Děti si v některých školách připravují vlastní zdravé svačiny.

Děti si v některých školách připravují vlastní zdravé svačiny. | foto: Archiv Ivany Bednářové Častvajové

Školy otevírají zdravé kantýny a vedou děti k pohybu, sladkostí ubývá

  • 13
Školy a školky v Královéhradeckém kraji jdou s dobou a snaží se, aby děti zdravě jedly a měly pohyb. Jen tělocvik už nestačí, výjimkou nejsou ani speciální svačiny a kantýny.

Podle průzkumu MF DNES se řada kantorů důsledně soustředí, aby žáky naučili zdravému životnímu stylu a nabízejí velký výběr potravin i možnost se hýbat nejen v hodinách tělocviku. Časy se mění, tučné jídlo, slané brambůrky a velké množství sladkostí na úkor ovoce a zeleniny ze školních kantýn a jídelen pomalu mizí.

Jednou z nejviditelnějších je jaroměřská Základní škola Na Ostrově, kde si učitelé s žáky a výživovými poradci zřídili Zdravou kantýnu. Svačinářka připravuje vlastní jídlo.

„Zapojili jsme se do projektů Škola v pohybu a Ostrov zdraví financovaných z evropského sociálního fondu a do projektů Pohyb a Výživa. Školní vzdělávací program jsme upravili tak, aby více směřoval k podpoře pohybu, výživě a dalším věcem, které s tím souvisí,“ uvedl Pavel Palička, který je na jaroměřské škole metodikem a hybatelem projektů sportu, zdravé výživy a životního stylu.

Po změně školní kantýny volali v Jaroměři i někteří rodiče, kteří upozorňovali na přemíru sladkostí a dalších nevhodných jídel. Kantýna proto nabízí každý den odlišný druh svačiny, jde o pomazánkové pondělí, úterý v jogurtu, zelenou středu se zeleninovými saláty, sladký čtvrtek se špaldovými palačinkami a toustový pátek.

„Má to úspěch. Žáci si samozřejmě vyberou i z dalších potravin, nabízíme ovoce i sendviče. Vždy je to kompromis, není možné, aby tu byla například jen striktně vegetariánská kantýna,“ míní Palička.

Hlavní je selský rozum

Jenom zdravé jídlo ale nestačí, škola se proto také snaží, aby se děti co nejvíc hýbaly, a to nejen při tělocviku.

„Zavedli jsme pohybové přestávky, důležité je děti už odmala v tomto směru vzdělávat. Zdravá výživa a pohyb je trend, ke kterému se pomalu přidávají i další školy, záleží hlavně na přístupu vedení. Ředitelé mají při tvorbě vzdělávacích programů volnou ruku a do určité míry si mohou jít vlastní cestou,“ říká Palička.

V Jaroměři se školáci často hýbou i při vyučování. „Pro děti je příjemné, když mohou po třídě chodit, pracovat ve skupinách a nemusí celou vyučovací hodinu sedět na jednom místě. Pohyb je pro ně potom přirozenější součástí dne, tyto aktivní chvilky jsou velmi důležité,“ míní učitel.

O zdraví dbá také sportovně založená Základní a mateřská škola ve Špindlerově Mlýně. Pokud jde o jídlo, podle ředitele školy Petra Libřického je důležitý hlavně selský rozum.

„Zdravý vývoj dětí není dán jen tím, co se jí ve školních jídelnách, přesto si myslím, že úroveň té naší je velmi dobrá. Když je šikovná kuchařka, a tu my máme, pak nemáte žádné starosti. A pro mě je důležité, že to dětem chutná. Rodiče se o stravování dětí hodně zajímají a my máme výhodu, že jsme malá škola, takže komunikace s rodiči dobře funguje. Máme výhodu i v tom, že jsme sportovně založená škola, kde je skoro každé dítě členem nějakého sportovního spolku. Musím uznat, že děti jedí hodně, ale protože sportují, není to na nich vidět,“ zdůrazňuje Libřický.

Mateřská škola Čtyřlístek v Hradci Králové se zapojila do projektu Zdravá školní jídelna. „Oslovila nás krajská hygienická stanice. Už před časem jsme s nimi konzultovali skladbu jídelníčku a poprosili je o pomoc při vytvoření nového, nutričně vyváženého. Už tato spolupráce pro nás byla velmi přínosná a zajímavá,“ vysvětluje ředitelka školy Martina Mandáková.

„Máme lektora, který nám je nápomocen“

Dětem ve Čtyřlístku častěji dávají čerstvé suroviny, ovoce, zeleninu, zeleninové saláty, obilné kaše, luštěniny, ryby a mléčné výrobky. „Omezujeme sůl, nepoužíváme dochucovadla. Kvůli pitnému režimu nabízíme dětem vždy i vodu. Snažíme se, aby jídlo bylo chutné, zdravé a nutričně vyvážené, zařazujeme nové receptury. Naším cílem je seznamovat děti s novými potravinami, vést je a motivovat ke zdravým a pestrým stravovacím návykům. Spolupracujeme i s rodiči,“ chválí si ředitelka.

Do stejného projektu se zapojila i Mateřská škola v Trutnově. „Vylepšili jsme jídelníčky, abychom zajistili jejich pestrost a zároveň aby jídlo pro děti bylo zdravé. Držíme se zásady, že školní kuchyně vaří pro děti a ne pro dospělé, i když většina dospělých strávníků se se zdravou výživou ztotožňuje. Máme k dispozici odborného pracovníka – lektora, který nám je nápomocen. V říjnu budou proškoleny všechny kuchařky, aby i ony byly seznámeny z úst odborníka s programem kvalitního školního stravování,“ uvedla ředitelka školky Vladimíra Priputenová.

Hradecká učitelka a trenérka gymnastek Kateřina Francová, která má na starost i sportovní přípravu předškoláků a přípravu pro krasobruslení, také radí, co jíst.

„Na vícedenních závodech a na soustředěních plánuju i jídelníček. Necpu jim zbytečné odměny ve sladkostech, což někteří na kroužcích dělají. Velmi důležité je věnovat se děvčatům, když přicházejí do puberty. Dívkám se mění tělo a stává se, že si začnou myslet, že jsou tlusté. Někdy i s rodiči řeším, co by měly jejich děti jíst a jak k sobě přistupovat,“ líčí trenérka.