Vizualizace celé křižovatky v Opatovicích nad Labem. Od reality se ničím neliší. | foto: MAFRA

Vyvlastňování kvůli silnici R35 začíná. Majitelé pozemků se brání

  • 683
Desítky vlastníků pozemků pod budoucí strategickou silnicí R35 mají už jen pár týdnů na rozmyšlení, zda svou půdu prodají za třetinovou cenu oproti roku 2012, anebo budou čelit vyvlastňovacímu procesu. Obce se spojí a vytáhnou do boje proti státu.

Dostavba strategické silnice R35, která má naprosto zásadní význam hlavně pro Hradec Králové, nebude tak bezproblémová, jak si ministerstvo dopravy vysnilo.

Právě v těchto dnech putují obálky s červeným pruhem zvěstující záměr vyvlastnění k prvním vlastníkům půdy, kteří ji odmítli prodat za cenu 30 korun za metr čtvereční. Jen na dvanáctikilometrovém úseku z Opatovic do Časů je několik desítek návrhů na "znárodnění".

Stát chce změnit pravidla pro vyvlastňování

Zatímco u Opatovic roste největší křižovatka v Česku, na kterou mají letos silničáři 966 milionů korun, výkupy půdy, na něž je určeno 200 milionů, naopak váznou.

Stejný problém se týká rovněž dálnice D11 a objevil se před rokem, kdy ministerstvo dopravy snížilo cenu výkupů z více než sta korun na 30 korun za metr čtvereční.

Vláda chce proces vyvlastňování zrychlit. Podle Hospodářských novin se pokusí prosadit, aby se majitelé pozemků nemohli odvolat proti vyvlastnění, soudit by se mohli jen o sumu, kterou dostanou jako náhradu od státu. Vyšší cenu by navíc dostal ten, kdo pozemek prodá rychle.

Majitelé pozemků se ale hodlají bránit. A navíc společně.

"Budu se bránit, jak to jen půjde, a vůbec mě nezajímá, že stavba silnice se kvůli tomu třeba zdrží," zdůrazňuje Zdeněk Seidl, kterému hrozí, že lacino přijde o 2,5 hektaru půdy. Navíc, coby starosta možná bude jen přihlížet záboru dalších dvou hektarů obecních pozemků Časů poblíž Holic.

"Proč bych se já měl chovat vstřícně, když mně bez povolení při průzkumných vrtech na poli udělali škody za 30 tisíc a nikdo se ani neobtěžoval omluvit se?" pokračuje bojovně Seidl.

Stát hodlá dát vlastníkům třetinovou cenu

Vlastníkům půdy mezi Opatovicemi a Časy se nelíbí, že až do konce roku 2012 by stát jejich pozemky odkoupil za rovných 100 korun za metr čtvereční, kdežto teď jim hodlá dát jen necelou třetinu.

Vyvlastňovací řízení už v úterý čeká Pavla Kohouta, jenž bojuje za ocenění pozemku svých rodičů u Opatovic.

"Dochází k porušování lidských práv, protože je nám nabízena náhrada za zemědělský pozemek, přestože je označen jako stavební. Došlo k porušení ústavních zvyklostí a poženeme to až do nejvyšších pater," říká odhodlaně Kohout.

Je zároveň opatovickým starostou a po svém hodlá naložit i s těmi poslanci, kteří zvedli ruku pro třetinovou cenu výkupů: "Vylepím je na obecní schránku, ať je lidé vidí. Stát nám bere právo na obživu, je to horší než za komunistů!"

Podívejte se plánovanou podobu mimoúrovňového křížení u Opatovic:

30. listopadu 2009

Ministerstvo tvrdí, že dodržuje harmonogram

Jak velký problém a zdržení to bude pro ministerstvo dopravy, které plánovalo otevřít úsek Opatovice - Ostrov u Vysokého mýta v roce 2018? Jeho mluvčí Martin Novák se pokouší netrpělivé řidiče uklidnit. Tvrdí, že vše jde podle harmonogramu.

"Pokračuje i výkup pozemků spojený s jejich vyvlastňováním. Stavební práce v úseku Opatovice - Ostrov by měly být zahájeny ve druhé polovině příštího roku," říká Novák.

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) slíbil, že cenu za výkup pozemků co nejrychleji zvýší, avšak změna se podaří nejdříve za několik měsíců a mezitím vyvlastnění majitelé budou mít smůlu.

"Stále jsme lidem říkali, že minimální cena bude sto korun, ale teď musíme kupovat za třicet a stali jsme se pro ně neseriózním partnerem," přiznává ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumil Vebr.

Zdeněk Doležal z Opatovic tak kvůli změně cen přijde o více než milion: místo původních 1,35 milionu si může nárokovat jen 170 tisíc korun. "Vyvlastní mně příští týden. Je to druhá krádež státu, první byla za komunistů, druhá je teď," stěžuje si jedna z prvních obětí vyvlastňovacího procesu.

Devadesátidenní lhůta na rozmyšlenou, zda prodají za 30 korun, nebo to půjde po zlém, tiká rovněž na 1,5 hektaru obecních pozemků Bukoviny.

"Přemýšlíme jak dál. Stále váháme, jestli to za tu cenu prodáme, nebo se budeme bránit," přiznává nerozhodnost starosta Václav Jirout.

Starostové hodlají bojovat společně

V postižených obcích od Opatovic po Časy roste odpor a plánují společně vyrazit proti nízkým cenám.

"Nabízejí nám směšnou částku za pozemky, o které navždy přijdeme. Silnice nám navíc přinese jen problémy, protože přijdeme o daň z nemovitosti a navíc se budeme muset starat o obslužné komunikace. Je čas dát najevo svůj názor," míní Seidl.

Ještě ráznější je starosta Opatovic. "Proti státu se budeme bránit společně. Co jiného by obce dokázalo spojit než takové bezpráví? Zatímco za minulého režimu si stát bral pozemek do užívání, nyní jednou provždy vymažou naše vlastnické právo," šturmuje Kohout.

Příjemnější starosti mají majitelé dosud nevykoupených pozemků pod dálnicí D11 a rychlostní silnicí R11 na Polsko (více čtěte zde). Hejtman Lubomír Franc totiž přišel s nabídkou, že kraj doplatí rozdílovou částku, aby současní majitelé dostali stejně jako jejich sousedé, kteří svou půdu již prodali.

"Pokud bychom dostavbu silnice do Jaroměře připravili do konce roku, máme šanci čerpat na ni peníze z dotací," vysvětluje Franc.