Rychlodráha by mohla vést přes Hradec, vlak z Prahy by jel 20 minut

  9:15aktualizováno  9:15
Cesta vlakem z Prahy do Hradce Králové by prý v nepříliš vzdálené budoucnosti měla trvat jen kolem 20 minut. Trasa z Prahy do Polska by podle přání severních sousedů měla vést přes Hradec a Trutnov, nikoli přes Liberec, který o vysokorychlostní železnici rovněž stojí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: SiemensiDNES.cz

Ještě před dvěma lety byla vysokorychlostní železniční trať (VRT) z Prahy do Wroclawi pouze nápadem, který se prověřoval. Když už se opatrně hovořilo o horizontu dokončení, nejčastěji se operovalo spíš jen s imaginárním letopočtem 2050.

Teď se ale zdá, že čas a obdoba japonských šinkansenů se výrazně přiblížily, a dokonce, že by česko-polská spojka podle některých zpráv měla vést přes Hradec Králové.

O rychlodráhu Praha - Wroclaw na dálku soupeří dvě města: kromě Hradce Králové si na ni dělá naději i Liberec. Souboj ještě rozhodnutý není, avšak podle některých indicií se zdá, že navrch má varianta trasy, jež by vedla souběžně s dálnicí D11 do Chlumce nad Cidlinou, kde by se jedna větev stočila jihovýchodně do Pardubic a druhá pokračovala přes Hradec a Trutnov až k polské hranici.

„O výsledné trase přes Liberec nebo Hradec Králové rozhodnuto není. Musí jej učinit Centrální komise ministerstva dopravy. Až poté můžeme zadat studii proveditelnosti, ta nám pak vyčíslí finanční náklady a určí přibližný časový harmonogram výstavby,“ říká poněkud neurčitě Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC). 

Jenže o trasu VRT se musí shodnout nejen ministerstvo, ale hlavně Česko s Polskem. Právě Poláci prý docela jasně upřednostňují Hradec Králové. Na železniční konferenci v Pardubicích to prohlásil zástupce ředitele strategie polské železnice to alespoň Maarten Gutt.

S VRT by po kolejích přijely i prestiž, rozvoj a peníze

„My sami o trase rozhodnout nemůžeme a čeká se tedy na polského správce železnice, který dělá zase svou analýzu. Maarten Gutt nicméně potvrdil, že Polsku začíná lépe vycházet varianta přes východní Čechy. Je to sice jen předběžná zpráva, ale s velmi silnými argumenty. Touto variantou by se obsloužila mnohem větší masa lidí než v Libereckém kraji. Vždyť jen v souměstí Hradce a Pardubic žije asi čtvrt milionu obyvatel,“ říká poslanec Martin Kolovratník (ANO), který nedávno železniční konferenci v Pardubicích pořádal.

Jednání s Poláky o železniční trati nepopírá ani vedení Královéhradeckého kraje. Hejtmanství nejenže chce znát názor zahraničního partnera, ale současně i lobbuje. S VRT by totiž po kolejích přijely i prestiž, rozvoj a peníze.

„K záměru vysokorychlostní železnice se velmi intenzivně hlásíme. Skutečně bychom byli rádi, kdyby VRT procházela naším krajem, a myslíme si, že do karet nám hrají dva důvody: napojení na stávající železniční infrastrukturu, zejména pak k její pardubické části, a pak i historicky a územně zajímavější propojení do Polska právě přes nás,“ vypočítává přednosti „hradecké“ trasy náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS).

„O VRT se diskutuje, ale myslím, že jsme teprve na začátku dlouhé cesty,“ snaží se předčasné nadšení krotit hejtman Jiří Štěpán (ČSSD). Kolovratník je však jiného názoru: „Polský zástupce mi díky jejich průzkumům potvrdil, že VRT povede právě přes náš region.“ 

Jenže i soupeř o trasu VRT - tedy Liberecký kraj - si myslí, že má šanci. „Ukazatele finanční náročnosti zatím hovoří v náš prospěch,“ upozorňuje Marek Pieter, náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu.

2030, 2035 nebo 2050?

A o tom, že Poláci možná mažou med kolem úst oběma krajům, svědčí slova Pavla Blažka, jednatele společnosti Korid LK, jež koordinuje veřejnou dopravu: „Ze studií v Polsku vyplývá, že by polská strana preferovala spíš přechod hranic v Jindřichovicích pod Smrkem. Zejména proto, že by Jelení Hora získala rychlé spojení s Wroclawí a Varšavou.“

Jestliže ještě před dvěma lety se mělo za to, že mluvit o dokončení VRT na Wroclaw před velmi neambiciózním rokem 2050 je nesmysl, nyní se operuje spíš s letopočtem 2035.

„Když mluvíme o 2050, v duchu myslíme na 2100. Termín 2050 znamená, že problém odsouváme na někoho jiného. VRT musí být hotovy do roku 2030. Pokud prosadíme německý zákon o liniových stavbách, je ten termín reálný,“ myslí si například majitel dopravní společnosti RegioJet Radim Jančura

A souhlasí s ním i Kolovratník. „Pro mě je nepřijatelně daleko i rok 2035. Nyní novelizujeme zákon o urychlení výstavby liniových staveb, novela zrychluje výkupy pozemků a zjednodušuje územní řízení. Proto bych chtěl bych být optimistou a věřím, že do roku 2030 bude hotovo,“ doufá poslanec a dodává, že ještě letos může být definitivně jasno o trase a další dva roky bude trvat, než vznikne studie proveditelnosti. Proto je prý docela reálné uvažovat o roku 2025 coby začátku výstavby.

A kde vzít spoustu peněz, lépe řečeno mnoho miliard korun na realizaci? Údajně to nebude problém.

„Máme příslib od Evropské investiční banky, že ať už budeme potřebovat peníze na projektování, anebo na samotnou stavbu, je připravena formou velmi výhodného úvěru, levnějšího než státní dluhopisy, půjčit. Mimochodem stejným způsobem se financoval například eurotunel pod Lamanšským průlivem,“ připomíná Kolovratník.

Výsledky voleb 2018

Komunální volby

Přehledné výsledky voleb jednotlivých obcí v Královéhradeckém kraji dle okresů:

Volby do Senátu

V Královéhradeckém kraji vyhrál ve druhém kole voleb do Senátu v obvodu Náchod Martin Červíček.



Nejčtenější

Hradec je novým lídrem. Chomutov má první body, slaví Sparta i Kometa

Tomáš Marcinko z Třince tečuje puk, který míří do branky hostujícího celku....

Deváté kolo hokejové Tipsport extraligy přineslo změnu na čele tabulky. Novým lídrem je Hradec Králové po výhře 3:2 v...

Za couvání na D11 dostali řidiči sedm bodů, pokutu a roční zákaz volantu

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Přestupková komise v Hradci Králové rozhodla o prvních trestech pro řidiče, kteří se v polovině srpna otáčeli a couvali...



Exmanželé dostali doživotí za popravu sběratele a přípravu tří vražd

Exmanželé Jaroslav a Petra Janákovi obžalovaní z vraždy u Krajského soudu v...

Královéhradecký soud poslal na doživotí za mříže oba exmanžele Janákovy za tři plánované a jednu dokonanou vraždu....

Cesta do Adršpachu byla z Polska opět zavřená, auta stála po celé obci

Turisté vycházející od skalního města v Adršpachu (16.8.2018).

Silnice od polské hranice do Adršpachu na Náchodsku byla odpoledne zhruba tři hodiny zavřená. Policisté ji museli po...

Zvítězilo barbarství, napsal po Mnichovu voják na zeď bunkru Jeřáb

Součástí pevnosti Dobrošov je i srub Jeřáb, svobodník Eduard Zicháček tam...

Tito vojáci si říkali „jeřábi“ a chtěli bránit Československo před Hitlerem. Tvořili nouzovou posádku pěchotního srubu...

Další z rubriky

Žalobce musí doplnit spis ke korupci při opravě Kuksu, soud obžalobu vrátil

Barokní areál na Kuksu v červenci zaznamenal jednodenní rekord návštěvnosti...

Kauza zmanipulování veřejné zakázky na revitalizaci barokního areálu Kuks na Trutnovsku zatím k soudu nepůjde. Pražský...

VIDEO: Recidivista s drogami v autě ujížděl policistům až stoosmdesátkou

Řidič po honičce s policií narazil do balvanů v areálu autobazaru (15.10.2018).

Zběsilou a riskantní jízdu předvedl na Náchodsku řidič, který v noci na pondělí prchal před policejní hlídkou. Řítil se...

Příjezd z D11 do centra Hradce byl zavřený, pod tratí se zasekl kamion

Kamion v podjezdu v hradeckých Kuklenách strhl trolejové vedení (17.10.2018).

Podjezd pod železniční tratí v Pražské ulici poblíž hlavního nádraží v Hradci Králové byl dopoledne uzavřený. Ráno se...

Najdete na iDNES.cz