Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kaufland začal stavět u křižovatky Mileta, zatím bez příjezdové cesty

  18:10aktualizováno  18:10
Stavba hradecké křižovatky Mileta je v nedohlednu, ale v tamním prostoru se začíná připravovat budování Kauflandu. Neexistuje však dopravní napojení stavby, a tak nejspíš nebude možné dílo zkolaudovat.

U křižovatky Mileta v Hradci Králové začala příprava stavby obchodního domu Kaufland (1.8.2017). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Na území blokovaném pro obchodní centrum nedávno vjely bagry a navzdory tomu, že bez příjezdové komunikace se Kaufland nemůže dočkat kolaudace, začaly připravovat staveniště.

Na rozdíl od načerno rozestavěných hal u výpadovky na Třebechovice však v tomto případě investor vystupuje v roli poškozeného, má totiž v ruce stavební povolení i územní rozhodnutí. Do budování se s největší pravděpodobností pustil proto, aby mu stavební povolení nepropadlo. Přestavbu křižovatky Mileta nyní blokuje odvolání Kruhu pro občanskou společnost (KOS).

Investor může žádat o změnu územního rozhodnutí anebo čekat na brzké rozseknutí záležitosti libereckým krajským úřadem. Ten rozhoduje o tom, zda budoucnosti křižovatky může velet hradecký stavební úřad, nebo zda je stejně podjatý jako Královéhradecký kraj. To by se případ přestěhoval třeba do nezaujatých Hořic, kde ostatně už řeší rekonstrukci Velkého náměstí (psali jsme zde).

Fotogalerie

„Investor je každopádně v nezáviděníhodné situaci a každá rada je drahá. Může sice žádat o změnu územního rozhodnutí, aby se Kaufland mohl napojit na stávající dopravní síť, ale bude mít velký problém s kapacitou. Vymyslet variantu, která projde přes policii, dopravní odbor a další úřady, není jednoduché. Jediná šance je, že se nějakým soudním rozhodnutím podaří zvrátit podané odvolání, ale ani to nevidím příliš reálně,“ řekl pod podmínkou anonymity s případem velmi dobře obeznámený zdroj redakce, jenž předpokládá, že se případ nepohne z místa dříve než za rok.

„Nemyslím si, že by se Kaufland za současné situace podařilo zkolaudovat, protože je potřeba kvalitní dopravní napojení. Ale investorovi se nedivím, že stavbu zahájil. On prostě musel,“ konstatoval spoluautor řešení křižovatky Mileta František Křelina, který pokládá odvolání KOS za účelové a neodpustitelné.

„Moc si přeju, aby rozhodnutí o Miletě padlo co nejdříve a navíc i chytře. Pokud se to nestane, bude to pro město znamenat katastrofu,“ naráží Křelina na finanční partnerství Ředitelství silnic a dálnic (130 milionů), města (77 milionů) a kraje (17 milionů) na proměně Milety.

„Mám zprávy, že ŘSD se do té křižovatky opravdu investovat nechce,“ řekl redakci muž, který má k takto choulostivým informacím velmi blízko.

„Hrozí akutní nebezpečí, že žádná rekonstrukce křižovatky nebude. Sice budeme mít projekt a veškerá povolení, ale ŘSD vyhrazené peníze vyřadí a vloží je do jiných projektů,“ přiznal toto nebezpečí už v minulosti náměstek primátora Jindřich Vedlich (TOP 09).

KOS navrhuje vyřešit patovou situaci rozdělením stavby do několika etap, přičemž jako první by měla být na řadě křižovatka na Gočárově okruhu v režii ŘSD a až poté by se město a kraj měly pokusit smysluplně napojit Benešovu třídu, obchodní centrum, záchranku a fakultní nemocnici.

Developer je rukojmím

„Výhodné by to bylo i z toho důvodu, že první etapu na okruhu by nemohla ohrozit podjatost hradeckého úřadu, protože investorem by byl stát. Druhá etapa je podstatně složitější už jen kvůli tomu, že městem prosazované řešení je podle posudku ŘSD dopravně nestabilní, a musí se celé přeprojektovat,“ upozornil člen Kruhu Aleš Dohnal.

Ale zpět k začátku stavby Kauflandu v budoucím administrativně-komerčním komplexu, který investor pojmenoval City Garden, avšak později název projektu zjednodušil na Mileta. S interpretací, že developer je vlastně rukojmím rozhodnutí o křižovatce, v podstatě souhlasí i KOS, který svým odvoláním průtahy zavinil.

„Investor je v tom opravdu nevinně. Je totiž chyba, že došlo k povolení stavby právě v tomto místě, kde stávající ani nová křižovatka nezvládnou dopravní nápor. Rozhodně je špatně, že někdo, kdo má stavební povolení, ve skutečnosti stavět nemůže,“ uznal Dohnal.

Ten na budování Kauflandu nevidí nic přínosného: „Má vyrůst na pozemcích, které měly být podle slibů využité pro administrativní centrum s doplňkovým obchodem. Výsledek je ale přesně opačný. Prim bude hrát supermarket a administrativní část budovy bude v porovnání s Kauflandem mikroskopická.“

Aktivista si rovněž stojí za tím, že odvolání proti křižovatce bylo správné: „V rozporu se zákonem byl použit institut změny územního rozhodnutí. Vůbec první úkon - tedy pokud je vůbec možné takto o povolení požádat - úřad pokazil. Navíc na ŘSD jsme se dozvěděli o neskutečných vytáčkách hradeckého úřadu, jak využíval nátlaku a neustále měnil názory.“

Projekt Mileta již měl být uskutečněn, odvolání jen ilustruje potíže, se kterými se potýká. Poznamenala jej i přetahovaná města a investora o velmi významného nájemce - o banku ČSOB. I když časový náskok favorizoval Miletu, ČSOB nakonec dala přednost městu a lokalitě u Aldisu. V areálu u fakultní nemocnice by se však údajně mohl zabydlet i srovnatelně renomovaný náhradník.

„Přestože vím, o koho jde, řeknu jen tolik, že je snaha přivést sem kvalitního investora. Také se začal předělávat projekt administrativně-komerčního centra a zapojili se do toho odborníci, kteří tomu dají osobitý pohled. Kanceláře budou mít ty nejvyšší evropské standardy,“ dodal Křelina.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

I když firma strhla umělý trávník, hřiště Slavie se po intenzivním dešti ocitlo...
Nové hradecké hřiště na Slavii mělo špatné podloží a drenáž do kopce

Zánovní hřiště hradecké Slavie s umělou trávou je už déle než rok k ničemu. Že jde skutečně o hřiště, připomíná snad jen tribuna. Samotná plocha se po nájezdu...  celý článek

50. let Večerníčku. Polepený Railjet.
Díky druhé koleji vlaky mezi Hradcem a Prahou zrychlí, plán je 55 minut

Správa železniční dopravní cesty plánuje deset projektů na modernizaci trati mezi Hradcem Králové a Prahou, celkem za 25 miliard korun. Vzniknout má třeba...  celý článek

Policejní hlídky v Hradeckém kraji dostaly automatizované externí...
Na horách přibudou defibrilátory, přispěl k tomu i náčelníkův kolaps

Nečekaný kolaps náčelníka krkonošského horské služby Adolfa Klepše na Sněžce upozornil na potřebu rozmístění přenosných defibrilátorů na místa, do nichž mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.