Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jen převodovky vyrábět nestačí, bojí se pracovníci vrchlabské Škodovky

  10:25aktualizováno  10:25
Zaměstnanci automobilového závodu Škoda ve Vrchlabí se strachují o práci. Vrásky jim prohlubuje úzké zaměření továrny. Bojí se, že by mohli velmi tvrdě pocítit případný propad odbytu automobilů, pro které vyrábějí převodovku DQ200. Jde totiž o jediný výrobní produkt.

Převodovky z vrchlabské automobilky | foto: ČTK

Spolu s jednou německou filiálkou je závod Škoda Auto ve Vrchlabí dodavatelem převodovky DQ200 pro celý koncern Volkswagen. V současnosti se v něm vyrobí přes tisíc kusů za den.

Problémem je, že na tomto jediném produktu nyní stojí celý závod. Začátkem letošního roku se totiž ve vrchlabské továrně úplně přestal vyrábět model Škoda Roomster.

Přestože výrobek pohání statisíce aut v celé Evropě, zaměstnanci Škodovky mají obavy, že kdyby v případě propadu ve výrobě koncern začal odebírat převodovek méně, neměla by továrna možnost přejít na výrobu jiného produktu, a lidé by tak mohli přijít o práci.

"Závod by neměl stát na jednom produktu, protože nám tak chybí potřebný polštář pro případné výkyvy odbytu," svěřil své obavy předseda podnikové rady Jaroslav Povšík odborovému periodiku, časopisu Škodovácký odborář.

Odboráři jednají s vedením společnosti

Stejné obavy má i předseda vrchlabských odborů Jaromír Kobrle. On a jeho kolegové se v současnosti snaží s vedením vyjednat, aby se ve Vrchlabí montoval pro německý koncern ještě další produkt, který by při dočasném snížení nebo výpadku výroby převodovky DQ200 zajistil lidem práci. Ve vrchlabské Škodě Auto momentálně pracuje zhruba 800 lidí.

"S vedením stále jednáme, žádné výstupy ale ještě nemáme. Kdy budeme vědět něco víc, nedokážu posoudit. Snažíme se udělat maximum pro budoucnost závodu," říká šéf vrchlabských odborů.

Jestli firma zavede i výrobu dalších automobilových komponentů, je zatím ve hvězdách. "Možné rozšíření produktového portfolia o další typy převodovek do budoucna nevylučujeme, ale žádné konkrétní plány v tomto ohledu zatím nejsou," poznamenal mluvčí Škodovky Jozef Baláž.

Zaměstnanci s odboráři se ale nevzdávají, věří, že mají co nabídnout. "Máme tady prázdné zakonzervované haly a nabízíme kvalifikované a flexibilní zaměstnance. Jsem přesvědčen, že neexistuje důvod neposkytnout do této oblasti nějaký další produkt z oblasti automobilových komponentů," říká šéf vrchlabských odborů.

Ty teď s vedením vyjednávají i možnost, že by se počet denně vyrobených převodovek zvýšil ze současně vyráběných 1 150 kusů o třetinu. Tento plán potvrzuje i mluvčí Baláž: "Závod ve Vrchlabí se nyní plně koncentruje zejména na dosažení plné výrobní kapacity až 1 500 moderních automatických převodovek za den."

Chtějí spolupracovat s německou konkurencí

Převodovku DQ200 kromě Vrchlabí vyrábí i závod v německém Kasselu. Zástupci tamních odborů se proto nedávno sešli s vrchlabskými, aby dohodli, jak dál postupovat. "Výsledek je pro nás velmi pozitivní. Dohodli jsme vzájemnou spolupráci na podpoře výroby převodovek v obou lokalitách," prozradil Kobrle.

Německá a česká továrna si nechtějí konkurovat a na případný rostoucí počet automobilů vyráběných v celém koncernu VW budou oba závody reagovat společně.

Škodovka ve Vrchlabí snižovala počet zaměstnanců naposledy letos začátkem roku, kdy ji muselo opustit 200 zaměstnanců. Ti měli na výběr buď odejít úplně, nebo přejít na pracoviště do Kvasin či Mladé Boleslavi.

"Personální stav ve Vrchlabí je nyní stabilizován. Závod a jeho zaměstnanci bravurně zvládli jeho přestavbu s investicí přesahující čtyři miliardy korun," uklidňuje obavy zaměstnanců mluvčí.




Nejčtenější

VIDEO: Vrak už měsíce hyzdí hradecký okruh, úřady dávají ruce pryč

Už několik měsíců stojí na hradeckém okruhu odstavené auta. Za tu dobu se z něj...

Jako horkou bramboru si přehazují úředníci Ředitelství silnic a dálnic a Hradeckého kraje s policií vrak auta, který...

Lidé v panelácích porušují předpisy, zabydlují chodby a blokují hasiče

Řidiči v Hradci Králové parkují na zákazu stání, kde má být vyhrazený prostor...

Hasiči v Královéhradeckém kraji chystají přísnější kontroly v bytových domech. Jejich obyvatelé často blokují únikové...



Kvůli marihuaně přišla o doklady řidička, po přesednutí i spolujezdkyně

policie velikonoce řidič alkohol kontrola

V rozmezí pouhých dvou hodin zabavila policejní hlídka v Kostelci nad Orlicí na Rychnovsku řidičské průkazy dvěma...

VIDEO: Vrtulník „opřený“ o svah zachraňoval turistku z Obřího dolu

Záchrana turistky v Obřím dole v Krkonoších

V náročných podmínkách o minulém víkendu zasahovali letečtí záchranáři s vrtulníkem u turistky, která se zřítila ze...

Z hradeckého okruhu zmizel vrak auta, zřejmě ho dal odtáhnout majitel

Už několik měsíců stojí na hradeckém okruhu odstavené auta. Za tu dobu se z něj...

Čtyři dny poté, co iDNES.cz upozornil na vrak auta hyzdící měsíce Gočárův okruh v Hradci Králové, vůz z odstavného...

Další z rubriky

VIDEO: Ledovou jízdu v Krkonoších vyhrál už posedmé musher Vondrák

Sedminásobný vítěz Ledové jízdy Jiří Vondrák.

Jiří Vondrák z Rudníku znovu přepsal historii Ledové jízdy. Zasněženými Krkonošemi prosvištěl se svou psí smečkou...

Vrstvy sněhu jsou jako slupka cibule, lavináři z nich umí číst nebezpečí

Tvar sněhových krystalů je pro soudržnost vrstev, a tedy i lavinové nebezpečí...

Dvojice mužů v červených bundách kope v krkonošských Kotelních jamách do sněhu ve strmém svahu hluboký zářez. Vedle...

Masaryk se vrátí do Hořic. Měl by zahájit dostavbu symbolu republiky

Masarykova věž samostatnosti v Hořicích na Jičínsku po dokončení

Masarykova věž samostatnosti v Hořicích v Podkrkonoší se po 80 letech dočká dostavby. Stejně jako v roce 1926 by ji měl...

Najdete na iDNES.cz