Úpravy za stamiliony měly zkrátit cestu o půl hodiny, vlak ale nezrychlil

  13:03
Navzdory modernizaci za stovky milionů a všem slibům zatím železniční doprava mezi Hradcem Králové a Trutnovem nezrychlí. Soupravy mohou nabrat až 120kilometrovou rychlost, avšak návrh jízdního řádu s úsporou času nepočítá.
Výluka mezi Hradcem Králové a Jaroměří začala v dubnu, sešla se s opravami na silnici.

Výluka mezi Hradcem Králové a Jaroměří začala v dubnu, sešla se s opravami na silnici. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Když v březnu začínala druhá etapa zásadní modernizace železniční trati z Hradce Králové do Trutnova a rekordně dlouhá výluka, cestujícím se dostalo uklidňující vysvětlení, že vlakové spoje po rekonstrukci zrychlí.

„Hlavní účel stavby je zkrácení jízdních dob. Požadavkem objednatele regionální dopravy je zkrácení cestovní doby z Hradce Králové do Svobody nad Úpou z dnešních 120 na 90 minut,“ uvedl před stavební akcí mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský (o optimistické variantě jsme psali zde).

Jenže návrh jízdního řádu, který by měl platit od 11. prosince, s vyšší rychlostí nepočítá. Pro příští rok přináší pouze nepatrné změny. Modernizace za více než 850 milionů korun totiž sice nově umožní soupravám nabrat až 120kilometrovou rychlost, ale jen teoreticky.

„Zvýšení rychlosti může zkrátit jízdní dobu v závislosti na konstrukci grafikonu vlakové dopravy. Skutečné zrychlení cestovní doby je závislé na soupravách, které dopravce na trať nasadí,“ říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Před jednou z největších výluk za posledních 20 let (o problémech cestujících jsme psali zde) se na trať uvažovalo o nasazení komfortnějších souprav RegioShark. Dnes to už ale nikdo nezmiňuje.

„Má takto drahá a neefektivní revitalizace nějaký smysl? Nebyla by lepší třeba rekonstrukce některých staničních zhlaví, například v Jaroměři, kde vlaky od Trutnova musí jet již stovky metrů jen 40kilometrovou rychlostí? Výměnou výhybek a zvýšením rychlosti na dvojnásobek by byl časový efekt větší. Bylo by to i levnější než draze na sedmikilometrovém úseku zvyšovat rychlost ze 100 na 120 kilometrů v hodině,“ napsal MF DNES čtenář, který se představil jako Hájek.

Předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík modernizaci trati z Hradce Králové do Trutnova obhajuje. Dodává však, že nelze očekávat nemožné.

„Zrychlení vlaků je líbivá návnada pro cestující, ale ta trať by se musela překopat zcela zgruntu, aby to mělo smysl. Je stavěná v předminulém století, oblouky a směrové poměry se dají trochu napravit, ale rychlodráhu z toho opravdu neuděláme. Zvýší se spíš plynulost a komfort dopravy. Rekonstrukce je velmi významným počinem, ale zrychlení spíš jen sekundárním prvkem,“ zdůraznil Mužík.

Kraje se těžko shodnou na jízdních řádech

Na vině toho, že se doba cestování nezkracuje, je nejspíš i mezikrajský chaos při sestavování jízdních řádů a leckdy marné pokusy o návaznost na další směry.

„Zatímco rychlíky si poměrně vyhovujícím způsobem řídí ministerstvo, u regionálních spojů spolupráce mezi kraji za moc nestojí. Prosazujeme, aby to dělalo jedno centrum, ale nejsme vyslyšeni,“ poznamenal Mužík.

Domnívá se, že se zatím nedají přesně určit parametry modernizované tratě a slibované zrychlení může přijít později.

Revitalizace bezmála 64kilometrové tratě už má za sebou první etapu mezi Jaroměří a Trutnovem, nyní se pracuje na úseku Předměřice–Smiřice, nepřetržitá výluka má trvat až do 8. srpna.

„V tomto úseku dojde ke komplexní rekonstrukci železničního svršku a spodku v délce asi 5,3 kilometru, k rekonstrukci tří železničních mostů, šesti železničních přejezdů nebo k rekonstrukci nástupiště na zastávce Lochenice, kde bude instalováno nové traťové zabezpečovací zařízení,“ popsal mluvčí SŽDC Illiaš a dodal, že se sice daří plnit harmonogram, ale dokončení řady drobnějších prací potrvá ještě několik měsíců.

Pozoruhodné je, že ke zpomalení namísto slibovaného zrychlení došlo rovněž v případě dokončené úvodní etapy stavby druhé koleje mezi Hradcem Králové a Pardubicemi (čtěte zde). Zavinila to obnova stanice Opatovice-Pohřebačka, která je jen několik stovek metrů od úplně nové opatovické zastávky.

Cestující se s popojížděním vlaků musí smířit až do roku 2020, kdy by měla být hotová i druhá kolej z Opatovic do Hradce a své vlastní zastávky se konečně dočkají i v Březhradě.

Ke skutečnému zrychlení - a to mezi Prahou a Hradcem Králové - by však mělo dojít po dobudování dvoukolejky z Velkého Oseka.

  • Nejčtenější

Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům

19. dubna 2024  10:47

Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič na stavbě vypil lahev vodky a převrátil tatru, nadýchal tři promile

19. dubna 2024  12:55

Během pracovní doby popíjel na stavbě dálnice nedaleko Hradce Králové sedmačtyřicetiletý řidič...

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ze země vykoukl kel. Mamut z Hradce je jako první důkaz lovců dodnes unikátem

21. dubna 2024

Premium Přesně před 125 lety našli dělníci ve Svobodných Dvorech u Hradce Králové kostru mamuta. Dodnes jde...

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

Vzácná mláďata hyenky hřivnaté se mají čile k světu, kontrolu nesla nelibě

26. dubna 2024  15:13

Hyenka hřivnatá pustila po měsíci ke svým třem mláďatům chovatele Safari parku ve Dvoře Králové....

Sagan je jen jeden. Slovenská jednička nevidí přirovnání k legendě ráda

26. dubna 2024  12:35

Už jen pár desítek metrů před cílovou páskou se snažil prosmýknout kolem o kousek před ním...

Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy

26. dubna 2024  10:05

Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...