jízdní řád, ale o to nebyla na tomto úseku víc než deset let snaha. Žádná revitalizace tomu nepomůže a 16 minut je jen psaných, aby to líp vypadalo pro veřejnost. Ano, opraví se stanice a dají se nová nástupiště, ale také se sebere většina kolejí ve stanicích. Bude pak problém, když zůstane něco porouchaného nebo pojede něco navíc,“ uvedl jeden z železničářů obeznámený se záměrem. 

Podle něj by dopravě z Broumovska spíš pomohlo, kdyby stát dal peníze do napřímení trati případným vysokovským tunelem.

SŽDC trvá na tom, že nynější stavby v regionu umožní navrhnout jízdní řády s plynulejší návazností vlaků. „Rekonstrukce železničního svršku a úprava geometrie trati umožní v některých úsecích zvýšit základní traťovou rychlost a také zavést vyšší rychlost pro určité typy moderních výkonných vozidel. Jejich provozu v současnosti brání i zastaralé zabezpečovací zařízení, respektive použité typy kolejových obvodů, které budou revitalizací odstraněny,“ sdělila mluvčí SŽDC.

Víc nákladních vlaků? Naopak

Kritici však soudí, že správce trati přehazuje problém na dopravce, aby se vyhnul nákladným opravám železničního spodku.

Z projektu vypadlo zrychlení vlaků na 100 kilometrů v hodině. Na trati se bude jezdit rychleji jen mezi Náchodem a Hronovem, nejvýš o minutu. Úpravy nepomohou ani přesunu nákladů ze silnic na železnici, protože se v Hronově a Novém Městě ruší některé manipulační koleje. 

„Na trať se nevejde víc nákladních vlaků, protože se zruší i dopravní koleje ve Václavicích. Navíc nedojde k prodloužení staničních kolejí, aby bylo možné křižovat nákladní vlaky, jejichž délka je požadována aspoň 500 až 700 metrů,“ popsal železničář Jiří Prokop z Náchoda.

V Náchodě se uvažovalo o podchodu z nádraží na Běloveskou ulici, ale stát ho odmítl. Město aspoň se SŽDC sdružilo peníze na letošní proražení tunelu z Parkánů do Janáčkovy ulice. Postaví i lávku přes trať na Klínek. Zastávka v Bělovsi se možná posune k městu, projektanti to však teprve prověřují.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů jednotlivých obcí v Královéhradeckém kraji dle okresů:

Volby do Senátu

V Královéhradeckém kraji proběhnou volby do Senátu PČR v obvodu Náchod. Kandidují: Pavel Bělobrádek, Miroslav Brát, Martin Červíček, Petr Koleta, Soňa Marková, Andrea Pajgerová. Druhé kolo senátních voleb se bude konat 12. a 13. října.



Nejčtenější

Okno zaplněné plyšáky, nohy na přístrojové desce, i tak jezdí kamioňáci

Policejní kontroly nejen kamionů na dálnici D11 u Hradce Králové (19.9.2018).

Dálniční policisté se čím dál častěji setkávají s řidiči kamionů, kteří čelní skla zkrášlují plyšáky, cedulemi nebo...

Lezci umyli protestní vzkaz na Milencích, nestojí o spor s ochranáři

Horolezci smyli nápis na skále Milenci v Adršpachu (17.9.2018).

Trojice horolezců smyla protestní nápis ze skalního útvaru Milenci v Adršpachu na Náchodsku. Nakonec stačila jen voda,...



Vrtulník tahá na Sněžku kameny na opravu cesty, turisté musí oklikou

Vrtulník dopravuje na Sněžku materiál na opravu turistického chodníku z Růžové...

Vrtulník v Krkonoších skládá metráky žuly na chodník mezi Růžovou horou a Sněžkou. Kvůli křížení s leteckým koridorem...

Budějovice jasně vyhrály a vedou druhou ligu, Hradec ovládl šlágr

Fotbalisté Českých Budějovic slaví branku v utkání proti Vítkovicím.

Druhá fotbalová liga má nového lídra. Dosud vedoucí Ústí nad Labem podlehlo v Prostějově a přeskočili jej hráči Českých...

KVÍZ: Rozkrájím se pro váš hlas, voliči! Poznáte kandidáty podle hesla?

Ilustrační snímek

Přes dvě stě kandidátek a kandidátů chce obsadit pouhých 27 křesel v českém Senátu. Dalo by se očekávat, že při...

Další z rubriky

Mladý plavec žije s bionickou nohou naplno, chce na paralympiádu

Petr Frýba ze Rtyně v Podkrkonoší

Patnáctiletý Petr Frýba ze Rtyně v Podkrkonoší má od narození na obou rukou méně prstů a nedovyvinutou pravou nohu....

Za totality udělali prkno z bruslí, teď budou „skejťáci“ jezdit v kině

Přefocené snímky s úspěšným českým snowboardistou Martinem Černíkem, který byl...

Hradecký skateboarding, ze kterého vzešla řada osobností, má kořeny na začátku 80. let. Kluci si vyráběli vlastní...

Příběh s medvídkem Wrr jde do světa, odehrává se ve staré hradecké sýpce

Dva kamarádi z Hradce Králové, kteří stvořili nového dětského hrdinu – medvídka...

Dva kamarádi z Hradce Králové stvořili nového dětského hrdinu – medvídka Wrr. Na začátku byl nepovedený komiks. Loni na...

Najdete na iDNES.cz