Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchvat Náchoda nemá vyhráno, vykoupit pozemky i demolovat bude těžké

  18:03aktualizováno  18:03
Obchvat Náchoda sice má územní rozhodnutí, avšak začít stavět se údajně bude moct přinejlepším až za čtyři roky. Největším problémem je, že stát potřebuje vykoupit velké množství pozemků od pěti set vlastníků. Náchod čeká také protesty odpůrců a jednání s rodinami, jejichž domy by měly jít k zemi.

Vizualizace obchvatu Náchoda. | foto: Městský úřad Náchod

I když to někdy vypadalo beznadějně, stavba šestikilometrového obchvatu Náchoda se přece jen přiblížila. Po dvaceti letech příprav získalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) platné územní rozhodnutí (psali jsme zde).

Možná to nejtěžší však náchodskou radnici teprve čeká. Má totiž před sebou jednání s několika stovkami majitelů pozemků i složitá setkání s několika rodinami, jejichž domy čeká demolice.

Fotogalerie

„Po územním rozhodnutí musí následovat další věci. Musíme sehnat finanční prostředky na výkupy a na dokumentaci pro stavební povolení v rámci ŘSD. Stát zabezpečí veškerý servis, ale my sami musíme zařídit výkupy. Od 1. května nabíráme člověka s právnickým vzděláním, který je bude připravovat. Mělo by to vést k úplnému výkupu pozemků v trase. Týká se to více než pěti set vlastníků,“ říká starosta Náchoda a poslanec Jan Birke.

Pozemky se budou vykupovat podle novely zákona, kde se počítá nejvýše s osminásobkem ceny určené znalcem. Krajní možností je pak vyvlastnění, ale v takovém případě by již majitelé pozemků dostali nižší cenu.

Demolice se dotkne několika rodinných domů

„Lidé tady vědí, že se obchvat plánuje, proto se třeba stalo, že postavili dům, ale ten jim nebyl zkolaudován. Jsou to věci nepříjemné a budeme se snažit najít finanční prostředky a snížit negativa. Chceme se s lidmi bavit racionálně a slušně, nikoli z pozice síly a arogantně, aby tu nedošlo k podobné situaci, jako se to stalo s paní Havránkovou před Hradcem Králové,“ tvrdí náchodský zastupitel, poslanec a vicepremiér Pavel Bělobrádek.

Doprava v Náchodě

  • Náchodem nyní jezdí přes 20 tisíc aut denně, v kritických úsecích je to až 24 tisíc vozidel za čtyřiadvacet hodin, což vede k opakovaným kolonám a zácpám.
  • Momentálně se Náchodem dá projet třeba do deseti minut, ale ve špičkách nebo v době stavebních prací to bývá podstatně horší.
  • Problém je v Náchodě také s vyšším počtem dopravních nehod. I když obyvatelé paneláků a činžáků v Pražské ulici dostali nová okna, trápí je otřesy, škodliviny v ovzduší a hluk.

Město Náchod se dokonce chystá nabídnout státu pomoc s náhradními parcelami pro lidi, kteří by byli stavbou obchvatu nejvíc postiženi. Demolice se dotkne několika rodinných domů v okolních vesnicích, ale přesný počet bude známý až po dokončení záborového elaborátu. Politici slibují, že půjdou jednat osobně tam, kde bude problém.

I přes územní rozhodnutí, proti němuž se již nedá odvolat, se však rozhodně nevzdávají ani odpůrci obchvatu.

„Územní rozhodnutí je jen začátek celého dlouhého procesu, pro nás to tedy rozhodně nekončí. Budeme dál otevírat diskusi, jestli obchvat má v současné podobě smysl, nebo zda je navržený nejlépe v souvislosti s dopady na obyvatele okolních obcí, což určitě bude předmětem i stavebního řízení. Pokud stavba bude šetrná ke svému okolí a stavební úřad vyjde vstříc často oprávněným a naprosto pochopitelným požadavkům dotčených vlastníků, nebude důvod se odvolávat. Jenže dosud tomu tak nebylo,“ konstatuje Michal Kudrnáč, zastupitel a člen spolku Dobrovolný sbor občanů (více o protestech čtěte zde).

Místní lidé: my se toho stejně nedožijeme

Přestože z některých vyjádření čiší takové nadšení, až to vzbuzuje dojem, že stavba začne v horizontu jen několika týdnů, skutečný start odhadnout nelze. „Zkrátka nemáme stavební povolení. Ještě se stále někdo může odvolat nebo se i soudit. Pakliže se to ale nestane, můžeme začít relativně brzy,“ přemýšlí Zdeněk Kos z krajské pobočky ŘSD. „Kdyby vše šlo jako po drátkách a nikdo se neodvolal, možná by to mohlo být v roce 2021. V nedostatku financí problém není, ale když se to zasekne, nikdo nemůže vědět, jestli na dva, tři anebo 15 let. Uvědomte si, že například paní Havránkovou řešili 18 let.“

Obchvat

  • Obchvat bude dlouhý 6,43 kilometru a povede severovýchodně od města. Bude se na něj odbočovat z nynější silnice I/33 ve Vysokově, kde vznikne okružní křižovatka, projde východní částí Vysokova a dál povede hodně členitým územím i lesy přes Kramolnu k Dolní Radechové, kde po jednom z mostů překoná usazovací nádrž popílku z teplárny.
  • Obchvat dál povede mimoúrovňově přes údolí Radechovky a po polích bude stoupat k Babí a odtud klesá do údolí Metuje v Bělovsi.
  • Obchvat bude mít převýšení mezi nejnižším a nejvyšším bodem 85 metrů. Součástí stavby budou dvě mimoúrovňové křižovatky, 66 přeložek a úprav silnic třetí třídy, 16 mostů či dva tunely v Kramolně a Dolní Radechové v celkové délce 463 metrů.
  • Podle údajů ŘSD by měl obchvat stát 2,8 miliardy korun.

Rovněž obyvatelé Kramolny, na jejímž okraji povede stometrový tunel, si myslí, že pokud obchvat skutečně vznikne, bude to trvat ještě dlouho. „Moje kamarádka má pod lesem chatičku v zahrádkářské kolonii a ta je už mnoho let nešťastná, že pořád neví, co vlastně bude, protože se tam uvažuje s obchvatem. Nás se to tolik nedotkne, bydlíme tu v domě a silnice povede dál od nás. Já s mými nemocemi se ale obchvatu ani nedožiju,“ usmívá se šestasedmdesátiletá obyvatelka Kramolny.

Kudrnáč se domnívá, že i termín začátku stavby v roce 2021 je nereálný. „Starosta Birke nedávno kritizoval ministra dopravy, že vynáší nerealisticky znějící termíny výstavby silnic, naposledy dálnice D11. Ale přesně to samé nyní dělá on. Je naprosto nereálné, že by do tří let začala stavba, je to nesmysl a čirý populismus starosty. Sám se domnívám, že je to v nedohlednu,“ upozorňuje náchodský zastupitel.

I další člověk z Kramolny souhlasí, že vše se ještě potáhne. „Jestli ten obchvat postaví, na to já se budu dívat už shůry. Vždyť mají teprve první povolení. Já obchvat vítám, mně by nevadilo, ani kdyby tu postavili třeba mrakodrap,“ směje se Oldřich Pozděna.

Jiného usedlíka ze sousední Řešetovy Lhoty zajímá, jak se budou napojovat na obchvat další silnice. „Podle mě by bylo nejlepší, kdyby auta vjížděla do tunelu u benzinky ve Vysokově a dostala se kolem Náchoda z druhé strany pod Montací a vyjela by až u hranice. Tady zhyzdí krajinu dlouhé nadjezdy a složité křižovatky, ale já se toho stejně nedožiju,“ míní starší pejskař.



Nejčtenější

Tygři a lev utekli z klece v zooparku na Hradecku, zneškodnili je veterináři

Uspaná zvířata v Bioparku Štít na Hradecku (16. 7. 2018)

Veterinářům se kolem půl jedné odpoledne podařilo uspat dva tygry a lva volně se pohybující po Bioparku Štít na...

Dům ve svahu si navrhli sami. Převýšení sedm metrů rodina hravě zvládá

Srdcem domu je kuchyně jako součást hlavního obytného prostoru spolu s obývákem...

Padesát dva schodů tam a dvaapadesát zpátky. Nahoru a dolů, každý den a několikrát. To je prostá bilance pohybové...



Stát zabavil stovky pivních tácků. V aukci jsou za vyvolávací cenu 20 korun

Sbírka pivních tácků v elektronické aukci (20.7.2018).

Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových otevřel elektronickou aukci, při které lze přihazovat cenu a získat...

Obscene Extreme začal zběsile a bez zábran, ranami na holé zadky

Šílené disciplíny otevřely festival Obscene extreme v Trutnově

Metalový festival Obscene Extreme na trutnovském Bojišti zahájila drsná podívaná. Fanoušci se na úvod 20. ročníku...

Friesovy boudy vaří vlastní pivo. Lákají tak turisty do odlehlého kouta

Friesovy boudy v Krkonoších

Friesovy boudy nad Strážným v Krkonoších vsadily jako jedny z prvních na vlastní pivo. Zdejší boudař Karel Polívka...

Další z rubriky

Obscene Extreme začal zběsile a bez zábran, ranami na holé zadky

Šílené disciplíny otevřely festival Obscene extreme v Trutnově

Metalový festival Obscene Extreme na trutnovském Bojišti zahájila drsná podívaná. Fanoušci se na úvod 20. ročníku...

Stát firmám z trhu práce odebírá lidi, říká šéf továrny na těsnění do aut

Gumárnu Saar Gummi Czech vede generální ředitel Jan Tichý (28. 6. 2017).

Třetina aut vyrobených v Evropě bude mít do čtyř let těsnění vyrobené v našich závodech, plánuje Jan Tichý, generální...

Terminál v Broumově už není bludištěm, vedle zbylo omšelé nádraží

Cestující v Broumově jezdí od července 2018 z nového dopravního terminálu.

Cestující v Broumově jezdí od července z nového dopravního terminálu, který propojil vlakové nádraží a stání autobusů....

Najdete na iDNES.cz