Dopravní značení a MHD v Hradci Králové

Dopravní značení a MHD v Hradci Králové | foto: Martin Veselý, MF DNES

Hradec ušetří, stovky dopravních značek nahradí pravidlem pravé ruky

  • 22
Magistrát Hradce Králové chce od listopadu začít likvidovat přebytečné dopravní značky ve čtvrtích Malšovice a Svinary. Jejich údržba jde totiž do milionů korun. Zmizí jich stovky.

Řidiči v některých částech Hradce Králové by měli rychle zavzpomínat na doby autoškoly a připomenout si pravidlo, které zatím využívají maximálně na parkovišti u supermarketu: pravidlo pravé ruky.

Brzy by se totiž mohlo stát, že bez něj bezpečně nedojedou ani do vedlejší ulice. Magistrát města plánuje v některých čtvrtích odstranit stovky zbytečných dopravních značek a řidiči se tak už nebudou moci spolehnout na hlavní silnice, stopky nebo značky přednosti v jízdě.

"Některé značky jsou nadbytečné nebo neodpovídají současné platné legislativě. Jiné zase nemají nic společného s bezpečností nebo plynulostí silničního provozu. Zbavíme se i těch, které hyzdí ulice a náměstí," říká náměstek hradeckého primátora Martin Soukup.

Magistrát odboru dopravy nejdříve provede analýzu potřebnosti značek a tu bude poté nutné konzultovat s dopravními policisty.

"Oficiálně jsme od města ještě žádný požadavek na odborné stanovisko nedostali. Víme však o tom, že by měly být vytipované některé pravidelně ohraničené vilové čtvrti, z nichž by měly zmizet značky přednosti," říká mluvčí královéhradeckých policistů Ivana Ježková. Vybranými lokalitami, v nichž by město chtělo začít přebytečné značky odstraňovat, jsou Malšovice a Svinary.

Lidé, kteří těmito místy často jezdí, z toho však nejsou příliš nadšeni. Na značky, které jim určují, jak mají jet, jsou totiž zvyklí.

"Neumím si to dost dobře představit, protože už vím, kde mám dát komu přednost. Za volantem se mi příliš nechce přemýšlet nad nějakým pravidlem pravé ruky," kroutí hlavou Petr Lesák, který Malšovicemi projíždí denně.

Údržba značek stojí 3 miliony ročně, město na nich ušetří

Centra města by se rušení svislých dopravních značek týkat zatím nemělo. "Projektant nám to nedoporučil. A to především v prvních fázích optimalizace," míní Soukup.

Radnice si od odstranění některých značek slibuje nejen estetický, ale především finanční efekt. "Jen na zřizování a údržbu stávajících dopravních značek ročně vynakládáme kolem tří milionů korun. Odstraněním několika stovek značek tedy výrazně ušetříme městské finance," vysvětluje náměstek.

Své požadavky mají i dopravní policisté, kteří se budou k plánovanému rušení značek vyjadřovat. "Důležitá je pro nás bezpečnost a plynulost dopravy," říká Ježková. Vybrané značky, které městu odsouhlasí policisté a dopravní experti, by měli pracovníci Technických služeb začít odstraňovat ještě v letošním roce.