Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vysokorychlostní trať by mohla v roce 2050 vést i přes Hradec Králové

  15:38aktualizováno  15:38
Jestliže přes Hradec Králové někdy povede vysokorychlostní trať, která umožní vlakům jet rychlostí přes 250 kilometrů v hodině, nebude to dřív než v roce 2050. Podstatně blíž je ale další dvoukolejka, tentokrát z Velkého Oseku, a také přímé spojení s Moravou a Slovenskem.

Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, vlak projíždějící Opatovicemi nad Labem (24.7.2013). | foto: Michal Klíma, MAFRA

Ministerstvo dopravy stvořilo plán „desetiletek“, podle nichž vysokorychlostní železniční trať (VRT) možná bude jezdit i přes Hradec Králové. Jako o počátku VRT v České republice se předběžně operuje s letopočtem 2030. Tehdy by mohla být dokončena dráha z Prahy do Drážďan a současně zahájena stavba tratě Praha–Brno, která by mohla finišovat o deset let později. A konečně do roku 2050 má být vybudována rovněž trať Praha–Wroclaw.

A právě o dráhu do Polska se může ucházet i Hradec Králové. Má však soupeře: jestliže analýza prokáže, že česko-polská superdráha má smysl, ve hře je kromě Hradce i Liberec.

Výrazně kvalitnějšího železničního spojení s Prahou se ovšem Hradec dočká již zanedlouho, díky plánovanému zdvoukolejnění trati z Velkého Oseku do Chocně (více čtěte zde). Ve hře je nejen zkrácení doby jízdy až o 25 minut, ale o „hradecké koleje“ již díky zrychlení až na 160 kilometrů za hodinu projevili vážný zájem soukromí dopravci RegioJet a Leo Express.

O trase vysokorychlostní trati rozhodne cena a přínos

Vysokorychlostní trať by umožnila podstatně vyšší rychlost než druhá kolej do Velkého Oseku - počítá se s cestovní rychlostí 250 kilometrů za hodinu a vyšší.

„Trať Praha–Wroclaw je pouze projekt, který se má teprve prověřit. SŽDC plánuje zadat územně technickou studii, která prověří možné vedení na území České republiky ve vazbě na polskou stranou navrhované hraniční body,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marka Illiaše je dráha Praha–Wroclaw součástí nařízení Evropského parlamentu o hlavních směrech unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě. O tom, zda povede přes Hradec, nebo Liberec, rozhodne až studie proveditelnosti.

„Ta dokáže vyčíslit všechny náklady a přínosy nové trati. O výsledné variantě vedení trati rozhodne Centrální komise ministerstva dopravy,“ upozornil Illiaš.

O tom, zda trať na Wroclaw vést přes Liberec, nebo Hradec, se pře i vedení Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

„Podle mě by byla lepší trasa přes Liberec. Lépe obslouží sever Čech a je průchodnější než oblast Broumovska, kde by se vše nesmírně složitě projednávalo z hlediska ochrany přírody,“ upozornil prezident svazu Miroslav Vyka.

„Na druhou stranu by to přes Hradec bylo stavebně mnohem jednodušší, protože tudy již vede kvalitní trať,“ zmínil se člen prezidia Miloslav Zítka.

Rychlodráha by vedla podél dálnice D11

Uvažovaná rychlodráha by měla kopírovat dálnici D11 s odbočkou do Pardubic u Chlumce nad Cidlinou. Za Hradcem se VRT stáčí na sever, míjí Náchod a přes Walbrzych pokračuje do Wroclawi.

Sotva skončila první etapa projektu dvoukolejky mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, už se mluví o budování druhé koleje i na trati do Velkého Oseku. Ministerstvo dopravy už schválilo studii proveditelnosti.

„Základem celého projektu je přestavba hradeckého nádraží, tedy vybudování nástupišť, předělání jižního a severního zhlaví, ale i střední části, aby stanice v souladu se státní politikou umožnila napojení na Polsko vyššími rychlostmi. Práce by mohly začít začátkem roku 2018,“ odhadl hradecký zastupitel Alois Havrda (KSČM).

Neřold doplnil, že modernizace bude znamenat možnost zavedení expresních vlaků mezi Prahou a Hradcem s jízdní dobou pouze mírně překračující jednu hodinu.

„Studie proveditelnosti schvaluje modernizaci v maximální variantě, což je jasný signál důležitosti a potřebnosti rozvoje tohoto spojení. Nyní je na řadě přípravná dokumentace,“ navázal Illiaš.

Z Hradce přímo na Slovensko?

Modernizací se pro město otevírá i zatím chybějící přímé spojení s Olomoucí, Ostravou nebo Slovenskem. Je tu však problém, úsek do Chocně zatím počítá jen s rychlostí 120 kilometrů v hodině, což je pro soukromé dopravce příliš málo.

„Taková rychlost je pro nás naprosto nedostačující,“ potvrdila mluvčí Leo Expressu Petra Valentová.

Zájem o Hradec podmíněný zrychlením potvrdil i mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj: „Pokud by došlo k úpravě trati tak, že by poskytovala srovnatelnou rychlost a kapacitu spojení jako hlavní koridor přes Pardubice, určitě je pro nás zajímavé zabývat se myšlenkou napojení Hradce Králové a dalších měst na trase na naše vlakové spoje jezdící po trase Praha–Ostravsko–Slovensko.“

Iliaš však zdůraznil, že předmětem studie proveditelnosti není posuzování atraktivity pro některé dopravce za určitých teoretických podmínek. Současně však naznačil, že uvažovaná „stodvacítka“ by nemusela být konečnou. „V přípravné dokumentaci se zohlední také zvýšení traťové rychlosti až na 160 kilometrů v hodině,“ připustil.



Nejčtenější

Policie uzavřela příjezdy do Adršpachu, pod náporem Poláků kolabuje doprava

Do skalních měst v Adršpachu a Teplicích nad Metují přijely tisíce návštěvníků...

Kvůli dopravnímu kolapsu v Adršpachu na Náchodsku policisté uzavřeli dvě ze tří příjezdových komunikací do obce....

Padesát let bydlí v jednom domě. Čtvrtá rekonstrukce stála 10 milionů

Dům prošel postupně několika rekonstrukcemi. Za poslední čtvrtou proměnou stojí...

Miloš Drapač se v malém dělnickém domku na Náchodsku narodil a dosud v něm žije. Dům prošel postupně třemi...



Chaos na D11. Řidiči se otáčeli a couvali, nechtěli čekat v koloně

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Neuvěřitelný hazard téměř tří desítek řidičů zaznamenaly kamery na dálnici D11 u Chlumce nad Cidlinou. Auta tam krátce...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Turista při toulkách v Krkonoších natočil horkem vyschlý pramen Labe

V Krkonoších vyschlo koryto u pramene Labe (8.8.2018).

Turista Luděk Bouška z Jilemnice natočil při svých toulkách Krkonošemi vyschlý pramen Labe. Video na jeho facebookovém...

Další z rubriky

Ryby mají nádrž ve Vrchlabí zbavit motolic, nasadí je na podzim

Z dálky viditelnou dominantou rybníka je rybářský domek.

Do rybníku Kačák ve vrchlabské části Vejsplachy, který město nechalo odbahnit a vylovit, se vrátí ryby. Radnice tak...

Sahal mi mezi nohy a hrozil uškrcením, řekla soudu dívka o svém dědovi

Krajský soud v Hradci Králové.

Krajský soud v Hradci Králové dál projednává případ seniora M. U., který je obžalovaný ze znásilnění a zneužívání tří...

Megaskluzavka přilákala stovky návštěvníků, 300 metrů po zadku zkusila i redaktorka

Stovky návštěvníků se svezly na tři sta metrů dlouhé megaskluzavce v Hradci...

Tři sta metrů dlouhé svezení na vodní megaskluzavce si v neděli nenechalo ujít v Hradci Kálové několik stovek...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz