Změny s linkou číslo 9 vyvolaly v Hradci Králové nejvíce kritiky.

Změny s linkou číslo 9 vyvolaly v Hradci Králové nejvíce kritiky. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Na změny MHD si lidé v Hradci zvykli, teď je čeká poslední zdražení

  • 5
Za týden zdraží jízdenky v královéhradecké městské dopravě, avšak až do konce února si lze koupit zlevněnou městskou kartu. Prvního února vyjde nová knížka s platným jízdním řádem, se kterým jsou lidé po několika měsících celkem spokojeni.

Už za týden si cestující v Hradci Králové připlatí za dva typy nejběžnějších jízdenek v městské hromadné dopravě. Z 15 na 18 korun stoupne cena papírové jízdenky, z 18 na 20 lístek koupený u řidiče. Zvýšení ceny je na delší dobu zřejmě poslední výraznou novinkou.

Hradecký dopravní podnik

Má vlastní tržby téměř 200 milionů korun. Loni měl ztrátu jeden milion, předloni vykázal zisk 1,6 milionu korun. Firma má zhruba 400 zaměstnanců.

Logo hradeckého dopravního podniku.

S odstupem času je možno hodnotit, jak se Hradečtí vyrovnali se změnami jízdního řádu. Řád vstoupil v platnost loni v červenci a po velkých protestech ještě v pozměněné podobě na podzim (více čtěte zde).

S novým řádem, v němž město kvůli nutnosti šetřit počítalo se zkrácením tras linek 5, 8, 9, 11 a 17 a úplným zrušením linky číslo 28, se od července těžko vyrovnávala odlehlá městská část Svinary.

Protesty pomohly, změny linky 11 a 17, které sklidily největší kritiku, jezdí opět podle místních proti sobě, a tak jsou Svinarští spokojeni.

"Nakonec nám vyšli vstříc, dnes jedna linka jezdí dokonce po třídě Karla IV., jedna po Gočárově třídě a lidem to maximálně vyhovuje," shrnula předsedkyně komise místní samosprávy Svinary Alena Hamplová.

Velký boj s dobrým koncem

Podobně hodnotí dnešní podobu hradecké dopravy její kolega Richard Nádvorník z Malšovy Lhoty, další oblasti, která se k prvním změnám stavěla velmi odmítavě. Místní se obávali, že nový řád ztíží dostupnost polikliniky, zájmových kroužků pro děti a způsobí problémy při dojíždění do zaměstnání.

Nové ceny jízdenek

MHD v Hradci Králové
(současná cena / od 1. února 2014)

Papírová jízdenka
nepřestupní 15 Kč / 18 Kč

Jízdenka od řidiče přestupní 18 Kč / 20 Kč

Jízdenka SMS přestupní 18 Kč / 18 Kč

Základní jízdné - čipová karta 12 Kč / 12 Kč

Měsíční základní 420 Kč / 420 Kč

Čtvrtletní základní 1 120 Kč / 1 120 Kč

Pololetní základní 2 100 Kč / 2 100 Kč

Roční základní 3 460 Kč / 3 460 Kč

Školní - 10 měsíců 1 480 Kč / 1 480 Kč

Co se týče dalších cen, ty se od února nezmění. Jízda zaplacená čipovou městskou kartou bude dál stát 12 korun.

S cenami jízdného hýbal dopravní podnik naposledy v polovině loňského července, kdy lístek u řidiče podražil z 15 na 18 korun. Možnost placení papírovými jízdenkami podle dřívějších odhadů dopravního podniku využívá asi pětina cestujících.

"Prodloužením tratí naše problémy zmizely a vládne tu spokojenost. Nejdřív to byl velký boj, ale s dobrým koncem. Nakonec jsme na tom snad lépe než dříve. Do podzimních změn se nám totiž podařilo dostat i připomínky, které se nám léta nedařilo prosadit. Po letech marného snažení jsme například přivítali, že linky číslo 17 jezdí kolem Teska," uvedl Nádvorník. Podmínky by se už v nejbližší době měnit neměly, vždyť teprve od příští soboty bude v prodeji nový knižní jízdní řád.

Původní patnáctikorunové jízdenky, které mohou mít cestující ještě v zásobě, lze dále použít až do 31. března, ale pouze se třemi doplatkovými jízdenkami v hodnotě jedné koruny. Tyto jízdenky se prodávají v zákaznických centrech Dopravního podniku Hradec Králové.

Karta stojí do konce února polovinu

Co však dopravní podnik tíží stále, je marná snaha odnaučit pasažéry kupovat jízdenky u řidiče, což brzdí dopravu. Podniku se také nedaří přesvědčit Hradečáky, aby více používali modernější způsoby platby. I proto si mohou lidé od tohoto pondělí až do 28. února kupovat městskou kartu o polovinu levněji za akční cenu 50 korun.

"Naší snahou je přimět cestující, aby tuto kartu více využívali a naopak omezili kupování lístků ve voze. Tržby u řidiče totiž stále stoupají, což svědčí o určitém pohodlí cestujících. To bychom také potřebovali změnit, i proto lístky u řidiče zdražujeme," řekl ředitel hradeckého dopravního podniku Miloslav Kulich.

Na nové podmínky si lidé od podzimu podle ředitele zvykli celkem dobře právě proto, že jejich problémy řešil podnik s komisemi místních samospráv.

Na druhou stranu Kulich uznal, že je stále na čem pracovat. "Určitá nespokojenost zůstává v Malšovicích, tam to stále není ono," potvrdil.

Problémem je současná trať linky číslo 8. "Z ulice Čajkovského jezdil přímý spoj přes město, na což si někteří zvykli. Teď když jsme spoje zredukovali, musí jet oklikou přes sídliště a kolem nemocnice, tedy bývalou trasou devítky. Některým to chybí," přiznal Kulich.

K této i dalším případným připomínkám se budou dopraváci vracet znovu na jaře, zatím však jen diskusemi. "Musíme nejdřív zjistit, kde přesně problémy jsou, kolika lidí se to týká a jak by se to dalo řešit," vysvětlil.

Náhradní linky lidem vyhovují

Nejvíce emocí loni vyvolalo zrušení oblíbené linky číslo 28. Náhradní ale podle podniku lidem celkem vyhovují. "Myslím si, že už si to sedlo," podotkl šéf dopravního podniku.

Prozatím je vyřešena situace ve Slatině, kde dopravu komplikovaly opravy na frekventované Kladské ulici. Autobusy na lince číslo 5 proto jezdily až do podzimu vynucenou objížďkou přes Piletice a nárůst délky řešil dopravní podnik tím, že linka končila už na zastávce Slezské Předměstí-Cihelna.

Teď už jsou práce hotové a autobusy jezdí po klasické trase. Je však možné, že se v tomto místě bude na silnici v nejbližších letech znovu pracovat.

Zdražení od 1. února se výrazněji dotkne například dojíždějících studentů, kterým se městská karta z dlouhodobého pohledu nemusí vyplatit.

"Sice bych mohl jezdit levněji, ale za rok mohu jít studovat do Prahy, Pardubic nebo jinam, takže se mi lítačku kupovat nechce. Zda pojedu trolejbusem, se často rozhoduju až na poslední chvíli, a proto mi pak nezbývá, než si koupit lístek právě u řidiče," vysvětluje dvaadvacetiletý student Tomáš Janeček, který do Hradce dojíždí z Pardubic.