Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zátěžový test lanovky: místo lidí vozila jedenáct tun železných kostek

  8:20aktualizováno  8:20
Nová čtyřsedačková lanovka v krkonošském Černém Dole obstála v zátěžové zkoušce. Technici na ni v úterý naložili 450 železných kostek o hmotnosti 25 kilogramů. Při maximální zátěži překračující 11 tun vlekaři testovali brzdy i nouzový dieselový motor.

„Zkoušeli jsme veškeré provozní stavy zařízení, aby při jakékoli brzdě bezpečně zastavilo,“ potvrdil hlavní technik Wolfgang Tam.

Pracovníci střediska naložili kostkami polovinu ze 78 sedaček. V jedné chvíli si šéf dopravních zařízení s kolegy usednul do sedačky, aby se na vlastní kůži přesvědčil, jak lanovka brzdí. 

„Kolikrát křivky vykazují dobré parametry, ale pocitově na sedačce je to výrazně horší. Proto jsme to sami zkusili,“ vysvětlil. 

Fotogalerie

Lanovku pohání elektromotor, v záloze je dieselový motor, který točí lanovým kotoučem. I jeho funkčnost technici otestovali. „V případě, že vypadne elektrický proud, je nutné, aby se lanovka při takovéto zátěži roztočila a dopravila cestující do stanice,“ dodal Tam.

Po zátěžové zkoušce pokračovalo další testování čtyřsedačky. K tomu, aby lanová dráha mohla vozit cestující, chybějí už jen formality. Hlavně však razítko Strojírenského zkušebního ústavu Brno, na jehož základě vydá Drážní úřad průkazy způsobilosti. Zástupci obou institucí úterní „trénink“ bedlivě pozorovali přímo na místě. 

„Před uvedením do provozu musí mít provozovatel certifikované dílčí systémy a bezpečnostní prvky. Kromě certifikace tu děláme také takzvanou finální inspekci. Jsou stanovena kritéria, co vše se musí odzkoušet. Patří sem například kontrola infrastruktury, průjezd stanicemi a fungování jednotlivých prvků zejména s ohledem na bezpečnost pasažérů,“ popsal proceduru inspektor Miroslav Kubalák z brněnského zkušebního ústavu.

Lanovka bude jezdit prázdná ještě týdny

Černodolská lanovka je v provozu už delší dobu. Po zapletení lana (podívejte se na něj zde) musela ještě bez sedaček najezdit 70 hodin, aby technici doladili kladkové baterie a lanové kotouče. Další jízdy si vynutilo seřízení softwaru, prázdnou lanovku před startem lyžařské sezony budou řídit pracovníci obsluhy. 

„Musejí najezdit čtyři týdny, než vůbec budou moci jít ke zkouškám,“ poznamenal Wolfgang Tam.

Nová lanovka je o 300 metrů delší než původní třísedačka U lomu, kterou nahradila. O stejnou délku se protáhly i přilehlé sjezdovky (více zde). Lanovka vede po 11 sloupech, překonává převýšení 235 metrů. Maximální přepravní kapacita je 2 400 pasažérů za hodinu, lyžaře na Špičák vyveze za 3,5 minuty. Třísedačka měla kapacitu 1 770 cestujících za hodinu.

Inspektoři testovali novou lanovku v krkonošském Černém Dole.

Inspektoři testovali novou lanovku v krkonošském Černém Dole.

„Odpojitelná technologie je pohodlnější hlavně pro děti a začátečníky. Umožňuje bezproblémové nasedání a vyšší přepravní rychlost,“ uvedl ředitel SkiResortu Černá-hora Pec Petr Hynek. Černodolská lanovka je největší investicí resortu, pod který spadá pět středisek, před nadcházející zimou. Celkem vlekaři utratili přes sto milionů korun.

Skiareál začal se stavbou lanové dráhy v polovině května, původní technologii stavbaři zcela demontovali včetně horní i dolní stanice. Lyžařská sezona na Černé hoře odstartuje v polovině listopadu, v Černém Dole se obvykle lyžuje od poloviny prosince. 

Kromě Černého Dolu vzniká lanovka také na Horních Mísečkách, kam skiareál Špindlerův Mlýn přesunul repasovanou čtyřsedačku ze Svatého Petra a zároveň rozšířil sjezdovku Machytka (podrobnosti k rozšíření tady). Bude to první lanová dráha ve středisku, jezdit bude v trase původního kotvového vleku.

Odpojitelnou čtyřsedačkovou lanovku letos nově nabídnou lyžařům také vlekaři v Orlických horách. Skiareál v Deštném ji vybudoval v areálu Marta II, kde dosud jezdily jen vleky (o stavbě lanovky jsme psali zde).




Nejčtenější

Žena chce milion za nezdařenou operaci prsu. Porušila léčbu, řekl svědek

Státní znak (ilustrační foto).

Okresní soud v Hradci Králové řeší případ ženy, která žaluje tamní kliniku Sanus za pokaženou plastiku poprsí. Žena...

Vláda zastavila přípravy přehrady Pěčín, proti které se bouřili místní

Vizualizace přehrady Zdobnice - Pěčín, varianta se sypanou hrází.

Vláda pozastavila přípravy na vybudování přehrady Zdobnice-Pěčín v Orlických horách. Projekt nenašel podporu v regionu....



První kapitán hradecké éry odchází. Nevím, co bude dál, říká Šimánek

Hradecký Jiří Šimánek (uprostřed) si proklestil cestu před brankáře Šimona...

Hokejový útočník Jiří Šimánek nebude od příští sezony hrát za hradecký Mountfield, devětatřicetiletý hráč končí poté,...

Na obchvatu Jaroměře závisí D11, zatím však nemá povolení ani pozemky

Ostrý provoz na dálnici D11 u Hradce Králové (21.8.2017).

Kolaudace dálnice D11 k Jaroměři je podmíněná stavbou severního obchvatu tohoto města ležícího severně od Hradce...

Hradec povede nový trenér, Sýkora po dvou letech končí

Hlavní hradecký kouč Václav Sýkora vysvětluje hráčům další cvičení.

Hokejisté Hradce Králové budou mít v příští sezoně nového trenéra. U týmu po dvou letech končí Václav Sýkora. Loni i...

Další z rubriky

Vláda zastavila přípravy přehrady Pěčín, proti které se bouřili místní

Vizualizace přehrady Zdobnice - Pěčín, varianta se sypanou hrází.

Vláda pozastavila přípravy na vybudování přehrady Zdobnice-Pěčín v Orlických horách. Projekt nenašel podporu v regionu....

Brigádník po pádu ze střechy zemřel, jeho matka bojuje sedm let o odškodné

Krajský soud v Hradci Králové.

Krajský soud v Hradci Králové se znovu zabývá případem smrtelného úrazu mladíka na brigádě v Sendražicích na...

Hostinné i Trutnov budou lákat cyklisty na pumptrack, trať s vlnami

Místostarosta Petr Kesner představuje plány radnice v Hostinném na výstavbu...

Podkrkonošská města chtějí přilákat více cyklistů. V Hostinném mezi vlakovou zastávkou a bývalým továrním komínem pro...

Najdete na iDNES.cz