Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vrstvy sněhu jsou jako slupka cibule, lavináři z nich umí číst nebezpečí

  17:35aktualizováno  17:35
Dvojice mužů v červených bundách kope v krkonošských Kotelních jamách do sněhu ve strmém svahu hluboký zářez. Vedle jsou odloženy skialpinistické lyže a batohy. Určení lavinového nebezpečí je tak trochu alchymie. Sleduje se počasí, a to nejen sněžení, ale také směr a síla větru nebo teplota. Klíčové je studium sněhu.

Konečně je odkryto 150 centimetrů sněhu v jednom z klasických lavinových údolí. Zblízka vynikají jednotlivé vrstvy, jak tady sníh od listopadu připadal.

„Zkoumáme všechny vrstvy, jejich vlhkost, druh sněhu, přičemž zásadní je tvrdost jednotlivých vrstev. Vidíme, jak sníh připadal, jak mezi tím mrzlo, případně přicházely oblevy,“ vysvětluje lavinový preventista Jan Doubek a hned nachází problematické místo: „Tady je krusta, ta vznikla oteplením. Pod ní je další výrazná ledová vrstva a pod ní může vzniknout nebezpečná vrstva sněhu, po které by všechno, co je nad ní, mohlo ujet.“

Fotogalerie

Podobné testy dělají horští záchranáři v sezoně třikrát týdně - vždy v různých dnech a na různých místech nejvyšších českých hor. Součástí terénního výzkumu je i test stability. 

„Ten prakticky imituje zatížení svahu například lyžařem. Používáme rozšířený kompresní test, který nám ukáže spojitost vrstev. Boucháme na vršek sněhového sloupce, postupně ty údery zesilujeme a sledujeme, jak se jednotlivé vrstvy sněhu od sebe oddělují,“ popisuje Jan Doubek. 

Praktický příklad přidává jeho kolega Pavel Cingr: „Většinu lavin shodí lidé tím, že zatíží svah. Samovolné laviny zasáhnou někoho málokdy.“ 

Získaná data pak srovnají s průběhem počasí a výsledkem je stupeň lavinového nebezpečí. „Nemusí ani sněžit a situace se může zásadně změnit oběma směry. Je to vlivem teplot, kdy se sníh může přeměnit na firn, nebo když dlouho a hodně mrzne, tak se začnou vytvářet hranatozrnité sněhy, které jsou hodně nestabilní,“ popisuje dění pod povrchem sněhu lavinový preventista Pavel Cingr.

Důležité jsou také směr a síla větru. Lavinové nebezpečí se tak ve dvou sousedních údolích může lišit. 

Pětistupňová škála je zrádná

„Když foukal silný jižní vítr, je předpoklad, že se sníh uložil na severních svazích, a tam je nebezpečí vyšší,“ uvažuje muž, který u horské služby sbírá zkušenosti už bezmála 30 let. Právě zkušenosti a místní znalost jsou tady klíčové.

Aktuálně je „dvojka“, což znamená mírné nebezpečí. Jenže pětistupňová škála může být zrádná. 

„Uvažuje se o tom, že by se mezinárodní klasifikace nebezpečí lavin změnila. Trojka, která je tady docela často, je hodně nebezpečná situace. V překladu je nebezpečí značné, ale jak je trojka uprostřed škály, tak to lidé často hodnotí, že je nebezpečí ještě přijatelné. Řeší se, zda nezmenšit počet stupňů na čtyři. Pak by se trojka dostala víc na stranu toho nebezpečí a lidé by měli větší respekt,“ zvažuje Cingr.

Zkušený horal nedá na domovské hory dopustit: „Krkonoše mají tu výhodu, že se dá jít na túru ještě při čtyřce, což je v Alpách vzhledem k jejich profilu prakticky vyloučené. Tady se dá najít trasa mimo lavinové svahy a dostat se na náhorní profily, kde už to nebezpečí není.“

Lavinové nebezpečí určuje česká horská služba jen pro Krkonoše a Jeseníky, kde laviny padají pravidelně. Jen na české straně Krkonoš je 80 lavinových katastrů, někdy ale příroda horaly překvapí. Občas se stane, že lavina spadne i v ostatních oblastech, kde se vyhlašuje lavinové nebezpečí jen mimořádně.

Lavinová předpověď je důležitá pro čím dál víc lidí. Jak skialpinistů, tak zimních turistů totiž přibývá. Podle Cingra ale zatím horská služba v tomto směru víc práce nemá. 

„Z našeho pohledu těch zasypaných není víc. Pravda také je, že lidé už chodí na túru s potřebnou výbavou. Mají pípáky, sondy i lopatky. Když už se něco stane, tak si dokáží často velmi rychle sami pomoct mezi sebou,“ popsal Cinger.

A dodal, že pokud se nikomu nic vážného nestane, tak se o tom ani nemusí horská služba dozvědět.

„Samozřejmě na to lidé nejsou hrdí, třeba se bojí pokuty, tak to nikomu nehlásí. Třeba když spadla nedávno lavina na netypickém místě - v Dlouhém dole, našli jsme v laviništi díru, jak se někdo vykopával. A k nám se přitom nic nedostalo,“ uzavřel vůdce.



Nejčtenější

Tygři a lev utekli z klece v zooparku na Hradecku, zneškodnili je veterináři

Uspaná zvířata v Bioparku Štít na Hradecku (16. 7. 2018)

Veterinářům se kolem půl jedné odpoledne podařilo uspat dva tygry a lva volně se pohybující po Bioparku Štít na...

Dům ve svahu si navrhli sami. Převýšení sedm metrů rodina hravě zvládá

Srdcem domu je kuchyně jako součást hlavního obytného prostoru spolu s obývákem...

Padesát dva schodů tam a dvaapadesát zpátky. Nahoru a dolů, každý den a několikrát. To je prostá bilance pohybové...



Lesy ČR kvůli kůrovci zastavily stavbu nového sídla za půl miliardy

Lesy v lese. Půdorys nového sídla bude připomínat strom.

Stavba největší dřevostavby v zemi, kterou chtěly v Hradci Králové postavit Lesy České republiky se odkládá. Budova za...

Řidička předjížděla kamion, auto v protisměru vyhnala do příkopu

Řidič peugeotu havaroval mezi Výšinkou a Stříteží (12. 7. 2018).

Řidič osobního auta zabránil u Dvora Králové nad Labem čelnímu střetu a sám skončil v příkopu. Řidička v protisměru...

Réway se v Hradci pokouší o restart: Chci se dostat tam, kde jsem byl

Martin Réway

Zatímco jeho noví spoluhráči se na právě probíhající dva týdny rozprchli z Hradce na dovolenou, pro Martina Réwaye to...

Další z rubriky

Hradec spěchá s tendrem na stadion, zastupitelé ho schválili v poklusu

Vizualizace konečné podoby fotbalového stadionu v Hradci Králové.

Čtyřicet minut trvalo jednání o největší investici Hradce Králové za poslední léta. Radnice vypíše výběrové řízení na...

Stát firmám z trhu práce odebírá lidi, říká šéf továrny na těsnění do aut

Gumárnu Saar Gummi Czech vede generální ředitel Jan Tichý (28. 6. 2017).

Třetina aut vyrobených v Evropě bude mít do čtyř let těsnění vyrobené v našich závodech, plánuje Jan Tichý, generální...

Začala stavba cyklostezky mezi Hradcem a Pardubicemi za 30 milionů

Na stavbě cyklostezky už pracují těžké stroje.

Na stavbě první části cyklostezky mezi Hradcem Králové a Pardubicemi už pracuje těžká technika. Ve směru do Vysoké je...

Najdete na iDNES.cz