Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Úpravy za stamiliony měly zkrátit cestu o půl hodiny, vlak ale nezrychlil

  13:03
Navzdory modernizaci za stovky milionů a všem slibům zatím železniční doprava mezi Hradcem Králové a Trutnovem nezrychlí. Soupravy mohou nabrat až 120kilometrovou rychlost, avšak návrh jízdního řádu s úsporou času nepočítá.
Výluka mezi Hradcem Králové a Jaroměří začala v dubnu, sešla se s opravami na silnici.

Výluka mezi Hradcem Králové a Jaroměří začala v dubnu, sešla se s opravami na silnici. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Když v březnu začínala druhá etapa zásadní modernizace železniční trati z Hradce Králové do Trutnova a rekordně dlouhá výluka, cestujícím se dostalo uklidňující vysvětlení, že vlakové spoje po rekonstrukci zrychlí.

„Hlavní účel stavby je zkrácení jízdních dob. Požadavkem objednatele regionální dopravy je zkrácení cestovní doby z Hradce Králové do Svobody nad Úpou z dnešních 120 na 90 minut,“ uvedl před stavební akcí mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský (o optimistické variantě jsme psali zde).

Jenže návrh jízdního řádu, který by měl platit od 11. prosince, s vyšší rychlostí nepočítá. Pro příští rok přináší pouze nepatrné změny. Modernizace za více než 850 milionů korun totiž sice nově umožní soupravám nabrat až 120kilometrovou rychlost, ale jen teoreticky.

„Zvýšení rychlosti může zkrátit jízdní dobu v závislosti na konstrukci grafikonu vlakové dopravy. Skutečné zrychlení cestovní doby je závislé na soupravách, které dopravce na trať nasadí,“ říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Před jednou z největších výluk za posledních 20 let (o problémech cestujících jsme psali zde) se na trať uvažovalo o nasazení komfortnějších souprav RegioShark. Dnes to už ale nikdo nezmiňuje.

„Má takto drahá a neefektivní revitalizace nějaký smysl? Nebyla by lepší třeba rekonstrukce některých staničních zhlaví, například v Jaroměři, kde vlaky od Trutnova musí jet již stovky metrů jen 40kilometrovou rychlostí? Výměnou výhybek a zvýšením rychlosti na dvojnásobek by byl časový efekt větší. Bylo by to i levnější než draze na sedmikilometrovém úseku zvyšovat rychlost ze 100 na 120 kilometrů v hodině,“ napsal MF DNES čtenář, který se představil jako Hájek.

Předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík modernizaci trati z Hradce Králové do Trutnova obhajuje. Dodává však, že nelze očekávat nemožné.

„Zrychlení vlaků je líbivá návnada pro cestující, ale ta trať by se musela překopat zcela zgruntu, aby to mělo smysl. Je stavěná v předminulém století, oblouky a směrové poměry se dají trochu napravit, ale rychlodráhu z toho opravdu neuděláme. Zvýší se spíš plynulost a komfort dopravy. Rekonstrukce je velmi významným počinem, ale zrychlení spíš jen sekundárním prvkem,“ zdůraznil Mužík.

Kraje se těžko shodnou na jízdních řádech

Na vině toho, že se doba cestování nezkracuje, je nejspíš i mezikrajský chaos při sestavování jízdních řádů a leckdy marné pokusy o návaznost na další směry.

„Zatímco rychlíky si poměrně vyhovujícím způsobem řídí ministerstvo, u regionálních spojů spolupráce mezi kraji za moc nestojí. Prosazujeme, aby to dělalo jedno centrum, ale nejsme vyslyšeni,“ poznamenal Mužík.

Domnívá se, že se zatím nedají přesně určit parametry modernizované tratě a slibované zrychlení může přijít později.

Revitalizace bezmála 64kilometrové tratě už má za sebou první etapu mezi Jaroměří a Trutnovem, nyní se pracuje na úseku Předměřice–Smiřice, nepřetržitá výluka má trvat až do 8. srpna.

„V tomto úseku dojde ke komplexní rekonstrukci železničního svršku a spodku v délce asi 5,3 kilometru, k rekonstrukci tří železničních mostů, šesti železničních přejezdů nebo k rekonstrukci nástupiště na zastávce Lochenice, kde bude instalováno nové traťové zabezpečovací zařízení,“ popsal mluvčí SŽDC Illiaš a dodal, že se sice daří plnit harmonogram, ale dokončení řady drobnějších prací potrvá ještě několik měsíců.

Pozoruhodné je, že ke zpomalení namísto slibovaného zrychlení došlo rovněž v případě dokončené úvodní etapy stavby druhé koleje mezi Hradcem Králové a Pardubicemi (čtěte zde). Zavinila to obnova stanice Opatovice-Pohřebačka, která je jen několik stovek metrů od úplně nové opatovické zastávky.

Cestující se s popojížděním vlaků musí smířit až do roku 2020, kdy by měla být hotová i druhá kolej z Opatovic do Hradce a své vlastní zastávky se konečně dočkají i v Březhradě.

Ke skutečnému zrychlení - a to mezi Prahou a Hradcem Králové - by však mělo dojít po dobudování dvoukolejky z Velkého Oseka.

  • Nejčtenější

Přemalovaná dívčí prsa probudila Hradec. Vzniká streetartový festival

28. dubna 2024  8:26

Před rokem v dubnu si desítky Hradečanů na mostě u soutoku Labe s Orlicí fotografovaly malbu dívky...

U Pardubic usmrtil vlak člověka, provoz na hlavní trati byl ráno přerušen

3. května 2024  6:30,  aktualizováno  9:44

Na hlavní koridorové trati u Pardubic brzy ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Nehoda omezila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzácná mláďata hyenky hřivnaté se mají čile k světu, kontrolu nesla nelibě

26. dubna 2024  15:13

Hyenka hřivnatá pustila po měsíci ke svým třem mláďatům chovatele Safari parku ve Dvoře Králové....

Stát nalije miliardy do kolejí k automobilce v Kvasinách, práce začnou letos

30. dubna 2024  7:05

Rozdělené město, kde řidiči mnohdy stojí desítky minut před železničními závorami, se možná už...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy

26. dubna 2024  10:05

Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....

Garáž vedle už hořela, nemocného penzistu s kyslíkem zachránili policisté

3. května 2024  13:39

Špatně pohyblivého sedmdesátníka zachránila v úterý během dvou minut z hořícího domu na...

Alej Kaštanku by vedle navržené dvoukolejky mohl zachránit ochranný rám

3. května 2024  10:22

Osm let převažoval názor, že kvůli stavbě železniční dvoukolejky bude na předměstí Hradce Králové...

U Pardubic usmrtil vlak člověka, provoz na hlavní trati byl ráno přerušen

3. května 2024  6:30,  aktualizováno  9:44

Na hlavní koridorové trati u Pardubic brzy ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Nehoda omezila...

První jaro v nové aréně. Nejistotu odvál dobrý finiš, Hradec kouká po Evropě

3. května 2024  9:43

Ještě první letošní výsledky vzbuzovaly mírnou nejistotu. Ta byla způsobena obavami: Co kdyby v...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...