Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dráha pro „šinkansen“ vede Hradcem. Zatím jen v železničních mapách

  15:28
Hradec Králové by jednou mohl předčít Pardubice coby dopravní uzel. Přes Hradec by totiž mohla vést strategická větev vysokorychlostní tratě z Prahy do Polska.

Z Prahy do Polska by jednou mohla vést vysokorychlostní trať, na snímku současné hradecké nádraží. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Vlaky by měly jezdit přes Hradec rychlostí až 350 kilometrů za hodinu, zatímco na Pardubice by zbyla role "slepé" tratě. Vyplývá to z mapy, kterou vydalo sdružení Svaz cestujících ve veřejné dopravě.

"Vycházíme z návrhů ministerstva dopravy, které o vysokorychlostních tratích už také začíná konečně mluvit. Trasy se liší pouze v malých detailech," říká prezident svazu Miroslav Vyka.

Trať do Polska

Červená linka téměř kopíruje dálnici D11 z Prahy do Hradce Králové, někde u Chlumce nad Cidlinou odbočuje její slepá větev do Pardubic. Za Hradcem se stáčí na sever, míjí Náchod a pokračuje rovnou do polského Walbrzychu.

Tak vypadá návrh na jednu z vysokorychlostních tratí, která má z Hradce udělat strategický železniční uzel. Vlaky mezi Hradcem a Prahou by mohly jezdit rychlostí až 350 kilometrů za hodinu a cesta by tak trvala kolem 20 minut.

Ministerstvo dopravy však nadšení brzdí, když zmiňuje především obrovskou finanční náročnost, avšak Svaz cestujících ve veřejné dopravě zdůrazňuje dvojnásobnou rychlost oproti dálničnímu provozu a náklady vyčísluje na 175 korun měsíčně na každého obyvatele.

Podle dva roky staré koncepce ministerstva dopravy se má v České republice nejdříve do roku 2030 postavit kolem 800 kilometrů vysokorychlostní železnice za přibližně 450 miliard korun.

"Vítáme každou aktivitu, která bojuje za rychlá spojení," navazuje mluvčí dopravního resortu Martin Novák. Podle něj je však projekt stále zahalen v mlze.

"Ročně by na výstavbu tratí padlo 22 miliard korun, což je celá polovina rozpočtu státního fondu na rozvoj dopravní infrastruktury. A navíc trať přes Hradec Králové zatím není schválená," vysvětluje mluvčí.

Svaz cestujících se přesto nevzdává. Přes Hradec Králové mají směřovat vysokorychlostní osobní vlaky dál přes Náchod a Walbrzych až do Wroclawi.

"Zatím ale nikdo netuší, jak velký potenciál by tato trať měla, protože z Hradce do Polska vlak vůbec nejezdí," míní Miloslav Zítka, člen prezidia Svazu cestujících.

Železniční sen: Hradec - Praha za 20 minut

Podle Zítky může začít  stavba českého "šinkansenu" do pěti let.

"Ale je potřeba zahájit stavbu co nejdříve. Evropská unie uvolní finanční prostředky do roku 2030 a poté už nelze s příspěvkem moc počítat," apeluje člen prezidia Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miloslav Zítka.

Co na myšlenku stavby vysokorychlostních tratí říká ministerstvo dopravy?
Přímo ministerstvo je chystá, ale je to ve fázi příprav. Teprve nyní se řeší, které větve by se měly dělat jako priorita. Zda tah na Brno, který má zřejmě největší potenciál, nebo jestli má větší smysl větev z Prahy na Drážďany. Tento úsek je údajně nejlépe připravený, ale nemá tak velký přínos pro vnitrostátní dopravu. Pak je tu ještě varianta začít stavět ve směru na Plzeň. My bychom uvítali, kdyby se začalo budovat ve směru z Prahy na Brno, protože tím by se zrychlily veškeré cesty na jih, hlavně do Českých Budějovic. Další jednání jsme měli na Vysočině, kde se zpracovávají dvě varianty tras - jedna kopíruje dálnici D1, druhá vede jižněji, ale obě mají zajížďku do Jihlavy.

Koncepce vysokorychlostních tratí z roku 2003 zmiňuje pouze tratě z Prahy do Plzně, Brna a Ústí nad Labem. Na mapce Svazu cestujících nyní přibyla i větev přes Hradec Králové vedoucí až do Polska. Je reálné, aby se z Hradce stal důležitý uzel vysokorychlostní železnice?
Pochopitelně existuje řada odpůrců, kteří říkají, že je to zcela zbytečné. Ale pokud chceme zůstat významným evropským tranzitním uzlem, musíme postavit i směry na Polsko a právě Hradec se přímo nabízí. Zatím ale nikdo netuší, jak velký potenciál by tato trať měla, protože z Hradce do Polska vlak vůbec nejezdí. Kdyby šlo o větev například Mnichov – Praha – Varšava, klientela z řad obchodníků by se našla.

Naopak z Pardubic se má stát relativně nedůležitá odbočka...
Spíš bych řekl důležitá spojka na stávající koridor. Směr přes Hradec je však mnohem více logický. Když se podíváte na mapu, zjistíte, že kdyby trasa na Polsko vedla přes Pardubice, musela by velmi výrazně uhýbat, právě proto vyhrává Hradec.

Říkáte, že stavba vysokorychlostních tratí má i odpůrce. Kdo to je?
Zřejmě kruhy napojené na dálniční lobby. Taková vysokorychlostní trať totiž sebere významný podíl z automobilové dopravy.

Je reálné, aby se nové tratě začaly stavět už za sedm let?
Dokonce si myslím, že některé úseky by se mohly začít stavět ještě dříve. V územních řízeních se jednotlivé trasy stabilizují a projektově je na tom třeba část z Prahy na Lovosice tak dobře, že by se mohlo začít řekněme do pěti let. Je to ale samozřejmě otázka priorit a hlavně financování dopravní infrastruktury.

A není paradox, že zatímco by se měly stavět vysokorychlostní tratě, v současné době se počet rychlostních spojů omezuje?
Může se to tak zdát. Je pravda, že některé rychlíky se seškrtaly v létě a v prosinci se chystá další kolo. Jsou to naprosto špatné kroky, protože se osekají okrajové spoje, ve kterých nemůže být velká vytíženost cestujícími, ale efekt to bude mít zhoubný. Lidé, kteří se třeba ráno nedostanou vlakem do práce, po železnici nepojedou ani zpět. Ale vlaky na nových vysokorychlostních tratích budou zásadně atraktivnější, a tudíž daleko využívanější, proto na většině dálkových linek nebude potřeba na jejich provoz z veřejných rozpočtů vůbec přispívat. Tím by ministerstvo dopravy každoročně ušetřilo nemalé prostředky, které musí vynakládat na zajištění dálkové železniční dopravy v závazku veřejné služby.

Mohou podle vás vysokorychlostní tratě přilákat na železnici více cestujících v době, kdy jich spíš ubývá?
Jednoznačně, je to tak všude v Evropě, dokonce konkurují i letecké dopravě do jednoho tisíce kilometrů.

  • Nejčtenější

Plechový úkaz s atmosférou devadesátek. Polská tržnice dál láká zbožím i cenami

18. dubna 2024

Premium Rázovitá tržnice táhne do polského pohraničního městečka Kudowa Zdrój tisíce Čechů. Autobusy sem už...

Zranitelné místo domácností bývá router, říká expert na kyberbezpečnost

15. dubna 2024

Premium Doba, kdy stačilo nainstalovat antivirus a byli jsme chráněni před kybernetickými útoky, je dávno...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům

19. dubna 2024  10:47

Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...

Dvouletý chlapec se zavřel do boxu na balíky, hasiči museli dvířka vypáčit

12. dubna 2024  16:20

Malý hoch v Jičíně se ve čtvrtek zavřel v jednom ze samoobslužných boxů na balíky. Na pomoc mu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vítr po celém Česku lámal stromy a zastavil vlaky. Poryvy shodily i posed

16. dubna 2024  9:20,  aktualizováno  13:06

Silný vítr v noci na úterý lámal stromy po celé zemi. Jen v Královéhradeckém kraji hasiči...

Ředitele královéhradecké policie čeká kázeňské řízení kvůli odchodům policistů

19. dubna 2024  16:43

Ředitele Krajského ředitelství policie Královéhradeckého kraje Petra Sehnoutku čeká kvůli možnému...

Policisté mají nové kamery na vestách, umí točit v noci i streamovat

19. dubna 2024  15:35

Policisté na východě Čech dostali do výbavy nové osobní minikamery. První hlídky už je nafasovaly...

Řidič na stavbě vypil lahev vodky a převrátil tatru, nadýchal tři promile

19. dubna 2024  12:55

Během pracovní doby popíjel na stavbě dálnice nedaleko Hradce Králové sedmačtyřicetiletý řidič...

Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům

19. dubna 2024  10:47

Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...