Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podchody pod tratí a alej za alej. Hradec dá na dvojkolejku 50 milionů

  19:30aktualizováno  19:30
Podle přepracované dokumentace budou pod dvoukolejkou z Hradce Králové do Pardubic tři podchody. Hradec musí na výstavbu a rekonstrukci přispět 50 miliony. Lidem, kteří bojují za kaštanovou alej, nabídl novou výsadbu i alej o něco dál, pozemky jsou však špatně dostupné.

Správa železniční dopravní cesty chce nechat vykácet vzrostlé kaštany v hradecké Opatovické ulici kvůli stavbě druhé koleje do Pardubic. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Už císař František Josef I. naznačil ve své vyhlášce z července 1856, kterou dohledal hradecký odbor památkové péče, že do budoucna počítá s „kladením druhých kolejů“ na trati mezi Libercem a Pardubicemi.

Podle náměstka hradeckého primátora Jindřicha Vedlicha (TOP 09) je to další argument na podporu zdvoukolejnění trati z Hradce Králové do Pardubic. Tento měsíc už by měla být k dispozici upravená projektová dokumentace k pokračování. Město už vyčíslilo vlastní náklady.

Fotogalerie

V projektu došlo k několika úpravám. Projektant po dohodě s radnicí odstranil plánovaný podjezd pod tratí mezi Kuklenskou ulicí a Poděbradovou. Proti němu protestovali lidé žijící v okolí, neboť se obávali, že hloubení podjezdu pro automobily naruší hladinu podzemních vod, čímž by mohly vyschnout studny.

„Lidé v této oblasti přišli o vodu už jednou, a to před 30 lety, kdy se budovala kanalizace v Kuklenské ulici. Nyní máme obavy, že by mohlo dojít ke znehodnocení studní s pitnou vodou v okruhu 350 až 500 metrů od podjezdu,“ uvedl tehdy projektant Jaromír Doležal, který v hradeckém Farářství bydlí.

Radnice se nakonec s projekční firmou SUDOP, která dvoukolejku tvoří, dohodla na vypuštění podjezdu, na rozšíření dalšího a také na vytvoření tří podchodů pro chodce a cyklisty, které nevyžadují takové zahloubení jako křížení pro automobily.

Podjezdy v Honkově a Kuklenské budou každý za 40 milionů

„Součástí projektu tak bude rekonstrukce podjezdu v Pražské ulici, takzvané Myší díry, a výstavba podchodů v Honkově, Kuklenské a Bezručově ulici,“ řekl Vedlich.

Dvojkolejka

  • Se zdvoukolejňováním trati mezi oběma krajskými městy začala SŽDC před třemi lety na úseku Stéblová - Opatovice nad Labem. Úsek stál 770 milionů korun.
  • Etapa mezi Hradcem Králové a Opatovicemi by měla začít za rok a stát 3,8 miliardy korun. Jejich součástí bude například i rekonstrukce hradeckého hlavního nádraží či vybudování nové zastávky v Březhradě.
  • Podle náměstka primátora Jindřicha Vedlicha by tato etapa měla být hotová v roce 2021.
  • Následovat bude třetí etapa rekonstrukce trati mezi Stéblovou a Pardubicemi za 1,6 miliardy korun.
  • SŽDC plánuje ještě vybudování takzvané Ostřešanské spojky, která zjednoduší cestování vlakem do Chrudimi. Její stavba má vyjít na 2,5 miliardy.

Město má už vyčíslené i náklady, o které se bude dělit se státem.

„Podmínkou je, že za rozšíření podjezdu město uhradí maximálně 40 milionů korun. Podjezd v Bezručově ulici bude plně v režii Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a další dvě mimoúrovňová křížení budou placena 90 procenty ze Státního fondu dopravní infrastruktury a deseti procenty se bude podílet město,“ vypočítal náměstek.

Podle odhadů by podjezdy v Honkově a Kuklenské ulici měly stát každý 40 milionů korun, město by tedy mělo přispět dohromady osmi miliony.

Další mimoúrovňová křížení pod dvoukolejnou tratí podle Vedlicha nebylo možné zajistit. „K zakládání nových křížení je těžké SŽDC donutit,“ přiznal náměstek.

O nějakou formu křížení s tratí usilovali třeba lidé z Družstevní ulice, kde je v současnosti jen vyšlapaná cestička, přes níž se dostávají na druhou stranu kolejí. S tímto nápadem však neuspěli právě proto, že současný přechod sice už dlouhé roky existuje, ale není oficiální.

Co za alej? Město nám nemá co nabídnout

Radnice se snažila najít řešení i pro tamní obyvatele, kteří od loňského května bojují za zachování téměř půl kilometrů dlouhé dvouřadé aleje kaštanů, která má padnout za oběť dvoukolejce, neboť na položení druhé koleje není dostatek místa na druhé straně (psali jsme zde).

„Odprezentovali jsme jim zelenou stěnu a také možnosti náhradní výsadby zeleně, která by měla násobně převyšovat ztrátu,“ uvedl Vedlich.

Zástupci sdružení Kaštanka návrh města teprve prodiskutují. „Mám ale pocit, že nám město nemá moc co nabídnout. Navrhovalo i vysázení nové aleje na kousku pozemku u Družstevní ulice, tam je však problém, že bychom se tam neměli jak dostat,“ uvedl Ondřej Samek z Kaštanky.

Boj za zachování jírovcové aleje však stále nevzdávají. „Bojujeme, ale nechceme rozšiřování bojkotovat. Spíš pořád věříme, že ještě existuje nějaké řešení, že nebyly prozkoumány všechny možnosti,“ dodal Samek, podle nějž spolek stále čeká na posouzení EIA.

V tuto chvíli totiž existuje navrhované řešení, že by koleji musela ustoupit jen jedna řada kaštanů. Obyvatelé čtvrti se však obávají, že jsou stromy natolik propojené, že druhá řada osamoceně nepřežije.



Nejčtenější

Tygři a lev utekli z klece v zooparku na Hradecku, zneškodnili je veterináři

Uspaná zvířata v Bioparku Štít na Hradecku (16. 7. 2018)

Veterinářům se kolem půl jedné odpoledne podařilo uspat dva tygry a lva volně se pohybující po Bioparku Štít na...

Dům ve svahu si navrhli sami. Převýšení sedm metrů rodina hravě zvládá

Srdcem domu je kuchyně jako součást hlavního obytného prostoru spolu s obývákem...

Padesát dva schodů tam a dvaapadesát zpátky. Nahoru a dolů, každý den a několikrát. To je prostá bilance pohybové...



Lesy ČR kvůli kůrovci zastavily stavbu nového sídla za půl miliardy

Lesy v lese. Půdorys nového sídla bude připomínat strom.

Stavba největší dřevostavby v zemi, kterou chtěly v Hradci Králové postavit Lesy České republiky se odkládá. Budova za...

Řidička předjížděla kamion, auto v protisměru vyhnala do příkopu

Řidič peugeotu havaroval mezi Výšinkou a Stříteží (12. 7. 2018).

Řidič osobního auta zabránil u Dvora Králové nad Labem čelnímu střetu a sám skončil v příkopu. Řidička v protisměru...

Réway se v Hradci pokouší o restart: Chci se dostat tam, kde jsem byl

Martin Réway

Zatímco jeho noví spoluhráči se na právě probíhající dva týdny rozprchli z Hradce na dovolenou, pro Martina Réwaye to...

Další z rubriky

Krkonošský národní park zrušil po letech zákaz kvůli nájezdům borůvkářů

Sněžka

V Krkonoších letos po dlouhé době nebude platit zákaz kvůli trhání borůvek. Správa Krkonošského národního parku v...

Friesovy boudy vaří vlastní pivo. Lákají tak turisty do odlehlého kouta

Friesovy boudy v Krkonoších

Friesovy boudy nad Strážným v Krkonoších vsadily jako jedny z prvních na vlastní pivo. Zdejší boudař Karel Polívka...

Hradec chce zapsat Gočárovy stavby v UNESCO, musí být národní památkou

Gymnázium J. K. Tyla v Hradci Králové je dílem Josefa Gočára.

Hradec Králové nevzdává snahu o zápis Gočárových staveb na Seznam světového dědictví UNESCO. Přepracoval studii, která...

RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!
RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!

Z reklamního letáku cestovní společnosti se směje manželský pár sedící na úhledném plážovém lehátku. Před ním si společně hrají děti. A teď zpátky do reality, takhle rodinná dovolená většinou nevypadá.

Najdete na iDNES.cz