Ve Špindlerově Mlýně se zřítila s pěti lidmi nákladní lanovka, která patří k...

Ve Špindlerově Mlýně se zřítila s pěti lidmi nákladní lanovka, která patří k chatě Bumbálka. Jeden člověk zemřel, čtyři jsou zranění. (29. listopadu 2013) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Havarovaná lanovka měla povolení na pět roků, jezdila ale skoro 35 let

  • 29
Zřícená nákladní lanovka v Přední Labské u Špindlerova Mlýna zřejmě sloužila téměř třicet let bez povolení. Podle Drážní inspekce lanovka získala kolaudaci jen jako dočasná stavba na pět let provozu, další dokumenty zatím scházejí.

Vozík nákladní lanovky směřující do chaty Bumbálka u Špindlerova Mlýna spadl 29. listopadu večer z výšky kolem dvaceti metrů, když převážel pětici lidí.

Osmatřicetiletý otec rodiny z Pardubicka zemřel po pádu v zalesněném terénu, dvě ženy a dvě děti skončily se zraněními v nemocnicích (o tragické události čtěte zde).

Provozovatel chaty informuje návštěvníky na webu, že jim věci vytáhne na stráň pomocí lanovky. Už měsíc po nehodě dráhu znovu zprovoznil (podrobnosti čtěte zde).

Drážní inspekce už dříve potvrdila, že lanovka rozhodně neměla sloužit k převážení lidí. Policie kvůli tomu vyslýchala majitele chaty, zda věděl, že lidé u silnice nastupují do lanovky.

Policie vyšetřuje událost pro podezření z usmrcení z nedbalosti a také z ublížení na zdraví z nedbalosti.

"Ke stíhání konkrétní osoby zatím nedošlo. Čekáme i na výsledky expertizy přetrženého lana," řekl mluvčí trutnovské policie Udo Ertner.

Lanovka měla povolení na 5 let, dál se neví

Drážní inspektoři zatím stále zjišťují, zdali zařízení vůbec spadá do zákona o drahách. Je jisté jen to, že získalo stavební povolení v roce 1979 a poté v roce 1980 kolaudaci jako "lehká lesní dráha pro dopravu dřeva a sena". Jako dočasná stavba mohlo sloužit jen po dobu pěti let.

"Z podkladů, které máme, plyne, že všechny úřady se chovaly, jako že to není lanovka. Braly to jako přenosnou dočasnou stavbu zkolaudovanou na dobu pěti let. Nevíme však, na základě čeho bylo toto zařízení provozováno dál," uvedl náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.

Poukázal na to, že ohledně této lanovky úřady mohly postupovat nesprávně.

Inspektoři si všímají nesrovnalostí mezi dokumenty a skutečným stavem. Podpěry napevno zabudované v zemi i dlouhá doba provozu podle nich nesvědčí pro dočasnou stavbu.

"Jestliže se majitel vychýlil od povolení, která měl, mohl naplnit materiální stránku lanové dráhy, aniž na to měl patřičné dokumenty. Zákon říká: je-li to lanovka fyzicky, je třeba k tomu mít i papíry," dodal náměstek Kučera.

Inspektoři chtěli uzavřít případ už minulý týden, ale podle nezodpovězených otázek to vypadá spíše ještě na měsíce. Vyžádají si další dokumenty.

Dočasně povolenou lanovku měl kontrolovat odbor výstavby ve Špindlerově Mlýně. Jeho vedoucí Petr Kubec se však nyní odmítl vyjádřit.

Majitel lanovky také nechtěl mluvit blíž. "Neviděl jsem zatím žádné vyjádření inspekce, jen názor jednoho jejího pracovníka. Dejte nám už pokoj," řekl provozovatel chaty Bumbálka Miloslav Jirman.

Majiteli hrozí pokuta, pokud je to lanovka dle zákona

Pokud by se jednalo o lanovku podle zákona o drahách, pak by majiteli hrozila ve správním řízení pokuta až 10 milionů korun za provozování bez úředního povolení a další správní delikty.

Městský úřad, který je současně drážním úřadem, eviduje v katastru Špindlerova Mlýna pět lanových drah, ale všechny jsou osobní. Nákladní lanovky u soukromých chalup už téměř všechny zanikly, ta u chaty Bumbálka byla v dnešní době výjimkou.

Zákon o drahách rozlišuje dráhy železniční, tramvajové, trolejbusové a lanové. Typů lanových drah je více a zákon přesnou definice neuvádí, objevují se pouze ve vyhláškách. Kdyby šlo v konkrétním případě o lanovou dráhu, musel by ji povolit drážní úřad.

"Nemáme zatím podklady pro to, abychom vyloučili možnost, že se nejedná o lanovku podle zákona o drahách," řekl náměstek Kučera z Drážní inspekce.

Asociace lanové dopravy se už v prosinci vyslovila proti tomu, že v případu u Špindlerova Mlýna se jednalo o lanovou dráhu.

"Toto zařízení je potřeba označit spíše za ´stavební´ či jiný ´vrátek´, který v bedně dopravoval náklad pro zásobování objektu. Takovýchto zařízení používaných k soukromým účelům bychom po celé České republiky napočítali desítky," uvedl za asociaci její prezident Jakub Juračka.