Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavba dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře by mohla začít v září

  10:44aktualizováno  10:44
Úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří by se mohl začít stavět od září. Podle ministra dopravy Dana Ťoka už na jaře na trase začne archeologický průzkum. Mírnil však svůj dřívější optimismus ohledně termínu stavby silnice dál do Trutnova a na polskou hranici.

Rozestavěná dálnice D11 z u Hradce Králové z letadla (19.5.2016). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Ministr se vypořádal i s matematickou nesrovnalostí. Archeologické průzkumy mezi Hradcem a Jaroměří začnou až letos na jaře, budou trvat kolem 15 měsíců, avšak ministr věří v jejich zrychlení.

„Výzkum bude trvat tak dlouho, jak dlouho budou archeologové potřebovat, já ale věřím, že na mnoha místech bude ukončen už do podzimu. Znamená to tedy, že někdy v září bychom mohli dělat stavební objekty jako jsou křižovatky a mosty. Právě soutěžíme zhotovitele, zemní práce pro průzkum už jsou vysoutěžené, takže jsme přesvědčení, že se nám to povede,“ upozorňuje Ťok (ANO), který jednal v pátek o stavbě v Jaroměři.

Práce na 22 kilometrech trasy v úsecích Hradec Králové - Smiřice a Smiřice - Jaroměř by měly trvat zhruba 2,5 roku.

Stavba dálnice D11 od Prahy skončila v roce 2006 těsně před Hradcem Králové. V roce 2014 stavbaři začali budovat zatím poslední tříkilometrový úsek z Osiček do Hradce, který má být dokončen letos v létě. Ťok v pátek řekl, že by mohl být zprovozněn v srpnu.

V trase se mohou najít památky na stěhování národů

Kdyby tedy vše šlapalo podle ministrova scénáře, dálnice z Prahy až do Jaroměře by byla hotová na jaře roku 2020. Nic by na tom neměl změnit ani fakt, že se dosud nepodařilo vykoupit poslední dva pozemky. Vše údajně směřuje k vyvlastnění.

Termín dokončení však má háček - archeology a jejich rychlost. „Průzkumy skutečně mohou trvat déle než všichni předpokládáme. Území kolem Smiřic je místem s památkami na stěhování národů ve čtvrtém až sedmém století. Protože o tomto období neexistují žádné písemné zmínky, pro archeology je mimořádně zajímavé, zkrátka zlatý důl,“ říká poslanec a starosta Trutnova Ivan Adamec (ODS).

Tlak na zrychlení pro archeology znamená komplikace, ostatně i roční termín pokládali za hraniční. „Je to hodně šibeniční a bohužel se to může promítnout i do kvality,“ domnívá se Miroslav Novák z Muzea východních Čech, jenž nedávno vedl rozsáhlý průzkum v Kuklenách, na místě sjezdu D11. Právě tady by koncem srpna měl být otevřený dálniční sjezd.

Rok 2025 je kvůli nejasným termínům zřejmě nereálný

Již v lednu ministr Ťok v Dobrušce po setkání s polským ministrem infrastruktury a stavebnictví Andrzejem Adamczykem uvedl, že celá dálnice z Hradce Králové by v ideálním případě mohla být až na polské hranice dokončena v roce 2025 (psali jsme zde). V pátek však ministr harmonogram upravil a řekl, že se upíná spíš k letopočtu 2030 coby závazku u Evropské komise.

Rok 2025, o kterém Ťok před třemi týdny mluvil jako o velkém finále, se jeví nereálně. „Jsme teprve na začátku. Děláme územní rozhodnutí a až poté můžeme začít s výkupy pozemků. Nedostali jsme se dost daleko,“ přiznává ministr o úseku Jaroměř - Trutnov.

„Rok dokončení 2025 je možný. Ale jen pokud vše půjde ideálně, nikdo se neodvolá a nebudou ani jiné problémy. Nicméně náš závazek se zprovozněním všech úseků k Evropské komisi je rok 2030. Opravdu budeme chtít udělat velké zjednodušení stavebního řízení, což by do budoucna mohlo pomoct, abychom stavěli rychleji. Dálnice jsou ve veřejném zájmu a neměl by to být sport a soutěžení, kdo a na jak dlouhý čas ji zbrzdí,“ uvádí Ťok.

„I termín 2030 mi připadá jako blýskání na lepší časy. Rok zprovoznění 2025 sice vypadá velmi nadějně, ale musíme si uvědomit, že máme mezi sebou i odpůrce dálnic z ideologických i majetkových důvodů. Buďme pragmatičtí: je lepší mluvit spíš o roce 2030,“ doplňuje jej Adamec.

Proti stavbě se ozývá obec Kocbeře

Jako ojedinělý symbol vzdoru proti trase dálnice se u Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zapsala obec Kocbeře. Starostka Eva Rezková se v pátek svízelnou situaci pokusila vysvětlit Ťokovi.

„Konečně jsme dostali prostor. Dosud jsme na tak důležitém jednání nebyli. Škoda jen, že zatím nás berou jako ty, kteří chtějí dálnici bránit. To přitom není pravda,“ brání se starostka.

„Byla to bouřlivá debata. Mám pocit, že je to nekonečné. Oni říkají, že my se s nimi nebavíme, což v překladu znamená, že jsme jim nevyhověli. My zase říkáme, že se s nimi bavíme a budeme se chtít bavit o nějakých kompenzačních opatřeních. Měli bychom to brát pragmaticky, a ne emotivně,“ konstatuje Ťok.

Hejtman chce kontrolní dny, ministr nechce zatěžovat ŘSD

Ministr dopravy v pátek zklamal hejtmana Jiřího Štěpána (ČSSD). Ten totiž přesně před týdnem Ťoka písemně vyzval k obnovení kontrolních dnů výstavby D11.

„Podle mého názoru zde schází pravidelná komunikace mezi státem, jako investorem stavby a mezi samosprávami, ať už krajskou nebo místními, kterých se stavba dálnice nesmírně dotýká. Poslední společná jednání, kde by se sešli všichni zástupci dotčených subjektů u jednoho stolu, se konala několik let dozadu. Obcím i kraji chybí potřebné informace,“ apeluje hejtman.

„Myslím, že dálnice se postaví tím, že ji budeme stavět, a nikoli tím, že o ní budeme vyvolávat jednání. Požadavků na kontrolní dny je spousta, já rád pozvu kohokoli, koho zajímá postup prací. Neměli bychom ŘSD zatěžovat tím, že budeme dělat kontrolní dny s každým, kdo si o to řekne. Ale není to výraz znevažování hejtmanství,“ dodává Ťok.

S jeho odpovědí byl však spokojený náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček. „Máme domluvenou schůzku a všichni vnímáme, že se nyní musíme setkávat pravidelně. Jen tomu už neříkejme kontrolní dny. Ostatně i páteční setkání přispělo k tomu, že jsme si vyříkali problémy, hlavně ty na úseku Jaroměř - Trutnov,“ říká Červíček (ODS).

Autoři: ,




Hlavní zprávy

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Přípravář výroby / produkční - Praha, 35-40 000 Kč

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 35 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.