Reklama

Oprava trati do Trutnova stála 850 milionů, vlaky tam ale nezrychlily

Ani půl roku po dokončení zásadní modernizace železniční trati z Hradce Králové do Trutnova se nenaplnily sliby o vyšší rychlosti, komfortu a nových soupravách. „Žraloka“ na kolejích tu nikdo neviděl a vlaky mohou zrychlit jen na mizivých pěti kilometrech z více než šedesáti.
Jednotka RegioShark zatím na trať do Trutnova nevyjede.

Jednotka RegioShark zatím na trať do Trutnova nevyjede. | foto: Korid KL

Přestože rekordně dlouhá loňská výluka a hlavně revitalizace za stovky milionů korun měla přinést rychlost, pohodlí i soupravy RegioShark, nestalo se nic. Tedy kromě zvláštního protimluvu dvou hlavních účastníků - Českých drah (ČD) a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Skutečné zrychlení cestovní doby je závislé na soupravách, které dopravce na trať nasadí. Tuto skutečnost SŽDC neovlivní. Trať bude umožňovat jízdu až 120 kilometrů za hodinu,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Dopravce však ústy mluvčí ČD Moniky Bezuchové nesouhlasí a jeho vyjádření dokonce vzbuzuje dojem, že se revitalizace nepodařila, když zde zrychlit nemohou ani letité stroje: „V otázce využití technických rychlostí železničních vozidel na lince Hradec Králové - Trutnov je nutno z pohledu dopravce konstatovat, že ani stav po revitalizaci neumožnil podstatnější zvýšení traťových rychlostí, které by mohla využít i většina zde v současnosti provozovaných vozidel.“

Reklama

SŽDC se hájí, že trať opravdu umožňuje rychlost až 120 kilometrů v hodině, i když jen v úseku Předměřice - Smiřice, tedy na délce 5,3 kilometru. Celá trať do Trutnova má přitom přes 60 kilometrů a správa železnic předpokládala, že klíčem ke zrychlení bude nasazení moderních souprav, byť o tom uvažovala již před rokem a půl (psali jsme zde).

„Zkrácení bude možné po výhledovém nasazení nových vozidel umožňující využití rychlostního profilu typu PESA nebo Desiro,“ upřesnil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Rychlost brzdí staré soupravy

Zklamání z výsledku revitalizace netají třeba starosta Trutnova a poslanec Ivan Adamec (ODS): „Něco nám naslibovali, ukázali krásné obrázky, ale skutek utek. Výsledek lepší není, protože avizované zrychlení se nekoná. Součástí modernizace měly být jiné vlaky, protože s těmi starými rychleji nepojedete. Ukázalo se, že pouhá automatizace nestačí, protože nevyhovují technické parametry tratě.“

S tímto výkladem souhlasí Jiří Mužík, předseda představenstva Sdružení železničních společností. Rovněž podle tohoto železničního experta by nasazení lehčích souprav velmi výrazně prospělo.

„Lehčí, rovná se daleko rychlejší a ani by to nemusely být přímo RegioSharky, ale jen něco, co je o generaci dál než dnešní modernizované vozy, které jsou staré 40 let,“ nabídl recept Mužík.

Podle něj by ke skutečně znatelnému zrychlení pomohla jen několikanásobně vyšší investice než 850 milionů za současnou modernizaci: „Rekonstrukce je velmi významným počinem, ale zrychlení spíš jen sekundárním prvkem. Chtělo by to odstranit slabá místa, tedy velké zásahy do směrování tratě.“

I když z vyjádření Českých drah plyne, že zrychlení není možné, nové soupravy na trať možná přece jen vyjedou. „Už v roce 2016 jsme na trať mezi Prahou a Trutnovem u spojů dálkové dopravy nasadili 40 modernizovaných osobních vozů. S Královéhradeckým krajem, jako objednatelem regionální dopravy, jednáme o zajišťování rozsahu dopravy pro další období včetně možností další modernizace vozového parku. Jaké jednotky by to mohly být, je zatím také v jednání,“ uvedla Bezuchová.

Z dřívějších vyjádření je však zřejmé, že zrychlení již bylo naplánované. „Hlavní účel stavby je zkrácení jízdních dob. Požadavkem objednatele regionální dopravy je zkrácení cestovní doby z Hradce Králové do Svobody nad Úpou z dnešních 120 na 90 minut,“ připomněl Ptačinský. Cesta z Hradce do Trutnova měla být kratší o 11 minut, do Svobody nad Úpou dokonce o 28 minut.

Elektrifikace trati se nevyplatí

Receptem na zrychlení však prý není elektrifikace trati z Jaroměře, již navrhují někteří lidé v internetových diskusních fórech.

„To je příklad zcela zbytečné investice. Dříve se o tom uvažovalo, ale tehdy ještě nákladní doprava vozila do elektrárny Poříčí kvanta uhlí. Nyní již objemy uhlí nejsou tak velké a osobní doprava by elektrifikaci nikdy nezaplatila,“ míní Mužík.

Jedny z nejmodernějších souprav v regionální dopravě jezdí na železniční trati Jaroměř - Hradec Králové - Pardubice. V provozu tu je pět nízkopodlažních Regiopanterů, které jsou bezbariérové, mají Wi-Fi síť, klimatizaci, informační LCD monitory a první třída má i polohovatelné sedačky či elektrické zásuvky.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

24 příspěvků v diskusi

Reklama