Zahradní železnice v Chlumci nad Cidlinou | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Železničářům z Chlumce nad Cidlinou jezdí vlaky i doma po zahradě

  • 3
Zatímco jiní mají na zahradách záhony nebo bazény, Špecingerovým z Chlumce nad Cidlinou protínají zahradu koleje, po nichž se prohánějí vlaky. Posekanou trávu vozí ve vagonech a v parní lokomotivě si dokonce udí klobásy.

"Vláčky mě baví odmalička a protože jsem se na nich chtěl i vozit, tak mi táta na zahradě postavil koleje. Původně to bylo jen deset metrů, dnes máme přes 300 metrů kolejí o různých rozchodech," říká Miloš Špecinger, který pracuje jako vedoucí posunu u Českých drah.

Jeho otec Bohumil je strojvedoucí, a tak i on si stejně jako syn nosí práci domů: "První kolejničky jsem získal z bývalé výtopny v Chlumci. Byla to úzkorozchodná trať, kde jezdily malé vagónky s uhlím. Každý větší podnik dřív využíval jednoduchý a účinný systém železo na železo."

Špecinger mladší vysvětluje, že jejich koleje kdysi sloužily v dolech a lomech, železárnách, cihelnách nebo na pilách. On sám zkoumá historii řepařských drah a v depu mají i malé muzeum.

Zahradní železnice v Chlumci nad Cidlinou
Zahradní železnice v Chlumci nad Cidlinou
Zahradní železnice v Chlumci nad Cidlinou

Zahradní železnici založili v roce 1998 a každým rokem ji rozšiřují. Letos získali originální ruční závory na kliku, které donedávna sloužily na přejezdu v Novém Bydžově. Do jejich muzea přibylo i původní bydžovské návěstidlo.

Kdo se přijde svézt, dostane i historickou jízdenku

O víkendech po zahradě vozí děti i dospělé, každý si odnese i historickou lepenkovou jízdenku štípnutou originálními kleštěmi.

Malé lokomotivy si otec se synem vyrábějí sami: "Na jeden z výsypných vagónů, které jsou originální, jsme nasadili kapotu a motor z Jawy 250. Červená lokomotiva je zmenšeninou mašinek, které jezdily v průmyslu, teď jsem do ní zabudoval elektromotor z vrtačky. Je v měřítku jedna ku deseti," vysvětluje syn.

Atrakce na kolejích

Chlumecká zahradní železnice
- otevřeno o víkendech 2.-3., 16.-17., 23.-24. července, 6., 13.-14., 20.-21., 27.-28. srpna, 3., 10.-11., 17., 24.-25. září, 1.-2. října vždy 13-17 hodin
- vstupné 50 Kč, děti 25 Kč

Dětská železnice v Hradci Králové
- otevřeno květen, červen, září a říjen - pátek, sobota, neděle 10-17 hodin, ve středu na objednávku pro školky a školy, červenec a srpen denně 10-18 hodin
- jízdné 20 Kč

Železniční muzeum Výtopna Jaroměř 
- otevřeno květen, červen, září - víkendy a svátky 9-16 hodin, červenec a srpen - úterý až neděle 9-16 hodin
- vstupné 60 Kč, zvýhodněné vstupné 40 Kč, děti od 3 do 6 let 20 Kč, děti do 3 let zdarma

Černá lokomotiva je o něco větší, také jezdí na kolejích o větším rozchodu. "Je to maketa parní lokomotivy, která jezdila na lesní železnici v Čiernem Balogu. Pára ji sice nepohání, ale dá se v ní topit, takže kouří," líčí Špecinger mladší.

Jeho otec s úsměvem dodává, že v komíně lokomotivy někdy udí klobásy. Po trati u rodinného domu běžně vozí těžký materiál jako štěrk, ale i posekanou trávu.

Chloubou Špecingera staršího je model švýcarské dráhy, kterou už čtvrtým rokem buduje na svahu za domem. Po té se už návštěvníci svézt nemohou, pouze pozorují modely v měřítku 1:22, které jsou věrné švýcarským předlohám. Okolo jsou z kamenů vytvořené hory, miniaturní smrčky a keře tvoří lesy, mezi nimiž protéká řeka a lokomotiva dokonce houká.

"Jsou to modely skutečných stanic, mostů, řek a tunelů Rhétské dráhy, jejíž vrcholová stanice Preda je ještě výš než naše Sněžka. Dokonce i ta blonďatá figurka je podle skutečné výpravčí," říká modelář, který několikrát do roka jezdí předlohu ve švýcarských Alpách studovat.

V Hradci vozí děti, v Jaroměři mají muzeum

Miniželeznici mají i v Hradci Králové, na rozdíl od té chlumecké ale nikdy nesloužila v terénu. Je menší a vloni ji otevřeli nadšenci jako atrakci pro děti. Celé rodiny se mohou o víkendech vozit v parku na náměstí 5. května. Vloni je vozila motorová lokomotiva, k vidění tam bývají i stroje parní.

Milovníci historie a parních strojů zase míří do Jaroměře. Letos uplynulo 30 let od ukončení parního provozu v tamní více než sto let staré strojové stanici. Dnes je v bývalé výtopně parních lokomotiv muzeum a mezi exponáty je osm parních lokomotiv, přičemž nejstarší pochází dokonce z roku 1873. K vidění jsou i nákladní a osobní vozy.