Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bulvár tleje, Hradec bude na sídliště na Benešově třídě šetřit dvacet let

  9:40aktualizováno  9:40
Největší hradecké sídliště rezne a některé části se dokonce hroutí, místo urychlené rekonstrukce se ale bude opravovat po malých částech a s výhledem na mnoho let. Jestliže bude hradecká radnice investovat do Benešovy třídy tak, jak si naplánovala, hotovo by mohlo být za 20 let.

Oprava mostu na Benešově třídě v Hradci Králové (12.6.2017). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Střední část Benešovy třídy nechala radnice zrekonstruovat za peníze z evropských dotací a slavnostně ji otevřela před necelými čtyřmi lety (více čtěte zde). Jižní a severní část však čím dál víc chátrají a evropské fondy podporující takové projekty již vyschly.

Fotogalerie

„Velká rekonstrukce by znamenala jednu miliardu korun a tu nemáme,“ přiznává náměstkyně primátora zodpovědná za městský majetek Romana Lišková (HDK).

Vedení radnice už před rokem rozhodlo o uvolnění několika milionů korun, které by měly sanovat ta nejhorší místa Benešovky, na nichž tamním obyvatelům už hrozí újma na zdraví (psali jsme zde).

Stavbaři se pustili například do lávky mezi obchodem Hruška a pobočkou pošty. Jenže rez a hniloba jsou mnohem rychlejší. Technické služby totiž musely na sídlišti uzavřít další kritická místa. Nedávno se objevila červenobílá páska například na schodišti u baru Krijcos.

Schody se tam začaly propadat podobně jako například u nedaleké veteriny.

„Za chvíli už nebude možné se dostat nahoru. Nechápu, proč to nezačali řešit dřív, ze dne na den se to tady takhle nerozsypalo,“ rozčiluje se starší obyvatelka Benešovy třídy, pro kterou se venčení psa stalo procházkou v bludišti, kde jí občas bez varování přehradí cestu plot, červenobílá páska či zákazová značka.

Opravy toho nejhoršího se sídliště snad dočká už letos. „Na tento rok jsme vyčlenili 12 milionů korun, které letos musíme opravdu využít,“ říká Lišková.

Benešovka

  • Benešova třída vznikla tehdy ještě jako Marxova třída na hradeckém Moravském Předměstí na přelomu 70. a 80. let jako reakce na nedostatek bytů ve městě.
  • Je tvořena řadou železobetonových ramp, lávek a schodišť, které se kvůli působení času, počasí, ale i kvůli nedostatečné údržbě začaly rozpadat.
  • Soutěž na návrh rekonstrukce v roce 2006 vyhráli architekti Pavel Zadrobílek a Alexander Pur. Podle jejich projektu se v roce 2014 podařilo opravit střední část bulváru, kde zmizely lávky a další bariéry a vyrostl například kruhový objezd s fontánou.
  • První etapa stála zhruba 400 milionů korun.

Vedení města už proto určilo priority a začalo s výběrem dodavatele stavby. „Opravovat se bude lávka za restaurací Kozlovka, další schodiště a lávky na obou stranách Benešovy třídy nedaleko křižovatky u polikliniky, a ochozy a zastřešení v části blíž k poliklinice. Práce by měly začít během prázdnin a skončit do konce letošního roku,“ popisuje mluvčí magistrátu Petr Vinklář.

Opravám by mohl pomoci úvěr

Menší opravy by podle radnice neměly být pouhým provizoriem, ale stavebníci je mají udělat tak, aby se na ně v budoucnu už nemuselo sáhnout.

„Budou to dělat podle projektu, aby se zrekonstruované části nemusely při případné velké rekonstrukci znovu bourat a vyhazovat se tak další peníze,“ dodává náměstkyně Lišková.

Radnice by se podle ní ráda připravila i na velkou miliardovou rekonstrukci. Chce na ní šetřit po kouskách.

„Na tento účel jsme založili fond, kam jsme poslali 50 milionů korun. Rádi bychom tam tuto částku posílali každý rok. Původně jsem si představovala 80, ale nakonec jsme se dohodli na padesáti milionech,“ říká Lišková.

Pokud tedy bude radnice spořit po padesáti milionech a ceny na stavebním trhu neovlivní inflace a další vlivy, Hradec by měl mít na kompletní rekonstrukci našetřeno zhruba za 20 let. „Možná si budeme muset vzít i úvěr,“ připouští náměstkyně.

I když na generální opravu Benešovky radnice zatím jen šetří, začala alespoň s nezbytným papírováním. „Připravujeme vše pro zahájení územního a stavebního řízení a jednáme s majiteli domů, od kterých potřebujeme souhlas s projektem,“ dodává Vinklář.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zabavené zbraně při střelbě v Hradci Králové: údajná maketa samopalu a...
Muž střílel na ženu s kočárkem, policistům předložil airsoftovou zbraň

Policisté z Hradce Králové vyšetřují čtyřiadvacetiletého muže, který v městské čtvrti Kukleny střílel z airsoftové zbraně. Střelbu nahlásila žena, která šla s...  celý článek

50. let Večerníčku. Polepený Railjet.
Díky druhé koleji vlaky mezi Hradcem a Prahou zrychlí, plán je 55 minut

Správa železniční dopravní cesty plánuje deset projektů na modernizaci trati mezi Hradcem Králové a Prahou, celkem za 25 miliard korun. Vzniknout má třeba...  celý článek

Jeden ze studentských návrhů dopravního terminálu ve Dvoře Králové nad Labem.
Dvůr Králové už má vize dopravního terminálu, navrhli je studenti

Dvorská radnice se pomalu blíží ke splnění ambiciózního cíle – stavbě nového terminálu pro vlakovou a autobusovou dopravu. Jak by mohl vypadat, navrhli...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.