Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hradecký kraj chce rychlejší vlaky, jedná o elektrifikaci dalších tratí

  9:20aktualizováno  9:20
Představitelé Královéhradeckého kraje začali lobbovat za elektrifikaci železničních tratí z Jaroměře do Trutnova a mezi Týništěm a Letohradem. Slibují si od toho zrychlení provozu. Podle odborníků by to však samotná elektřina nejspíš nedokázala.

Nádraží v Jaroměři. Od pondělí začne výluka na trati do Hradce Králové. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Až donedávna byla elektrifikace dalších kilometrů železničních tratí v Královéhradeckém kraji mrtvé téma, o kterém nemá cenu ani diskutovat na internetových fórech.

Jenže časy se mění. Protože sliby o vyšší rychlosti na trati Hradec Králové - Trutnov zůstaly i po velmi nákladné modernizaci pouze na papíře, nespokojené hejtmanství o zkracování cestovní doby jedná s vedením Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). 

Kraj navrhuje natáhnout dráty nejen z Jaroměře do Trutnova, ale elektřinu nad kolejemi chce i na trase Týniště nad Orlicí - Letohrad.

Fotogalerie

Přestože projekt má kromě řady příznivců i oponenty, rozšíření elektrifikace není bez šance. Vždyť komise ministerstva dopravy v loňském roce schválila elektrifikaci 275 kilometrů českých tratí a o dalších více než 150 kilometrech se jedná. I když v plánu jsou především úseky na Moravě, kraj věří, že se do seznamu také protlačí.

„Jednáme s vedením SŽDC. Na trati Hradec Králové - Trutnov by se dalo zrychlení dosáhnout hned několika způsoby,“ uvedl náměstek hejtmana Martin Červíček z ODS a hned navrhl další etapu modernizace a právě elektrifikaci z Jaroměře přes Trutnov až do Svobody nad Úpou. 

„Se státem budeme dál jednat. Optimální je pokračování elektrifikace tratě z Jaroměře do Trutnova a z Týniště nad Orlicí do Letohradu,“ uvedl.

Nezávisle na přání kraje SŽDC zadala studii proveditelnosti elektrifikace trati Týniště nad Orlicí - Solnice (psali jsme o ní zde). Přestože poslední studie stejný postup z Týniště do Letohradu neobhájily, stát plány dopředu neodsuzuje. 

„Záměrem SŽDC je pokračovat v elektrifikaci i u dalších tratí, některé se již nyní prověřují, nejsou ale ještě známé výsledky návratnosti investice. Velké množství tratí bychom chtěli v následujících letech prověřit v rámci studií proveditelnosti,“ konstatoval mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj je elektrický provoz výrazně ekonomičtější.

Bez nákladní dopravy se investice nevyplatí

Navzdory lobbování hejtmanství však zaznívají i pochyby. Jejich předmětem není jen stěží řešitelné technické provedení v litickém tunelu na trati Týniště - Letohrad nebo nutná názorová shoda a úzká spolupráce s Pardubickým krajem. O užitečnosti totiž pochybují i někteří železniční experti.

„Elektrifikace se vyplatí pouze v případě, pokud na té trati je vedena nákladní doprava. Jestliže má stát přebytek peněz na takové projekty, potom říkám ano, ale upozorňuji, že je to velmi drahá záležitost, která není návratná. Většina nákladní dopravy se dnes vede po hlavním koridoru. Například do Turnova teď nejezdí jediný nákladní vlak, protože všechny končí už ve Dvoře Králové. A pro potřebu osobní přepravy není potřeba drátovat, protože stejnou službu odvedou moderní motorové jednotky,“ míní předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík.

Rozčarování a následnou snahu kraje o elektrifikaci vyvolala loňská revitalizace trati mezi Hradcem a Trutnovem za stovky milionů korun. Sliby vyšší rychlosti, komfortu i nasazení souprav RegioShark vzaly za své (více čtěte zde). Naopak přinesla i zvláštní názorový střet SŽDC a Českých drah (ČD).

„Skutečné zrychlení je závislé na soupravách, které dopravce na trať nasadí. Tuto skutečnost SŽDC neovlivní. Trať bude umožňovat jízdu až 120 kilometrů za hodinu,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. 

„V otázce využití technických rychlostí železničních vozidel na lince Hradec Králové - Trutnov je nutno z pohledu dopravce konstatovat, že ani stav trati po revitalizaci neumožnil podstatnější zvýšení traťových rychlostí, které by mohla využít i většina zde v současnosti provozovaných vozidel,“ namítla mluvčí ČD Monika Bezuchová.

A právě zmiňovaný stav po revitalizaci je nejspíš dalším podstatným minusem elektrifikace. Samotná elektřina by totiž ke zrychlení určitě nestačila. „Bohužel je to tak. Musely by se narovnat koleje. V otázce rychlosti je jedno, zda tam jezdí elektrický nebo motorový vlak, problém je v kolejích,“ potvrdil Mužík.

Když SŽDC dlouhou výluku a modernizaci obhajovala, hovořila o jedenáctiminutové úspoře jízdní doby mezi Hradcem a Trutnovem, a dokonce osmadvacetiminutové při cestě do Svobody nad Úpou. Trať sice umožňuje avizovanou rychlost až 120 kilometrů v hodině, avšak jen v úseku Předměřice - Smiřice, tedy 5,3 kilometru z celkových asi šedesáti.




Nejčtenější

Pád mladého páru z vyhlídky do rokle byl pokusem o vraždu, zjistila policie

U pádu dvojice v lesoparku Čeřovka v Jičíně zasahoval vrtulník (19.9.2017).

Policie obvinila z pokusu o vraždu osmnáctiletého mladíka, který se v září zřítil se stejně starou dívkou z rozhledny v...

Znásilnil nevlastní dceru, dívka ho má přesto raději než svou matku

(Ilustrační snímek)

Hradecký krajský soud uložil pětiletou podmínku Romanovi V., který letos v dubnu na chatě na Trutnovsku znásilnil svou...



ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra hned dvou krajských měst v ČR letos zdobí jehličnany, které rodiče zasadili na počest narození svých synů....

Koupil spáleniště. Na něm postavil roubenku, přísné předpisy dodržel

Užitná plocha roubenky je 166 metrů čtverečních.

Pozemek se zarůstajícím spáleništěm si Jan koupil, aby zde rodině postavil roubenku. Okouzlila ho především lokalita...

Autobus se školáky naboural do kruhového objezdu, 11 lidí je zraněných

Havarovaný autobus po nárazu do kruhového objezdu v Novém Městě u Chlumce nad...

Celkem jedenáct osob podle policie utrpělo lehká zranění při nehodě školního autobusu u Chlumce nad Cidlinou. Řidič...



Další z rubriky

Pád mladého páru z vyhlídky do rokle byl pokusem o vraždu, zjistila policie

U pádu dvojice v lesoparku Čeřovka v Jičíně zasahoval vrtulník (19.9.2017).

Policie obvinila z pokusu o vraždu osmnáctiletého mladíka, který se v září zřítil se stejně starou dívkou z rozhledny v...

Dali výpověď a teď žijí na Bali. Místní mají vše na háku, říká mladý pár

Doprava na Bali je občas velký chaos, jezdí se vlevo i na chodnících.

Oba pocházejí z Hradecka, poznali se v tanečních a po studiích na vysoké škole si řekli, že nechtějí život podřídit...

Na sádkách kapři procházejí očistnou kúrou. Hladovějí, aby neměli tuk

Na sádkách u rybníku Broumar v Opočně na Rychnovsku připravují kapry na Vánoce.

Očistná kúra – tak by se s nadsázkou dal nazvat několikatýdenní pobyt kaprů na sádkách v období od výlovu po...



Najdete na iDNES.cz