Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči objíždějí závory a riskují na uzavřených serpentinách u Chvalče

  17:45aktualizováno  17:45
Silničáři na zimu znovu uzavřeli obávané serpentiny mezi Adršpachem a Chvalčí na pomezí náchodského a trutnovského okresu. Na obou koncích silnice jsou závory, k nimž teď přibyly i betonové zábrany. Někteří řidiči se přesto na neudržovaný kopec vydávají.

Ještě před postavením závor, začátkem prosince, v chvalečském kopci podle místních lidí na sněhu zapadlo asi třicet aut. Čtyřkilometrová spojka pak byla uzavřena závorami od půlky prosince, protože za špatného počasí ji cestáři neudržují. Pouze od 6. do 10. ledna se závory otevřely, protože přišla obleva. Uzavírka je však povolena až do konce března.

Někteří místní i dojíždějící toto omezení kritizují. Řidiči totiž po objížďce najedou o jedenáct kilometrů víc, což je při cestách do práce za měsíc 450 kilometrů. Některým proto stojí za to objet závory a zkrátit si cestu.

Fotogalerie

Protože závory i dopravní značky v Krčmově na křižovatce nad Adršpachem i ve Chvalči už někdo víckrát poškodil, dopravní policisté doporučili správcům silnice, aby za závory umístili ještě pevné překážky. Příliš to nepomohlo, řidiči v Adršpachu závory objíždějí přes louku, kterou už rozjezdili.

„Někteří řidiči zákaz vjezdu opakovaně porušují, pokoušejí se závory objíždět i po přilehlých pozemcích, proto doporučujeme umístění těchto pevných zábran i v těchto místech,“ uvedl vedoucí dopravního inspektorátu policie v Trutnově Jiří Prouza. V lednu ale policisté neřešili v chvalečském kopci žádnou nehodu.

V kopci uvázla řada aut, záchranáři tam nechtěli jezdit

Silnice mezi Adršpachem a Chvalčí je zvláštní tím, že nikdy nebyla zařazena do plánu zimní údržby. Teprve po dvou letech protestů se Královéhradecký kraj přece jen rozhodl vyjít vstříc lidem z regionu. Nově na silnici přibyla značka „Zimní výbava“ a také svodidla.

V minulosti se totiž stávalo, že řada řidičů v kopci uvázla. Vjížděli tam i přes značku „Silnice se v zimě neudržuje“. Policisté odmítali trávit hodiny zbytečnými výjezdy. Nechtěli tam jezdit ani hasiči, ani obec Chvaleč, jejíž traktor i lidé se tam dostávali do nebezpečných situací. V předminulé zimě se tam prvně objevily uzamčené závory, jedna byla u Chvalče a druhá přesně na hranici s náchodským okresem, protože náchodská policie s uzavírkou nesouhlasila.

O uzavření silnice v zimním období opakovaně žádá policie kvůli bezpečnosti provozu. Rozhodnutí o uzavírce v minulosti platilo vždy od listopadu do konce března, ale neumožňovalo ji při lepším počasí přerušit. Kvůli tomu kraj rozhodl, že jeho správa silnic požádá o nové rozhodnutí, aby při delších oblevách bylo možné závory otevřít.

Na hřebenu je meteostanice, ale závory musí někdo odemknout

Nyní stojí na hřebenu nová meteostanice, jejíž informace slouží nejen pro konkrétní vozovku, ale pro celý region. Na koncích silnice jsou dvě pevné závory odemykané ručně a na křižovatkách světelné tabule. Kraj za to loni zaplatil dva miliony korun včetně daně.

Zkušební provoz začal 8. prosince, od 15. prosince se závory zavřely. Kvůli oblevě se 6. ledna konala mimořádná prohlídka vozovky. Ta byla z velké části holá a mokrá, na stinných místech se držely zbytky sněhové břečky. Poblíž meteostanice silničáři odstranili spadlý strom, vozovku mimořádně prohrnuli, otevřeli ji a nadstandardně ošetřovali. Silnice byla volná jen pět dnů, pak ji cestáři zase zavřeli.

„Následně od 10. ledna jsme provedli fyzicky osm kontrol, kdy se zjistilo, že opravdu nelze umožnit běžný provoz. Pravidelně sledujeme předpověď počasí, ale kvůli nepříznivému výhledu bohužel silnici nelze zprovoznit,“ uvedla za silničáře mluvčí kraje Sylvie Velčovská.

Lidem vadí, že při oteplení čekali dlouho na otevření závor

Místní ale byli na přelomu roku hodně rozčarováni. Čekali, že díky nákladné meteostanici se závorami, které pořídil kraj, se silnice bude při oblevách otvírat podstatně pružněji. Obleva přišla těsně před Novým rokem, ale ještě první lednový týden svítily na křižovatkách nápisy „Uzavřeno“.

„Místní jsou naštvaní. Tady ve firmě pracuje asi 1 400 zaměstnanců, z toho asi třetina je z Trutnova. Je to zátěž i pro obce v okolí, přes které vede objížďka. Obleva byla všude, holé silnice, ale tady byla závora zavřená. Nevím, zda zasedne nějaká komise, ale než rozhodnou, tak znovu nasněží. Výsledek to nemá žádný,“ stěžoval si v lednu Jaroslav Šrámek z Horního Adršpachu.

Tehdy podle kolejí vyjetých ve sněhu u adršpašské závory bylo vidět, že některá auta ji objíždějí. Stejně tak se podle místních dalo projet i ve Chvalči.

Lidem vadila prodleva po Novém roce. Adršpašský starosta Bohuslav Urban potvrdil, že denně dostával desítky stížností. Teprve poté mu krajský radní pro dopravu Martin Červíček (ODS) přislíbil nápravu. Připustil, že neotevřít vozovku, když se začátkem roku oteplilo, byla chyba.

„Před koncem roku jsem domlouval s řediteli obou našich silničních organizací, že nás čeká velmi příznivá předpověď a že bych byl velmi rád, kdyby se už od Silvestra závora otevřela a silnice se udržovala co nejdéle. Na začátku jsem však zjistil, že se dispečeři spolehli na meteostanici, která bohužel v té době přestala fungovat. To mě naštvalo, tady selhal lidský faktor,“ zlobil se radní Červíček.

Podle něj si silničáři měli ověřit situaci na místě. Proto se s nimi dohodl na opatřeních, aby se to neopakovalo.

Trutnovská policie dala podmínku, že znovuzavedení provozu na silnici se může provést, pokud bude zajištěna její sjízdnost a zároveň to odsouhlasí správce komunikace, dopravní inspektorát trutnovské policie a silniční správní úřad. Obnova provozu se bude řídit předpovědí počasí zhruba na další dva týdny. Adršpach s nynější uzavírkou jako jediný z obcí nesouhlasil.



Nejčtenější

Dům ve svahu si navrhli sami. Převýšení sedm metrů rodina hravě zvládá

Srdcem domu je kuchyně jako součást hlavního obytného prostoru spolu s obývákem...

Padesát dva schodů tam a dvaapadesát zpátky. Nahoru a dolů, každý den a několikrát. To je prostá bilance pohybové...

Lesy ČR kvůli kůrovci zastavily stavbu nového sídla za půl miliardy

Lesy v lese. Půdorys nového sídla bude připomínat strom.

Stavba největší dřevostavby v zemi, kterou chtěly v Hradci Králové postavit Lesy České republiky se odkládá. Budova za...



Réway se v Hradci pokouší o restart: Chci se dostat tam, kde jsem byl

Martin Réway

Zatímco jeho noví spoluhráči se na právě probíhající dva týdny rozprchli z Hradce na dovolenou, pro Martina Réwaye to...

Řidička předjížděla kamion, auto v protisměru vyhnala do příkopu

Řidič peugeotu havaroval mezi Výšinkou a Stříteží (12. 7. 2018).

Řidič osobního auta zabránil u Dvora Králové nad Labem čelnímu střetu a sám skončil v příkopu. Řidička v protisměru...

Friesovy boudy vaří vlastní pivo. Lákají tak turisty do odlehlého kouta

Friesovy boudy v Krkonoších

Friesovy boudy nad Strážným v Krkonoších vsadily jako jedny z prvních na vlastní pivo. Zdejší boudař Karel Polívka...

Další z rubriky

Archeologické nálezy a sanace podloží zpozdí opravu nádraží v Jaroměři

Archeologové našli na rekonstruovaném nádraží v Jaroměři cenné předměty z doby...

Archeologové objevili v kolejišti rekonstruovaného nádraží v Jaroměři na Náchodsku nálezy z doby bronzové a raného...

Dům ve svahu si navrhli sami. Převýšení sedm metrů rodina hravě zvládá

Srdcem domu je kuchyně jako součást hlavního obytného prostoru spolu s obývákem...

Padesát dva schodů tam a dvaapadesát zpátky. Nahoru a dolů, každý den a několikrát. To je prostá bilance pohybové...

Krkonošský národní park zrušil po letech zákaz kvůli nájezdům borůvkářů

Sněžka

V Krkonoších letos po dlouhé době nebude platit zákaz kvůli trhání borůvek. Správa Krkonošského národního parku v...

Najdete na iDNES.cz