Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zloději ukradli z železničního muzea v Jaroměři součástky za milion

  15:45aktualizováno  15:45
Zřejmě ve výkupnách sběrných surovin skončilo až čtyři sta kilogramů součástek, které ukradli zloději v železničním muzeu v Jaroměři. Odcizením barevných kovů, mědi a bronzu vznikla muzeu škola za nejméně milion korun. Policie po pachatelích pátrá.

Součástky používali v jaroměřském železničním muzeu na opravy starých lokomotiv. Ilustrační snímek | foto: Pavel Bednář, MF DNES

Ukradené sice nebyly přímo exponáty muzea, spolek však používal nepotřebné součástky k výměně. "Poskytovali jsme od nás třeba některé díly na opravy velkých poválečných lokomotiv, které tu nemáme, a výměnou jsme zase dostali něco my. Ostatní věci už jsme uskladnili tak, aby se nic dalšího neztratilo," uvedl jednatel Společnosti železniční Výtopna Jaroměř Bohuslav Škoda.

Z areálu muzea na nádraží v Jaroměři zmizely v půlce ledna součástky na opravu parních lokomotiv, napáječe, pojišťovací ventily, různé kohouty, těsnící čočky a pás mosazného plechu. Na konci prosince tam zloději ukradli staré a nové měděné trubky.

Pokud zloději prodali kov do sběrny, mohli dostat možná padesát tisíc korun. Pro železniční nadšence mají však součástky mnohem vyšší cenu, protože nové výrobky se dají pořídit jen na zakázku. "Například napáječ se skládá ze čtyř částí, každá se musí namodelovat a jeden model přijde na dvě stě tisíc korun. K tomu se počítá i odlití a opracování," vysvětluje Škoda.

Vše, co jde zpeněžit, končí ve sběrnách

Krádeže barevných kovů se na Náchodsku opakují. Minulý týden zloději vybrali kovové zařízení za dvě stě tisíc korun v bývalé stáčírně minerálních vod v Náchodě Bělovsi. "Vše, co jde zpeněžit, končí ve sběrnách. Většinou to není dílem jednoho pachatele," řekla mluvčí náchodské policie Eva Prachařová.

Železniční muzeum s třiceti dobrovolníky se stará o osm parních lokomotiv, motorové lokomotivy, železniční nákladní i osobní vozy. Do příštího roku tu chtějí zprovoznit parní lokomotivu z roku 1873 Conrad Vorlauf, na její obnově už muzeum pracuje patnáct let. Nyní nechávají opravit kotel lokomotivy z roku 1908 u firmy v Kolíně.

Muzeum taky získalo parní stroj z původní čerpací stanice na vodu z roku 1900. Voda se přečerpávala ze soutoku Labe a Metuje až na jaroměřské nádraží, kde se plnila do nádrží lokomotiv.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Hlavatý, šéf textilky Juta, která byla loni jedniškou na trhu. Dosáhla...
Kroužky vynesly šéfa Juty Hlavatého do Sněmovny, mandát senátora tím končí

Senátor za ANO Jiří Hlavatý se díky preferenčním hlasům stane poslancem. Poskočil z nevolitelného místa kandidátky na druhé. Zvolením do Sněmovny mu končí...  celý článek

Jako první v Česku okusili lyžování v nové sezoně na Černé hoře v Krkonoších...
Skipasy na pokladnách v Krkonoších podraží, ušetříte přes internet

Lyžaři, kteří si v nadcházející zimní sezoně budou kupovat skipasy do Krkonoš přes internet, výrazně ušetří. Po Špindlerovu Mlýnu zavádí elektronické...  celý článek

Jeden ze studentských návrhů dopravního terminálu ve Dvoře Králové nad Labem.
Dvůr Králové už má vize dopravního terminálu, navrhli je studenti

Dvorská radnice se pomalu blíží ke splnění ambiciózního cíle – stavbě nového terminálu pro vlakovou a autobusovou dopravu. Jak by mohl vypadat, navrhli...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.