Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodej reflexních prvků prudce stoupl. Ale zákon je paskvil, říká výrobce

  1:00aktualizováno  1:00
Zájem veřejnosti o reflexní prvky, jejichž nošení za snížené viditelnosti od víkendu nařizuje novela silničního zákona, překonal všechna očekávání. Chráněná dílna z Hradce Králové, která bezpečnostní doplňky vyrábí, zaznamenala od minulého pátku nárůst zakázek o 400 procent.

Postupný nárůst prodeje sledovala firma z Hradce Králové už v posledních týdnech. V zimě bývá v tomto oboru „okurková sezona“ a chráněná dílna se sedmnácti zaměstnanci tak mívá za den jen několik objednávek. Od pátku však denně přijímá kolem třiceti zakázek na reflexní zboží.

„Poté, co se novela zákona začala probírat v rádiu a televizi, byl nárůst skutečně raketový a zatím se drží. Lidé dosud svou bezpečnost hodně zanedbávali. Teď to honem dohánějí, aby neplatili pokutu. Když se jich ptáme, přiznávají, že se necítí nebezpečně na silnici, ale spíš se bojí pokuty a policie,“ popisuje jednatelka Lemac Marketing Kristina Doubravová.

Fotogalerie

Největší zájem je o reflexní pásky. Oblíbené jsou látkové proužky se suchým zipem, ale především plastové samostáčecí pásky, které si lidé mohou umístit na ruku, nohu, trubku od kola nebo ucho od tašky.

Páska na ruce je při pohybu vidět prakticky ze všech úhlů. Ideální však je, aby měl člověk na sobě několik reflexních bodů, díky nimž řidiči poznají obrys postavy. Jinak hrozí, že si odrazku spletou například s patníkem u cesty.

Černá bunda a tmavé džíny jsou v noci vidět jen na deset metrů. Za nejlepší volbu z hlediska bezpečnosti považuje Kristina Doubravová reflexní vesty. O ty však lidé moc nestojí.

„Spousta lidí má proti vestám výhrady, že v nich vypadají jako popeláři, že se nehodí k jejich oblečení. Móda hraje prim a život je upozaděn. Pásky se jednoduše navlékají, mají široké možnosti uchycení a snadno je odepnete a schováte do kapsy nebo kabelky,“ říká jednatelka.

Vesty kupují hlavně firemní zákazníci

Vesty jdou na odbyt hlavně u firemních zákazníků. Kupují je stavební firmy, autoškoly, hasiči, strážníci, ale také školky. Firma vyrábí potisky od jednoho kusu. Díky tomu je zájem i o dětské vestičky se jmény, obrázky nebo i telefonním číslem na rodiče.

Oblíbené jsou také reflexní samolepky, nažehlovací tvary, přívěsky nebo plyšáci ušití ze stříbrného materiálu. Děti je nosí na batohu jako odrazku. Z reflexní látky lze ušít cokoliv, samolepky a nažehlovací obrázky ve studiu vyřezávají ze speciálních reflexních fólií. Nejčastější je šedostříbrná barva, ale dnes už jsou na trhu různé odstíny. Barva obsahuje mikroskopické částečky, které se chovají jako zrcadlo.

„Dnes je snaha doplňovat reflexními prvky produkty denní potřeby, aby na to lidé nemuseli tolik myslet. K dostání jsou proto deštníky, různé tašky, čepice nebo šály,“ vyjmenovává Kristina Doubravová s dvěma deštníky v rukou. Jeden je klasický s reflexními motivy, druhý je celý ze stříbrné barvy.

„Zákon je odfláknutý, účel nesplní,“ míní podnikatelka

Přestože novela silničního zákona hradecké chráněné dílně přihrála velké množství zakázek, její šéfka současnou úpravu kritizuje. Vadí jí, že pasáž upravující pohyb chodců na neosvětlených silnicích je příliš nekonkrétní. Hovoří totiž pouze o reflexních prvcích, nikoliv o jejich podobě, počtu nebo velikosti. Když si dáte na batoh a zip bundy reflexního smajlíka, máte splněno.

„Ten zákon je takový zvláštní, ale pořád lepší než vůbec nic. Troufnu si říct, že je odfláknutý. Reflexní prvky, které nejsou nijak definované, svůj účel nesplní. Z hlediska bezpečnosti tam jsou obrovské rozdíly. Nejlepší je vesta nebo bunda. Ty mají velkou plochu vysoce viditelné látky, která je dobře vidět i bez osvícení, a na ní reflexní pruhy. Další možností je mít více reflexních bodů, podle nichž řidič jasně identifikuje, že se jedná o člověka,“ vysvětluje Doubravová.

Test MF DNES: V noci je nejlépe viditelný chodec s čelovkou

Chodec s reflexními prvky

Jiná situace je podle ní u pracovních reflexních oděvů. Jejich parametry norma vymezuje přesně, včetně velikosti pruhů, stálosti při vyprání nebo hustoty stehu. Cena vest se pohybuje od padesáti korun, pásky se dají pořídit do dvacetikoruny. Přesto se najdou prodejci, kteří je nabízejí i za desetinásobek a lidé je raději koupí, než aby riskovali pokutu. Na trhu je navíc řada čínských výrobků, které však podle podnikatelky nemají potřebnou odrazivost.

„Podle normy má být viditelnost 200 metrů. U řady čínských výrobků se o tom dá polemizovat. Cena přitom není zásadní, jde hlavně o materiály,“ dodává.

Kdo se chce cítit ještě bezpečněji, může si pořídit pásky s blikajícími diodami. Jejich výhodou je, že nepotřebují osvícení autem. Zabrání tak například srážce chodce s cyklistou. Cyklistické světlo totiž většinou běžné reflexní prvky neosvítí dostatečně.

Raritou jsou reflexní spreje. Jedná se o bezbarvé laky, které nejsou za denního světla vidět, ale při osvícení odráží světlo. Nejčastěji se sprej používá na rohy domů, závory nebo různé sloupky.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Azylový dům Gloria pro matky s dětmi.
Na azylový dům pro matky s dětmi v Trutnově je pořadník, otevře se i otcům

Trutnovské zařízení pro matky s dětmi Most k životu ukazuje odvrácenou tvář blahobytu. Je beznadějně obsazené a počet žádostí o místo vrostl o polovinu. Ženy...  celý článek

Jeden ze studentských návrhů dopravního terminálu ve Dvoře Králové nad Labem.
Dvůr Králové už má vize dopravního terminálu, navrhli je studenti

Dvorská radnice se pomalu blíží ke splnění ambiciózního cíle – stavbě nového terminálu pro vlakovou a autobusovou dopravu. Jak by mohl vypadat, navrhli...  celý článek

Zabavené zbraně při střelbě v Hradci Králové: údajná maketa samopalu a...
Muž střílel na ženu s kočárkem, policistům předložil airsoftovou zbraň

Policisté z Hradce Králové vyšetřují čtyřiadvacetiletého muže, který v městské čtvrti Kukleny střílel z airsoftové zbraně. Střelbu nahlásila žena, která šla s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.