Obchvat Náchoda nemá vyhráno, vykoupit pozemky i demolovat bude těžké

  18:03aktualizováno  18:03
Obchvat Náchoda sice má územní rozhodnutí, avšak začít stavět se údajně bude moct přinejlepším až za čtyři roky. Největším problémem je, že stát potřebuje vykoupit velké množství pozemků od pěti set vlastníků. Náchod čeká také protesty odpůrců a jednání s rodinami, jejichž domy by měly jít k zemi.

Vizualizace obchvatu Náchoda. | foto: Městský úřad Náchod

I když to někdy vypadalo beznadějně, stavba šestikilometrového obchvatu Náchoda se přece jen přiblížila. Po dvaceti letech příprav získalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) platné územní rozhodnutí (psali jsme zde).

Možná to nejtěžší však náchodskou radnici teprve čeká. Má totiž před sebou jednání s několika stovkami majitelů pozemků i složitá setkání s několika rodinami, jejichž domy čeká demolice.

Fotogalerie

„Po územním rozhodnutí musí následovat další věci. Musíme sehnat finanční prostředky na výkupy a na dokumentaci pro stavební povolení v rámci ŘSD. Stát zabezpečí veškerý servis, ale my sami musíme zařídit výkupy. Od 1. května nabíráme člověka s právnickým vzděláním, který je bude připravovat. Mělo by to vést k úplnému výkupu pozemků v trase. Týká se to více než pěti set vlastníků,“ říká starosta Náchoda a poslanec Jan Birke.

Pozemky se budou vykupovat podle novely zákona, kde se počítá nejvýše s osminásobkem ceny určené znalcem. Krajní možností je pak vyvlastnění, ale v takovém případě by již majitelé pozemků dostali nižší cenu.

Demolice se dotkne několika rodinných domů

„Lidé tady vědí, že se obchvat plánuje, proto se třeba stalo, že postavili dům, ale ten jim nebyl zkolaudován. Jsou to věci nepříjemné a budeme se snažit najít finanční prostředky a snížit negativa. Chceme se s lidmi bavit racionálně a slušně, nikoli z pozice síly a arogantně, aby tu nedošlo k podobné situaci, jako se to stalo s paní Havránkovou před Hradcem Králové,“ tvrdí náchodský zastupitel, poslanec a vicepremiér Pavel Bělobrádek.

Doprava v Náchodě

  • Náchodem nyní jezdí přes 20 tisíc aut denně, v kritických úsecích je to až 24 tisíc vozidel za čtyřiadvacet hodin, což vede k opakovaným kolonám a zácpám.
  • Momentálně se Náchodem dá projet třeba do deseti minut, ale ve špičkách nebo v době stavebních prací to bývá podstatně horší.
  • Problém je v Náchodě také s vyšším počtem dopravních nehod. I když obyvatelé paneláků a činžáků v Pražské ulici dostali nová okna, trápí je otřesy, škodliviny v ovzduší a hluk.

Město Náchod se dokonce chystá nabídnout státu pomoc s náhradními parcelami pro lidi, kteří by byli stavbou obchvatu nejvíc postiženi. Demolice se dotkne několika rodinných domů v okolních vesnicích, ale přesný počet bude známý až po dokončení záborového elaborátu. Politici slibují, že půjdou jednat osobně tam, kde bude problém.

I přes územní rozhodnutí, proti němuž se již nedá odvolat, se však rozhodně nevzdávají ani odpůrci obchvatu.

„Územní rozhodnutí je jen začátek celého dlouhého procesu, pro nás to tedy rozhodně nekončí. Budeme dál otevírat diskusi, jestli obchvat má v současné podobě smysl, nebo zda je navržený nejlépe v souvislosti s dopady na obyvatele okolních obcí, což určitě bude předmětem i stavebního řízení. Pokud stavba bude šetrná ke svému okolí a stavební úřad vyjde vstříc často oprávněným a naprosto pochopitelným požadavkům dotčených vlastníků, nebude důvod se odvolávat. Jenže dosud tomu tak nebylo,“ konstatuje Michal Kudrnáč, zastupitel a člen spolku Dobrovolný sbor občanů (více o protestech čtěte zde).

Místní lidé: my se toho stejně nedožijeme

Přestože z některých vyjádření čiší takové nadšení, až to vzbuzuje dojem, že stavba začne v horizontu jen několika týdnů, skutečný start odhadnout nelze. „Zkrátka nemáme stavební povolení. Ještě se stále někdo může odvolat nebo se i soudit. Pakliže se to ale nestane, můžeme začít relativně brzy,“ přemýšlí Zdeněk Kos z krajské pobočky ŘSD. „Kdyby vše šlo jako po drátkách a nikdo se neodvolal, možná by to mohlo být v roce 2021. V nedostatku financí problém není, ale když se to zasekne, nikdo nemůže vědět, jestli na dva, tři anebo 15 let. Uvědomte si, že například paní Havránkovou řešili 18 let.“

Obchvat

  • Obchvat bude dlouhý 6,43 kilometru a povede severovýchodně od města. Bude se na něj odbočovat z nynější silnice I/33 ve Vysokově, kde vznikne okružní křižovatka, projde východní částí Vysokova a dál povede hodně členitým územím i lesy přes Kramolnu k Dolní Radechové, kde po jednom z mostů překoná usazovací nádrž popílku z teplárny.
  • Obchvat dál povede mimoúrovňově přes údolí Radechovky a po polích bude stoupat k Babí a odtud klesá do údolí Metuje v Bělovsi.
  • Obchvat bude mít převýšení mezi nejnižším a nejvyšším bodem 85 metrů. Součástí stavby budou dvě mimoúrovňové křižovatky, 66 přeložek a úprav silnic třetí třídy, 16 mostů či dva tunely v Kramolně a Dolní Radechové v celkové délce 463 metrů.
  • Podle údajů ŘSD by měl obchvat stát 2,8 miliardy korun.

Rovněž obyvatelé Kramolny, na jejímž okraji povede stometrový tunel, si myslí, že pokud obchvat skutečně vznikne, bude to trvat ještě dlouho. „Moje kamarádka má pod lesem chatičku v zahrádkářské kolonii a ta je už mnoho let nešťastná, že pořád neví, co vlastně bude, protože se tam uvažuje s obchvatem. Nás se to tolik nedotkne, bydlíme tu v domě a silnice povede dál od nás. Já s mými nemocemi se ale obchvatu ani nedožiju,“ usmívá se šestasedmdesátiletá obyvatelka Kramolny.

Kudrnáč se domnívá, že i termín začátku stavby v roce 2021 je nereálný. „Starosta Birke nedávno kritizoval ministra dopravy, že vynáší nerealisticky znějící termíny výstavby silnic, naposledy dálnice D11. Ale přesně to samé nyní dělá on. Je naprosto nereálné, že by do tří let začala stavba, je to nesmysl a čirý populismus starosty. Sám se domnívám, že je to v nedohlednu,“ upozorňuje náchodský zastupitel.

I další člověk z Kramolny souhlasí, že vše se ještě potáhne. „Jestli ten obchvat postaví, na to já se budu dívat už shůry. Vždyť mají teprve první povolení. Já obchvat vítám, mně by nevadilo, ani kdyby tu postavili třeba mrakodrap,“ směje se Oldřich Pozděna.

Jiného usedlíka ze sousední Řešetovy Lhoty zajímá, jak se budou napojovat na obchvat další silnice. „Podle mě by bylo nejlepší, kdyby auta vjížděla do tunelu u benzinky ve Vysokově a dostala se kolem Náchoda z druhé strany pod Montací a vyjela by až u hranice. Tady zhyzdí krajinu dlouhé nadjezdy a složité křižovatky, ale já se toho stejně nedožiju,“ míní starší pejskař.



Nejčtenější

Hradec je novým lídrem. Chomutov má první body, slaví Sparta i Kometa

Tomáš Marcinko z Třince tečuje puk, který míří do branky hostujícího celku....

Deváté kolo hokejové Tipsport extraligy přineslo změnu na čele tabulky. Novým lídrem je Hradec Králové po výhře 3:2 v...

Za couvání na D11 dostali řidiči sedm bodů, pokutu a roční zákaz volantu

Auta na D11 se otáčela a couvala ke sjezdu z dálnice (16.8.2018).

Přestupková komise v Hradci Králové rozhodla o prvních trestech pro řidiče, kteří se v polovině srpna otáčeli a couvali...



Exmanželé dostali doživotí za popravu sběratele a přípravu tří vražd

Exmanželé Jaroslav a Petra Janákovi obžalovaní z vraždy u Krajského soudu v...

Královéhradecký soud poslal na doživotí za mříže oba exmanžele Janákovy za tři plánované a jednu dokonanou vraždu....

Cesta do Adršpachu byla z Polska opět zavřená, auta stála po celé obci

Turisté vycházející od skalního města v Adršpachu (16.8.2018).

Silnice od polské hranice do Adršpachu na Náchodsku byla odpoledne zhruba tři hodiny zavřená. Policisté ji museli po...

Když vnoučata spala, osahával je a svlékal. Za lítost dostal podmínku

Krajský soud v Hradci Králové.

S mimořádně nízký trestem odešel od Krajského soudu v Hradci Králové Volodymyr O., kterého obžaloba vinila ze...

Další z rubriky

Slon plný příběhů se vrátí, poutač u silnice bude mít vztyčený chobot

Slon v barvách mistrovské Slávie.

Příznivci oblíbeného poutače, který minulý týden po 48 letech zmizel od silnice mezi Trutnovem a Dvorem Králové, chtějí...

Nový šéfdirigent i varhany. Výročí státu oslaví filharmonici Smetanou

Hvězdou letošního Hudebního fóra bude varhanice Kateřina Chroboková.

Ani v 41. sezoně královéhradecké Filharmonie, do níž vstoupila s mistrovskými varhanami a novým šéfdirigentem Kasparem...

Pálenku umí z borůvek i mrkve, zájem o ni vzrostl po metanolové aféře

Jiří Horák postavil před sedmi lety v Lanžově na Trutnovsku na místě starého...

Jiří Horák postavil před sedmi lety v Lanžově na Trutnovsku na místě starého chléva palírnu. Od té doby je v ní zavřený...

Clarion Hotel Špindlerův Mlýn****
Barman/ka

Clarion Hotel Špindlerův Mlýn****
Královéhradecký kraj

Najdete na iDNES.cz