Ve Vrchlabí se teď montují modely Roomster, ale od konce příštího roku už odtud celá auta vyjíždět nebudou.

Ve Vrchlabí se teď montují modely Roomster, ale od konce příštího roku už odtud celá auta vyjíždět nebudou. | foto: Škoda Auto

Vrchlabí bude dělat převodovky VW na úkor partnerského města v Německu

  • 2
Rozhodování o pracovní náplni pro automobilku Škoda ve Vrchlabí skončilo bratrovražedným bojem. Mateřský koncern Volkswagen totiž rozhodoval, zda se budou automatické převodovky vyrábět pod Krkonošemi, nebo v německém Baunatalu. Ten je přitom pro Vrchlabí partnerským městem.

Družba obou měst prošla asi nejtěžší zkouškou za celých dvacet let. Vedení automobilového koncernu Volkswagen nedávno oznámilo, že automatické převodovky pro vozy Škoda, VW, Seat a Audi bude od konce příštího roku vyrábět ve Vrchlabí a ne ve své druhé největší německé továrně v Baunatalu.

"Je to obrovský úspěch Vrchlabí," uvedl tehdy vrchlabský starosta Jan Sobotka.

Přátelství vonící benzinem

Právě přítomnost automobilových závodů Volkswagenu v Baunatalu a Škoda Auto ve Vrchlabí patřila k prvotním důvodům pro vznik partnerství obou měst.
Pravidelné výměnné zájezdy potom utužily přátelství mezi mnoha obyvateli, zastupiteli, sportovci i členy různých organizací. Mimo oficiální návštěvy se mnozí přátelé setkávají i několikrát v roce soukromě a vznikly mezi nimi téměř příbuzenské vztahy přesto, že Baunatal je od Vrchlabí vzdálen víc než 600 kilometrů.

Osmadvacetitisícový Baunatal vznikl teprve v roce 1966 sloučením čtyř sousedních obcí v těsné blízkosti mnohem většího Kasselu. O zaměstnanost se ve městě stará právě především velký automobilový závod Volkswagen, který je po Wolfsburgu druhý největší v Německu a pracuje v něm téměř 15 tisíc lidí.

"V Baunatalu se dělají jenom převodovky a motory. V tamním závodě je to zavedená výroba, která se mohla rozšířit o automatické převodovky. Zatím se ke mně nedoneslo, co tomu Baunatalští říkají. Ale docela by mě to zajímalo," řekl Sobotka.

"Mluvil jsem s některými svými známými v baunatalském závodě a ti to podle svých slov příliš neprožívají. Berou to tak, že jejich továrna jede naplno a necítí se být nějak ohroženi," sdělil člen partnerské komise Vrchlabí-Baunatal Petr Jüptner.

Každá z továren je podle něj v úplně jiném postavení. Zatímco pro malé Vrchlabí jsou převodovky otázkou přežití, pro německé město by to byl jen jeden z dalších výrobních programů. "S Baunatalem koncern do budoucna stoprocentně počítá, takže oni tím zdaleka nežijí tak intenzivně, jako my ve Vrchlabí," vysvětlil Jüptner.

Dlouho budované partnerské vztahy s německým městem by vítězství Vrchlabí v soutěži o výrobu automatických převodovek tedy narušit nemělo.

"Právě dáváme dohromady program letošních společných akcí. Významná bude červnová návštěva žáků vrchlabské základní umělecké školy v Baunatalu a o prázdninách tam pojede oficiální delegace města. Takže partnerství pokračuje dál obvyklým způsobem. A převodovky na to nemají vůbec žádný vliv," dodal Jüptner.

Baunatal a Vrchlabí od sebe dělí 600 kilometrů, spojuje je automobilka Volkswagen.

Baunatal a Vrchlabí od sebe dělí 600 kilometrů, spojuje je automobilka Volkswagen.