Podle primátora Zdeňka Finka bude "zkušební provoz" trvat do poloviny října. "Změny od 15. července budou na zkušební dobu tří měsíců, poté je vyhodnotíme," zní teď z radnice i městské společnosti.
"Poté se k tomu vrátíme a od prosince či ledna, podle toho, jak to stihneme, bychom chtěli nastavit režim, který už bude trvalý," říká Fink. Rada města prý opatření navržené dopravním podnikem schválila až po debatě trvající půl druhé hodiny.
Co se také změní v jízdním řádu
Kompletní přehled změn najdete na www.dpmhk.cz |
Poté, co Dopravní podnik postavil hradeckou veřejnost koncem června před hotovou věc a pomocí médií a letáků ve schránkách oznámil zrušení jedné linky a velké úpravy tras dalších čtyř, se začali ohrazovat zejména lidé žijící v okrajových částech Hradce, jež by měly změny v dopravě zasáhnout nejcitelněji.
Mimořádné schůze a stížnosti
Ozvaly se i komise místní samosprávy, které si stěžovaly, že s nimi nikdo žádné změny neprojednával.
Komise v místních částech Svinary a Malšova Lhota, které postihnou velké změny v obslužnosti linkami 11 a 17, se začátkem července sešly na mimořádných schůzích, kde řešily další postup.
"Zaznamenali jsme velký nesouhlas obyvatel naší městské části s novým trasováním a jízdním řádem. Nový návrh ztíží dostupnost polikliniky, způsobí problémy v dojíždění do zaměstnání v některých městských částech, ale třeba i dostupnost zájmových kroužků na základních uměleckých školách Habrmanova a Střezina," vyjmenovává možné následky předseda komise místní samosprávy v Malšově Lhotě Richard Nádvorník.
Čtenáři, kteří MF DNES napsali své názory na změny, argumentují tím, že části města, které úpravy postihnou, budou spíš čtvrtěmi druhé kategorie.
"Jsou Svinary a Slatina součástí Hradce, nebo jen kolonka s počtem obyvatel?" ptá se Romana Nohejlová.
Ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich připouští, že prostor pro přehodnocení změn bude: "Zatím shromažďujeme všechny poznatky, jednáme s komisemi a racionální dopady na dopravu budeme dále posuzovat a reagovat na ně. Negativní dopady se pak pokusíme odstranit," říká Kulich.
"Neprojednali to s námi předem"
Zástupci komisí, ale i někteří městští zastupitelé nebo řadoví občané kritizují, že dopravní podnik s nimi změny neprojednal dopředu, ale začal s tím až poté, co plánované úpravy zveřejnil.
"S našimi zastupiteli je nikdo neprojednával, dozvěděli jsme se o nich až ze sdělovacích prostředků stejně jako ostatní občané," říká zastupitel za Změnu pro Hradec Adam Záruba, který navrhuje, že správnou cestou by mohlo být využívání autobusů na stlačený zemní plyn (CNG).
"U takových autobusů se uvádí o 30 procent nižší provozní náklady oproti běžným vozům s dieselovými motory. Argumentem, proč to není možné zavést, byly vysoké pořizovací náklady, zejména na stavbu plnicí stanice," říká Záruba.
Dodal, že pořízení stanice podle odhadů stojí 20 milionů korun. "Jen každoroční výdaje na hokej jsou ve městě 19 milionů," uvádí srovnání.
Primátor Fink připouští, že by po vyhodnocení zkušebního provozu mohla nastat i situace, kdy by zastupitelé museli odsouhlasit navýšení příspěvku dopravnímu podniku.
"Představenstvo i město k tomu musí přistupovat jako zodpovědný hospodář. Devět milionů, které podniku chybí, bychom pak museli ušetřit někde jinde," upozorňuje primátor a dodává, že úbytek tří milionů cestujících by se mohl promítnout i do možného zdražení jízdného.
"Samozřejmě je i možné, že se jízdenky zdraží o dvě koruny, což zas není taková tragédie," tvrdí Fink a s nadsázkou říká, že hradecký dopravní podnik trpí tím, že je luxusní: "Za velmi slušný peníz obstarává obrovskou část města, což v mnoha podobně velkých městech není."