Stavba nové haly Škoda Auto ve Vrchlabí

Stavba nové haly Škoda Auto ve Vrchlabí | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Za rozšíření Škodovky zaplatí i Vrchlabí, zóna může stát až 40 milionů

  • 13
Nastartované rozšiřování továrny Škoda Auto ve Vrchlabí může radnici podkrkonošského města stát až 40 milionů korun. Právě takovou částkou by se mělo město podílet na přípravě průmyslové zóny, pokud dojde k maximálnímu navýšení kapacity plánované továrny na převodovky.

Výkupy nemovitostí, protipovodňová opatření, demoliční práce nebo náhrada za fotbalová hřiště, jež musí ustoupit novým výrobním halám. S tím vším se musí v souvislosti s rozšířením automobilky Škoda vypořádat vrchlabská radnice.

"Všechny plochy, které automobilka ke svému rozvoji potřebuje, musí město včetně provedení přeložek sítí a hrubých terénních úprav připravit a teprve potom je může převést za odhadní cenu Škodovce," uvedl vrchlabský starosta Jan Sobotka.

Na rozvoj místní průmyslové zóny včetně oprav příjezdových komunikací zatím stát vyčlenil půl miliardy korun. Ani tato částka nemusí být konečná. Automobilka totiž uvažuje, že svůj původní záměr na denní výrobu tisícovky automatických převodovek pro vozy Škoda, VW, Seat a Audi ještě o polovinu zvýší.

"Probíhají složitá a intenzivní jednání mezi městem, Škodovkou, krajem a státem. Schůzky se konají prakticky každý týden, nanejvýš po čtrnácti dnech," prozradil starosta.

Továrně možná ustoupí celý fotbalový stadion

Nová továrna na převodovky už vyrůstá na bývalém tréninkovém hřišti vrchlabských fotbalistů hned vedle haly, v níž se montují roomstery. Pokud se Škodovka rozhodne svůj původní záměr rozšířit, bude muset město v březnu zbourat i hlavní fotbalový stadion. Současně se bude muset zdemolovat soukromá kovovýroba a jeden rodinný dům v bezprostředním sousedství automobilky. Rovněž bude nutné zatrubnit část Vápenického potoka a vybudovat protipovodňový kanál.

Co může přinést rozšíření Škodovky

- nový povrch silnice mezi Horkami u Staré Paky a Vrchlabím
- nový most přes Labe v Tyršově ulici
- nový kruhový objezd na křižovatce ulic Tyršova a Dělnická
- nové cyklostezky ve městě
- nové chodníky v okolí automobilky
- nový fotbalový stadion ve Vejsplaších

"Toto všechno musíme zorganizovat a pomocí dotace zaplatit. A nejen to. Město zřejmě bude muset čtvrtinu nákladů na přípravu průmyslové zóny uhradit ze svého," uvedl Sobotka. Podíl radnice se podle něj může vyšplhat až na 40 milionů korun.

"Financování není ještě úplně vyjasněné. Ale stát uvažuje tak, že rozvoj automobilky je i přínosem pro město, a tak že i ono by se na něm mělo nějak podílet," vysvětlil starosta.

Proto jsou vrchlabští radní raději připraveni na to, že minimálně v následujících třech letech budou muset rozvoj automobilky zahrnout i do městských rozpočtů.

"Rozhodně nechceme jít cestou dlouhodobých úvěrů. Nanejvýš nějakých překlenovacích," sdělil Sobotka. Další peníze bude muset Vrchlabí investovat do přesunu fotbalového stadionu z rozvojového území automobilky do vznikající sportovní zóny ve Vejsplaších.

Tamní moderní fotbalový areál by mělo tvořit kvalitní hřiště s přírodním trávníkem, oboustranná tribuna a druhé fotbalové hřiště s umělou trávou a prvním 400metrovým atletickým oválem ve městě. K parkovišti přivede motoristy zvláštní výjezd ze stávajícího kruhového objezdu u blízké benzinové pumpy.

"Nový fotbalový stadion by měl stát zhruba 100 milionů korun. Původní úvahy mluvily o tom, že tři čtvrtiny nákladů by nám měl uhradit stát v rámci rozšíření automobilky, ale ani v této věci není jasno. Vypadá to, že se budou hodnoty starého a nového stadionu hodně pozorně posuzovat a náš podíl se může ještě zvýšit," upozornil starosta.