Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Železničářům z Chlumce nad Cidlinou jezdí vlaky i doma po zahradě

  15:15aktualizováno  15:15
Zatímco jiní mají na zahradách záhony nebo bazény, Špecingerovým z Chlumce nad Cidlinou protínají zahradu koleje, po nichž se prohánějí vlaky. Posekanou trávu vozí ve vagonech a v parní lokomotivě si dokonce udí klobásy.

Zahradní železnice v Chlumci nad Cidlinou | foto: Ondřej Littera, MAFRA

"Vláčky mě baví odmalička a protože jsem se na nich chtěl i vozit, tak mi táta na zahradě postavil koleje. Původně to bylo jen deset metrů, dnes máme přes 300 metrů kolejí o různých rozchodech," říká Miloš Špecinger, který pracuje jako vedoucí posunu u Českých drah.

Jeho otec Bohumil je strojvedoucí, a tak i on si stejně jako syn nosí práci domů: "První kolejničky jsem získal z bývalé výtopny v Chlumci. Byla to úzkorozchodná trať, kde jezdily malé vagónky s uhlím. Každý větší podnik dřív využíval jednoduchý a účinný systém železo na železo."

Špecinger mladší vysvětluje, že jejich koleje kdysi sloužily v dolech a lomech, železárnách, cihelnách nebo na pilách. On sám zkoumá historii řepařských drah a v depu mají i malé muzeum.

Zahradní železnice v Chlumci nad Cidlinou
Zahradní železnice v Chlumci nad Cidlinou
Zahradní železnice v Chlumci nad Cidlinou

Zahradní železnici založili v roce 1998 a každým rokem ji rozšiřují. Letos získali originální ruční závory na kliku, které donedávna sloužily na přejezdu v Novém Bydžově. Do jejich muzea přibylo i původní bydžovské návěstidlo.

Kdo se přijde svézt, dostane i historickou jízdenku

O víkendech po zahradě vozí děti i dospělé, každý si odnese i historickou lepenkovou jízdenku štípnutou originálními kleštěmi.

Malé lokomotivy si otec se synem vyrábějí sami: "Na jeden z výsypných vagónů, které jsou originální, jsme nasadili kapotu a motor z Jawy 250. Červená lokomotiva je zmenšeninou mašinek, které jezdily v průmyslu, teď jsem do ní zabudoval elektromotor z vrtačky. Je v měřítku jedna ku deseti," vysvětluje syn.

Atrakce na kolejích

Chlumecká zahradní železnice
- otevřeno o víkendech 2.-3., 16.-17., 23.-24. července, 6., 13.-14., 20.-21., 27.-28. srpna, 3., 10.-11., 17., 24.-25. září, 1.-2. října vždy 13-17 hodin
- vstupné 50 Kč, děti 25 Kč

Dětská železnice v Hradci Králové
- otevřeno květen, červen, září a říjen - pátek, sobota, neděle 10-17 hodin, ve středu na objednávku pro školky a školy, červenec a srpen denně 10-18 hodin
- jízdné 20 Kč

Železniční muzeum Výtopna Jaroměř 
- otevřeno květen, červen, září - víkendy a svátky 9-16 hodin, červenec a srpen - úterý až neděle 9-16 hodin
- vstupné 60 Kč, zvýhodněné vstupné 40 Kč, děti od 3 do 6 let 20 Kč, děti do 3 let zdarma

Černá lokomotiva je o něco větší, také jezdí na kolejích o větším rozchodu. "Je to maketa parní lokomotivy, která jezdila na lesní železnici v Čiernem Balogu. Pára ji sice nepohání, ale dá se v ní topit, takže kouří," líčí Špecinger mladší.

Jeho otec s úsměvem dodává, že v komíně lokomotivy někdy udí klobásy. Po trati u rodinného domu běžně vozí těžký materiál jako štěrk, ale i posekanou trávu.

Chloubou Špecingera staršího je model švýcarské dráhy, kterou už čtvrtým rokem buduje na svahu za domem. Po té se už návštěvníci svézt nemohou, pouze pozorují modely v měřítku 1:22, které jsou věrné švýcarským předlohám. Okolo jsou z kamenů vytvořené hory, miniaturní smrčky a keře tvoří lesy, mezi nimiž protéká řeka a lokomotiva dokonce houká.

"Jsou to modely skutečných stanic, mostů, řek a tunelů Rhétské dráhy, jejíž vrcholová stanice Preda je ještě výš než naše Sněžka. Dokonce i ta blonďatá figurka je podle skutečné výpravčí," říká modelář, který několikrát do roka jezdí předlohu ve švýcarských Alpách studovat.

V Hradci vozí děti, v Jaroměři mají muzeum

Miniželeznici mají i v Hradci Králové, na rozdíl od té chlumecké ale nikdy nesloužila v terénu. Je menší a vloni ji otevřeli nadšenci jako atrakci pro děti. Celé rodiny se mohou o víkendech vozit v parku na náměstí 5. května. Vloni je vozila motorová lokomotiva, k vidění tam bývají i stroje parní.

Milovníci historie a parních strojů zase míří do Jaroměře. Letos uplynulo 30 let od ukončení parního provozu v tamní více než sto let staré strojové stanici. Dnes je v bývalé výtopně parních lokomotiv muzeum a mezi exponáty je osm parních lokomotiv, přičemž nejstarší pochází dokonce z roku 1873. K vidění jsou i nákladní a osobní vozy.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Opravená chata Salomon v Peci pod Sněžkou, která slouží jako dětská ozdravovna.
Nejvýše položená ozdravovna v Česku prošla opravou, stojí u sjezdovky

Do nově opravené chaty Salomon nad Pecí pod Sněžkou se v listopadu nastěhují děti, které do Krkonoš jezdí na ozdravné pobyty. Původně hospodářské stavení s 54...  celý článek

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla v zámecké kapli Zjevení Páně...
Cenný Brandlův obraz z kaple patří Smiřicím, ne farnosti, rozhodl soud

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla, který byl v českých zemích jedním z hlavních představitelů vrcholného baroka, bude i nadále patřit městu...  celý článek

Jeden ze studentských návrhů dopravního terminálu ve Dvoře Králové nad Labem.
Dvůr Králové už má vize dopravního terminálu, navrhli je studenti

Dvorská radnice se pomalu blíží ke splnění ambiciózního cíle – stavbě nového terminálu pro vlakovou a autobusovou dopravu. Jak by mohl vypadat, navrhli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.