Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vůně historie a motorů. Veterány z první republiky přijely do skanzenu

  11:41aktualizováno  11:41
Dvě desítky nablýskaných automobilových veteránů i starých motocyklů se potkaly Podorlickém skanzenu v Krňovicích. Přijely zejména auta a motorky vyrobené do roku 1950. Mezi nimi převládaly hlavně Tatry a Pragovky. Dorazily ale i italské a britské sporťáky.

Sraz veteránů v Krňovicích na Podorlicku | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Veteránům vyšlo počasí, a tak mohly nablýskanou krásu předvést v plné parádě. Provětrat koně pod kapotou ale přijeli i majitelé luxusních britských nebo italských sportovních veteránů pozdějšího data výroby. Mladých i starších diváků se do Krňovic hned po zahájení sjelo na dvě stovky.

Vůz Aero na srazu veteránů v Krňovicích na Podorlicku
Vůz Aero na srazu veteránů v Krňovicích na Podorlicku

Vozy Aero na srazu veteránů v Krňovicích na Podorlicku

"S touhle jsem taky jezdíval," ukazoval svému synovi jeden z návštěvníků vystavenou Jawu z roku 1948. Vedle ní stála například motorka ČZ 17 Standard nebo britský Calthorpe z roku 1930.

Diváky táhnul traktor McCormick z roku 1949

Největší pozornost ale přitahoval bafající červený traktor McCormick International, se kterým přijel Jan Jirc z Bolehoště. "Je to traktor americké firmy, která ale měla spoustu poboček po Evropě. Tento byl nejspíš smontován z amerických komponentů v Německu v roce 1949. Firma stále existuje," řekl.

Traktor si přivezl z kovošrotu v Rakousku a dal si ho sám kompletně dohromady. "Byl to odhozený vrak se zničeným motorem a bez pneumatik. Náhradní díly jsem si musel všechny vyrobit na koleně," pochlubil se Jirc.

Fotogalerie na Rajce.net

Traktor nepovažuje za veterána, který by měl každý víkend leštit, používá ho běžně na práci: "Ořu s ním starším lidem zahrádky. Mám ho už zhruba dvacet let a funguje naprosto bezporuchově. Pracovat s ním hodlám, dokud budu moci."

Veteráni se v rodinách dědí

Majitelé automobilových veteránů vyjíždějí se svými skvosty z garáže hlavně na srazy a přehlídky. Nejčastější způsob, jak se k veteránům dostali, bývá dědictví po někom z rodiny.

"Auto jsem zdědil po otci. Pamatuji si ještě, jak mě v něm jako malého kluka vozil. Od doby, co auto znám, se na něm neustále provádějí nějaké renovace," řekl Miroslav Chrtek z Opočna, který na sraz dorazil v modré Tatře 57A Sport Roadster z roku 1937. Stejně jako všechna auta vyrobená před druhou světovou válkou,má auto řízení na pravé straně. Do války se totiž v Československu jezdilo vlevo.

Většina náhradních dílů na Chrtkově Tatře jsou originály, které získává na burzách: "Jsem už starší, takže shánění přes internet mě nebere. Díly nakupuji tradičně na burzách nebo je sháním přes známé."





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kácení a prořezávání stromů v Podzámecké zahradě v Kroměříži.
Muž na Trutnovsku zemřel při kácení smrku, další si na Plzeňsku uřízl ruku

Pád z výšky při kácení stromu v sobotu nepřežil muž ve Dvoře Králové nad Labem na Trutnovsku. Vážným zraněním skončila práce se dřevem také na Plzeňsku, kde...  celý článek

Loutkáři Bauerovi z Jaroměře hráli pohádková představení na východním pobřeží...
Čeští loutkáři v USA pořizují selfie i Kašpárkovi, divadlo vozí v krabici

Loutkáři Bauerovi z Jaroměře tráví už třetí podzim mezi krajany v zámoří. Nejdříve projeli Austrálii a Nový Zéland, vloni přidali východní pobřeží Spojených...  celý článek

Veřejnost a členové horské služby se ve Vrchlabí rozloučili se zesnulým...
Poslední sbohem náčelníkovi. S Klepšem se přišly rozloučit stovky lidí

Pohřeb náčelníka Horské služby Krkonoše Adolfa Klepše provázel obrovský zájem veřejnosti. Ve vrchlabském klášterním kostele sv. Augustina se s ním loučili...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.